תיק השקעות הכולל ניירות ערך. ניתן להפיק המון רווחים מקרן זו והיא מנוהלת על ידי מנהל הקרן, ויש מצב שבו אני משקיע יחד עם יותר מ-50 אנשים וזה הופך להיות אוטומטית לקרן נאמנות ואז יחולו על ההשקעה הזו מגבלות של קרן הנאמנות. קרן נאמנות מנפיקה יחידות השתתפות שמוצעות לפי תשקיף לציבור הרחב שמקנה לו בעצם זכות שווה בקרן.


נכסי הקרן


השווי המשוערך של תיק ההשקעות, כאשר נכסים אלו בעצם מוקמים על ידי הסכם נאמנות בין חברה אחת שיש לה מנהל וקרן שבעצם הוא זה שמנהל את נכסי הקרן לבין עוד חברה שמנגד לה יש נאמן שבעצם בידיים שלו יופקדו נכסי הקרן.


יחידת השתתפות


תעודת השתתפות שמייצגת את הזכות של המשקיע בנכסי הקרן. קרן הנאמנות היא זו שמנפיקה תמיד את יחידת ההשתתפות שתוצג לציבור על ידי תשקיף, כאשר כל יחידת השתתפות תקנה זכות בנכסים של הקרן. ערכה של כל יחידת השתתפות נמדד כך: סך ערך התיק, או מספר היחידות בניכוי ההוצאות לניהול הקרן, וכמובן דמי משמרת.


מנהל הקרן


זוהי חברה שעיסוקה הוא בעצם ניהול הנכסים של הקרן על ידי מתן רישיון שקיבלה מהרשות לניירות הערך. לכל קרן בעצם יש ועדת השקעות שמתכנסת פעם אחת בשבועיים, כשבעצם לקרן יש "דירקטוריון קרנות" שמתכנס לפחות פעם אחת ב-3 חודשים כשנציגים מהציבור חייבים להיות נוכחים בהתכנסות הזו.


עוד חשוב לזכור שחברה זו היא בעצם החברה שמנהלת את הנכסים של הקרן, והיא בעצם זו שדרכה עוברות כל פעולות הרכישה והמכירה של ניירות הערך של החברה, וגם יש בידיה הסמכות לבצע פעולות אחרות בהתאם למדיניות ההשקעות של הקרן.


נאמן


חברה לנאמנויות שמפקחת על מנהל הקרן. חשוב לציין שבדרך כלל מי שממונה להיות נאמן וגם לפקח הוא רואה חשבון, והתפקיד העיקרי שלו הוא לבדוק שההשקעה מבוצעת לפי החוק והתשקיף. עוד דבר חשוב הוא שתפקיד החברה הנ"ל הוא להחזיק בנכסי הקרן בשביל כל בעלי היחידות.


הסכם הקרן


זהו בעצם החוזה שבאמצעותו מוקמת הקרן, כאשר הסכם זה נחתם בין מנהל הקרן לנאמן. כאשר נחתם ההסכם הנ"ל מוסכמים בו פרטים שונים כמו למשל: שמה של הקרן, השכר של מנהל הקרן ושל הנאמן וגם מדיניות ההשקעה של הקרן.


שכר הנאמן


זהו השכר שהקרן משלמת לנאמן, כאשר שכר זה יורד כל יום מתוך נכסי הקרן, והוא בעצם כלול בתוך מחיר הפדיון.


שיעור הוספה


תשלום שאותו משלם המשקיע למנהל הקרן כאשר הוא רוכש אותה (נקרא דמי כניסה). תשלום זה תמיד ישולם מראש, והוא תמיד יחושב על ידי אחוז מתוך סכום של כל השקעה בזמן שרוכשים אותה וכשבעצם הוא כלול במחיר המניה. לכל קרן נאמנות יש מחיר קניה או מחיר יסודי, כאשר המחיר היסודי הוא השווי של נכסי הקרן מחולק במספר יחידות הקרן. חלק מהקרנות יגבו שיעור הוספה בו בזמן רכישת יחידה.


הוצאות רכישה או מכירה


העמלה שמשולמת על ידי הקרן לחבר הבורסה בגלל עסקות שנעשות בבורסה, כאשר ישנה עמלה מזערית וקטנה שכלולה במחיר של הפדיון והקנייה עצמה. פעולת הרכישה של כל קרן נאמנות באשר היא מתבצעת על ידי כך שניתנת הוראה לחבר בורסה שיש לו חשבון השקעות.


דמי ניהול


השכר שאותו מקבל מנהל הקרן, כאשר הוא מחושב כאחוז שנתי מתוך הנכסים של הקרן. חשוב לציין שדמי הניהול היומיים יורדים מתוך נכסי הקרן כל יום וכלולים במחיר הפדיון. רוב דמי הניהול נעים בין 0.125%-4% ולפעמים גם גבוה יותר כאשר הדבר הזה תלוי בגובה הקרן.

 

נתון קטן שנחמד לזכור הוא שקרנות הנאמנות המנייתיות הן בעלות שיעור דמי הניהול הגבוה ביותר, ולעומת זאת ישנן קרנות כספיות שהן בעלות דמי הניהול בעל הערך הנמוך ביותר.


מיסוי קרנות הנאמנות


קרן פטורה - קרן שבעצם פטורה ממס בתוך הקרן אפילו אם מנהל הקרן מממש ברווח אחזקות, כאשר בעצם המשקיע חייב במס רווחי הון של 25% על הרווח הריאלי שלו ואם יש לו קרן שהוא מכר בהפסד הוא יכול לקזז לפי רווחי ההון שלו.


מחזיק יחידות ההשתתפות הוא זה שתמיד ישלם את המס כמו שקורה בעצם באגירות חוב ובמניות. עוד דבר שחשוב לציין שקשר לשיעורי המס הוא שהם תמיד נקבעים לפי האופי של הקרן (קרן שקלית תחויב לפי 15% מס, קרן מנייתית ב-20% מס וכדומה).


קרן חייבת - קרן זו משלמת מיסים כמו יחיד, כאשר המשקיע פטור ממס והוא לא יכול לקזז הפסדים (חשוב לציין שקרן זו לא קיימת כבר). על הקרן הזאת מוטלים מיסים לפי אותם השיעורים שמוטלים על כל אדם יחיד שחייב במס, כאשר מזיק היחידה לא יחויב לעולם במס במועד מימוש היחידה.