אם תפעלו בצורה נכונה, רגישה ומושכלת תגלו שניתן להגיע להסדר גירושין שיכבד את שני הצדדים ללא צורך במלחמות מיותרות.

 

הבשלת התהליך

 

ההחלטה להתגרש נובעת בדרך כלל מתהליך שעובר אחד הצדדים, והיא איננה גחמה של רגע. צד המבקש לסיים את הקשר עובר תהליך עם עצמו המלווה במחשבות, תהיות ובאותו זמן הוא מתייעץ עם הקרובים אליו ואולי אף עם עו"ד שינחה אותו כיצד להכין את השטח לפעולות משפטיות שיגנו עליו, מה שעשוי לגרום בהחלט לעימותים משפטיים עתידיים.

 

הדרך הנכונה לביצוע ההליך

 

אם אתם שוקלים להתגרש, או אפילו מצויים בפתחו של תהליך גירושין וגם אם אתם בעיצומו, ברצוני להציע לכם עשרה טיפים שיסייעו לכם לעבור את התקופה המאתגרת הזו בצורה הטובה ביותר:

 

1. נטרלו את האמוציות - אל תחפשו נקמה. נקמה עולה המון כסף ואיננה מועילה לכם ולנוגעים בדבר, ובטח שלא לילדים, שהם הנפגעים העיקריים בסופו של דבר.

 

2. אל תגיבו בעידנא דה-ריתחא - הירגעו והגיבו בנחת, לאחר ששקלתם את תגובתכם היטב. תגובה קשה ואמוציונלית עשויה לגרום לנזק בלתי הפיך שלא תהיה ממנו דרך חזרה. (כדאי לאמץ את הטיפ הזה בכל תחומי החיים, ולאו דווקא בזוגיות).

 

3. שימו את האגו בצד- זה קשה! אבל חשוב לא לפעול בצורה שעשויה לפגוע בילדים. עצרו כדי לבדוק כיצד תגובתכם תשפיע על הילדים, בסופו של דבר הם לא צריכים להיפגע מהחלטותיכם.

 

4. בחרו את האנשים שלצדכם - לא תמיד עו"ד "תותח" הוא זה המתאים לפעול לטובתכם, אלא לטובת כיסו. שימו לב מי היועצים שלכם, גם אם לא בעלי מקצוע, אלא חברים שעברו הליך דומה וכיצד הוא הסתיים עבורם.

 

5. בדקו מה המטרה הסופית - לפעמים המטרות משותפות בדרכים שונות. הדרך אל המטרה היא הקשה אך אם תצליחו לאתר את המטרות המשותפות תשיגו תוצאות טובות ויעילות.

 

6. אל תמהרו "לשפוך כסף" - עדיף לוותר על כמה מאות שקלים לטובת הצד השני, שבסופו של דבר ישמשו את הילדים ולא על מאות אלפים שישולמו לצד שלישי שיצחק כל הדרך אל הבנק ואתם תיוותרו עם חור גדול בכיסכם.

 

7. אל תסתירו את האמת - חוסר אמון עשוי לפגוע ביחסים ביניכם לטווח הארוך. סופה של האמת להתגלות תמיד.

 

8. הישארו בשליטה - העברת הטיפול בעניינים שבינו לבינה לצד שלישי עלולה להוציא אתכם משליטה. רק אתם יודעים איך לדבר לליבו של הצד השני, לאור ההכרות המוקדמת ביניכם. אל תתפשרו על שיח מכבד בינכם לאורך כל התהליך ואל תתנו לצד שלישי לפגוע ביחסים ביניכם.

 

9. חסכו בזמן - נהלו את העניינים ביניכם. ניהול ההליך דרך ביהמ"ש הוא ארוך ומייגע. ככל שהפרידה תהא מהירה יותר כך היא תהיה פחות כואבת ויותר יעילה ופחות מלאה באמוציות שיפגעו בשיקול הדעת שלכם.

 

10. פנייה לגישור - אם עדיין לא הצלחתם לעשות לבד את כל אלה, פנו למגשר ניטרלי, בעל מומחיות ובקשו את עזרתו. הוא ידע לקרוא אתכם גם מבלי שתגידו בקול רם מה אתם באמת רוצים וידע איך לסייע לכם להגיע להסכמות משותפות בכבוד, ביעילות ובמהירה וכמובן בעלויות מינימליות.

 

הכותבת, צילי כהן, הנה עו"ד מזה 17 שנה, העוסקת בגישור בדיני משפחה וגישור עסקי.