השענות על מסקנות של ועדות והמלצות, על איסוף חומר באינטרנט או על מקרים של זוגות אחרים לא בהכרח מתאימים לכל זוג העומד בפני פרידה. אכן, קיימים חוקים וישנם גם בתי משפט אך בלתי אפשרי לבנות על החוק לבדו וגם לא על הפסיקה לבדה. מידע באינטרנט, ניסיון של בני משפחה או חברים והמלצות הועדות יוכלו לעזור לכם כרקע כללי אך לא בגיבוש הפתרון המשפטי הספציפי שלכם.


עורך דין מקצועי ידע לזהות את המגמות והרוחות המנשבות בבתי המשפט ולנצל אותן לטובתכם. הוא ידע לזהות את המגמות אליהן חותרים בתי המשפט, אל מול האיזון שבחוק, תוך התחשבות במה מניע להחלטות את השופטים בבתי המשפט לענייני משפחה.


חשוב להבין שכל מקרה גירושין הינו אינדיבידואלי לחלוטין והמסלול האישי שאחרים עברו לא בהכרח משרת מקרים אחרים ואף יכול לעיתים ליצור מצבים בלתי רצויים. כדי לעשות סדר בים המידע ולהבטיח את שמירת האינטרסים האישיים והמשפחתיים - יש לנהל הליך שקול ומתוכנן מראש באמצעות עורך דין מקצועי שיטפל בכל מקרה לגופו.


ועדות ומסקנות

מה המשמעות של משמורת משותפת? איך מחשבים מזונות ואיך מחלקים את כספי הפנסיה?

וועדות שונות כוועדת שניט או וועדת שיפמן הוקמו על מנת לבחון מצב קיים הן מבחינת משמורת הורית, דמי מזונות או פנסיה במקרה של ועדת שוחט. תפקיד הוועדות - להציע באמצעות מסקנות שינויים שיש לערוך בתפיסה המשפטית בנושאים מסוימים.

מסקנות וועדות שניט וועדת שיפמן לא הפכו לחוק אך חשוב מאד להכיר אותם. ככל שעובר הזמן, בתי המשפט לענייני משפחה ממשתמשים יותר ויותר בפסקי הדין הנשענים על מסקנות הוועדות. ככל שהמגמה תמשך יתכן והנושאים יוטמעו בחוק אך כרגע, במצב של המלצות ללא חוקים, נדרשת הבחנה ברורה בין המצב הקיים לבין הצורך בעורך דין אל מול בתי המשפט.

בנושאים חשובים כמשמורת הורית או דמי מזונות, אין כיום וודאות בפסיקה וכך גדל הבלבול בקרב זוגות העומדים בפני פרידה. לכן, יש צורך בליווי של עורך דין מקצועי המתמחה בתחום הגירושין, יודע לתת מענה לטיפול מורכב המחייב בקיאות בדין, ובעל יכולת תכנון אסטרטגית וראיה כוללת של המצב.

וועדת שניט


המלצת הועדה: לבטל את חזקת הגיל הרך ולהחליפה באחריות הורית משותפת

אימוץ מסקנות ועדת שניט על-ידי שר המשפטים בשנת 2012 השפיעו על חייהם של הזוגות המתגרשים. הוועדה המליצה על גישה חדשה המעמידה את טובת הילד במקום הראשון – ביטול "חזקת הגיל הרך".

משמעות המונח "חזקת הגיל הרך" היא שכל עוד ההורים לא הסכימו אחרת, הילדים עד גיל 6 נשארים אצל האם. החוק ראה באם את המטפלת העיקרית בילד, אך ועדת שניט המליצה על ביטול "חזקת הגיל הרך", והמליצה ששני ההורים יטפלו בילד ויממשו את אחריותם ההורית כלפיו, תוך בחינת טובת הילד.

כיצד זה מתבצע?


אם ההורים לא מגיעים להסכמות בנוגע לילד המשותף, רשאי כל אחד מהם להגיש לבית המשפט הסכם הורות ולבקש לקבל את הילד. הסכם ההורות שיוצע על ידי כל אחד מהצדדים יתייחס לכלל הנושאים הנוגעים לשגרת חיי הילד ולטובתו.

בית המשפט יקבע את הסדר ההורות בהתאם לטובת הילד, תוך בחינת שיקולים שונים כרצונו של הילד, צרכיו, יציבות חייו, כישורי הוריו, הטיפול שהעניקו לו ונכונותם לשיתוף פעולה במימוש האחריות ההורית.

למרות שהמלצות וועדת שניט בנושא משמורת ילדים לא אומצו כחוק, השפעות המלצותיה על הפסיקה הן נרחבות ביותר והחלו לחלחל לפסיקת בית המשפט.

וועדת שיפמן

המלצת הועדה: שני ההורים יחד ולא רק האב צריכים לשאת באחריות כלכלית משותפת לילד

וועדת שיפמן ממליצה ששני ההורים יחדיו, ולא רק האב צריכים לשאת באחריות כלכלית משותפת לילדיהם. ההמלצה העיקרית של וועדת שיפמן מתייחסת לסכום הנדרש לכלכלת הילדים. הוועדה מציגה נוסחה ברורה לקביעת חישוב דמי מזונות ילדים הנקראת מחשבון שיפמן. המטרה העיקרית בקביעת הנוסחה היא להפחית את המיקוח והדיון בנושא כדי לצמצם את הוויכוחים בין ההורים.


מחשבון דמי מזונות ילדים לחישוב דמי מזונות הילדים מבוסס על נוסחה ובה שלושה מרכיבים עיקריים: גובה ההכנסה של כל אחד מההורים, מספר הילדים, ומספר הימים בהם שוהים הילדים אצל כל אחד מהוריהם.


הנוסחה לחישוב סכום המזונות פשוטה וברורה ומאפשרת לבנות מחשבון זמין בעזרתו יוכל כל הורה לחשב בעצמו את מחיר כלכלת הילדים אצלו ולבדוק מהו גובה הסכום הנדרש והאם יש צורך בהעברת כספים מהורה להורה.


המלצות הוועדה לא קיבלו עדיין תוקף בחקיקה והן בגדר המלצות בלבד.

ועדת שוחט

המלצות הועדה: חלוקת קופות הפנסיה כבר במועד הפרידה

וועדת שוחט דנה בנושא החלוקה הפנסיונית בין בני זוג והתגבשה לחוק הנקרא "החוק לחלוקה פנסיונית בין בני זוג שנפרדו".

לפני חקיקת החוק, קופות הפנסיה לא הכירו בבן או בת הזוג הלא רשומים. הקופות סירבו לבצע חלוקה או לצרף את העמית הלא הרשום במעמד הגירושין. בעקבות החוק קופות הפנסיה חייבות לחלק את הקופה כבר עם מתן פסק הדין של בית המשפט לענייני משפחה על פי אחוזי החלוקה שנקבעו בפסק הדין (עד 50%).


מעתה יכולים בני הזוג לחלק את חסכונות הפנסיה שלהם כבר במועד הפרידה, וכן לפתוח קרן פנסיה נפרדת שבה ימשיכו לחסוך לאחר הגירושין ללא קשר לבן הזוג לשעבר, כאשר ההון ההתחלתי הוא ההון שהתקבל בחלוקה. בנוסף לכך, בן הזוג לשעבר יוכל לקבל מידע ולזכות בחלקו באופן ישיר מהגורם המשלם.

החוק שינה את הסדרי הגירושים בכל הנוגע לזכויות פנסיוניות אך נוסח החוק אינו פותר את כל ההיבטים בנושא ולכן נדרש יעוץ מקצועי.