על פי המשפט הבינלאומי, הזכות לחיי משפחה הינה זכות שעל כל מדינה לכבד ולאפשר. בחירתם של זוג לחלוק את חייהם יחדיו ולהקים בית ומשפחה, צריכה להיות זכות טבעית וחופשית, על אף זאת, במדינת ישראל זכות זאת הינה זכות יחסית, ותחושת של הפלייה קשה מתעוררת במקרים בהם בחרו אזרחי ותושבי ישראל לקיים קשר זוגי עם אזרחים זרים. במידה ובחירת לבכם אינו אזרח/תושב ישראל, זוגיותכם תאלץ לשרוד שלבי בחינה רבים ארוכים ולא פשוטים.


במדינת ישראל משפחות מעורבות וזוגות רב תרבותיים, המגיעים מלאומים/ ארצות/ תרבויות שונות, הולכת וגוברת וכך גם נישואים בין אזרחים / תושבים ישראלים עם אזרחים זרים, הולכים ותופסים תאוצה בנוף הישראלי. בישראל מדיניות ההגירה מצומצמת וצריכה לעמוד בקריטריונים ברורים וקשיחים, לכן גם אם הזכות בבחירת בן זוג נראית לכם זכות טבעית, אין זה כך.


לכן במידה והתמזל מזלנו ומצאנו את האדם לחלוק עמו את חיינו והוא אינו אזרח /תושב ישראל - הדרך להגשמת רצוננו לחיי זוגיות ומשפחה עמו, ארוכה ומייגעת. בן הזוג הזר לא יקבל מעמד בישראל או יהיה רשאי לקבל אזרחות ישראלית מכוח זוגיותו או נישואיו לאזרח או תושב ישראל.


הרצון הפרטי של אזרח ישראלי לחיי משפחה עם אזרח זר ולקיומם במדינת ישראל, נפגע, ובמקרים רבים לא מתאפשר, פעמים מבחינה פרוצדורלית - הנובע מחוסר במסמך מסוים או אי החתמתו כנדרש, פעמים עקב אי עמידה בשאלון זוגיות ארוך מורכב ומייגע ופעמים עקב התרשמות כזאת או אחרת של רשות האוכלוסין וההגירה.


על כן כאשר בני זוג אלה מעוניינים להסדיר את מעמדו של האזרח הזר, הם נדרשים להגיש בקשה לכניסה להליך - ההליך המדורג, הליך בו נדרש הזוג להוכחת חייהם המשותפים והזוגיים, הליך זה הינו הליך הדרגתי, בעל מספר שלבים ובחינות הנעשות לאורך מספר שנים, בסופו ניתן יהיה להסדיר מעמדו של בן הזוג הזר, לקבל מעמד קבע ואף אזרחות ישראלית.


תחילת ההליך ומכשוליו


קיימים בהליך זה מכשולים רבים, המכשול הראשון והמשמעותי ביותר הינו השלב בו בני הזוג מגישים את בקשתם לאישור כניסתם להליך.


שלב הגשת בקשת הזוג לכניסה להליך הינה משמעותית וחשובה ביותר, ישנם מקרים בהם משרד הפנים דוחה את בקשת הזוג על הסף ודורש את יציאת בן הזוג הזר מהארץ. בשלב זה, בוחן משרד הפנים את בקשת הזוג, שלב הנמשך כחצי שנה, בסיומו במידה והזוג עמד בכל דרישותיו של משרד הפנים, יקבל בן הזוג הזר אשרת שהייה זמנית.


בתום בחינת בקשתם של הזוג מסמכיהם ראיון זוגי ויתר דרישותיו ושוכנע כי הזוגיות אמיתית וכנה, יוכלו הזוג באישור משרד הפנים להיכנס להליך המדורג. ראוי לציין כי בלא מעט מקרים משרד הפנים מחליט לדחות את בקשת הזוג וכניסתם להליך המדורג לא מתאפשרת ובן הזוג הזר עלול להידרש לצאת את ישראל באופן מידי.


במידה והצלחתם להיכנס להליך המדורג יימשך הוא כארבע שנים - במקרה ובני הזוג נשואים: נישואים אזרחיים, נישואי פרגוואי ונישואי אל סלבדור. במידה ובני הזוג אינם נשואים ההליך שונה ונטל הוכחת הקשר במקרה זה גבוה יותר.


כאמור ההליך מתפרס על פני ארבע שנים, ובכל שנה בוחן משרד הפנים את כנות קשר, על ידי ראיונות וראיות נוספות, את מרכז חייהם, ובאם קיימת פגיעה באינטרסים ציבוריים או סכנה כלשהי מצד האזרח הזר.


בעת כניסת בני הזוג להליך המדורג יעניק משרד הפנים לאזרח הזר מעמד ארעי, מעמד זה מאפשר לאזרח הזר סל זכויות סוציאליות, אפשרות לעבוד, וביטוח בריאות. בסיום ההליך בהצלחה, בן הזוג הזר יוכל להגיש בקשה לקבלת מעמד קבע בישראל, משרד הפנים אינו מחויב להעניק את מעמד הקבע לאזרח הזר, ורק בתום בחינה נוספת, יאשר בקשת בן הזוג הזר למעמד קבע ואף יוכל לקבל אזרחות.


ליווי עורך דין בעל ניסיון בתחום זה


ההליך מול משרד הפנים מורכב, משרד הפנים בעל עמדה קשיחה ובירוקרטיה סבוכה עמה עליכם להתמודד, על כן כאשר אינכם מכירים את מורכות ההליך וזכויותיכם, יעמדו בדרככם ומאמציכם להסדרת מעמד של בן זוגכם עלול להיכשל.


על כן מומלץ להסתייע בעורך דין בעל ניסיון בתחום זה, עוד לפני השלב הראשון של הגשת הבקשה, זאת מפני שזהו השלב המהותי ביותר בו עליכם לרכז את מירב המאמצים ושכנוע משרד הפנים באמיתות וכנות הקשר הזוגי.


גם בשלביו המאוחרים של ההליך חשוב עורך דין בעל ניסיון, אשר יעניק את מירב הגיבוי המשפטי, יכין עבורכם את המתווה עמו תפעלו מול משרד הפנים, יידע לנהל את ההליך המורכב ויהיה בקיא בכל שלביו, ילווה אתכם לאורך כל ההליך ויהיה נוכח בתחקורים בראיונות וכל הנדרש.


במידת הצורך במקרה ובקשתכם תדחה ינהל עבורכם מאבק משפטי עד לתוצאה הטובה לה הנכם זכאים.


על כן אם הנכם בזוגיות עם אזרח זר, לא משנה מה מעמדו בישראל, צרו קשר עמנו, משרדנו בעל ניסיון רב והצלחות רבות בתחום זה, אנו מלווים בהצלחה רבה זוגות נשואים, אזרחי ישראל ואזרחים זרים המעוניינים לחיות בישראל, הצלחות רבות בשינוי עמדת משרד הפנים, ומאבקים משפטיים כאשר בקשתכם נידחת.


אתם מוזמנים ליצור קשר עכשיו עם משרדנו ולקבל את הייעוץ וההכוונה המשפטית הטובה ביותר.


מאת עו"ד רותם פרגון, ראש מחלקת הגירה, משרד עורכי דין הופמן- רוז