קבלת פיצויי פיטורין נכרכת באופן שגוי לעתים רק בעובדה שהעובד פוטר. אולם ניתן לקבל פיצויי פיטורין לא רק במקרים שהתבצע הליך פיטורים, אלא קיימים מקרים שהחוק והפסיקה הכירו בהם שהעובד יהיה זכאי לפיצויי פיטורין גם במקרה שהתפטר, כלומר שבחר לעזוב את מקום העבודה.


נוסף על כך, קיימים הסכמים קיבוציים, צווי הרחבה או לחלופין הסכמים אישיים עם העובד אשר יכולים להקנות לו פיצויי פיטורין מלאים גם כאשר הוא עוזב את העבודה. מעסיקים רבים מחתימים את העובד על מנגנון שעונה להגדרה בסעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, כך שעובד שבוחר לעזוב את העבודה מרצונו יהיה זכאי לכל פיצויי הפיטורין שנצברו עבורו בקופת הפיצויים.


יש להדגיש כי האחוזים המופרשים היום לפנסיה מגלמים סכום נכבד מפיצויי הפיטורין ובכל זאת ישנם הפרשים לא מעטים בפער בין מה שהופרש לפיצוי לבין שמגיע לעובד בפועל.


עובד אשר מרגיש כי תנאיו הורעו ומחליט לעזוב את מקום העבודה ללא הודעה מקטין את סיכוייו לקבל פיצויי פיטורין. זאת משום שהפסיקה קובעת שיש לתת למעסיק לתקן את הרעת התנאים.


באילו מקרים עובד שהתפטר יקבל פיצויי פיטורין?


להלן מספר דוגמאות שבהן בית הדין לעבודה זיכה את העובד בפיצויי פיטורין גם אם עזב את העבודה בעצמו, כלומר התפטר ולא פוטר:


1. תשעה חודשים לאחר לידה לצורך טיפול בילד: במקרה שבו אישה מחליטה לעזוב את העבודה לטובת טיפול בילד שנולד, תהיה האישה זכאית לתשלום פיצויי פיטורין במקרה שהיא מבקשת לסיים את עבודתה. יש לציין שגם במקרה שהאישה מוצאת עבודה אחרת רק בתנאים נוחים יותר המאפשרים לה זמן רב יותר לגדל את הילד תהיה האישה זכאית לפיצויי פיטורים מלאים.


2. הרעה מוחשית בתנאי עבודה: הרעת תנאים הוא מושג מוכר בדיני עבודה ומשמעותו שתנאי העובד הורעו באופן מוחשי ובתנאים אלו לא ניתן לבקש ממנו להמשיך את עבודתו. דוגמה קלאסית לעניין זה היא הפחתה בשכר. במקרה של הרעת התנאים הפסיקה מבקשת מהעובד לתת אפשרות למעסיק לתקן את הרעת התנאים, ורק אם המעסיק מסרב יש לתת הודעה מוקדמת כדין להתפטרות מצד העובד.


3. מצב רפואי: מצב רפואי של עובד המונע ממנו לבצע את עבודתו יכול לזכות את העובד בפיצויי פיטורין בתנאים הבאים: העובד פנה לרופא תעסוקתי שקבע כי אינו יכול להמשיך לבצע את עבודתו בנסיבות אלו. גם אם הרופא התעסוקתי קובע כי ניתן לעבוד באופן חלקי זאת סיבה מספקת. כמו כן, המעסיק לא יכול למצוא לעובד עבודה חלופית באותם תנאים כפוף למגבלות שהוצגו על ידי הרופא התעסוקתי.


למשרדנו מגיעות פניות רבות של עובדים בעניינים אלה, אולם לאחר שהעובד סיים את יחסי העבודה. קבלת ייעוץ משפטי בטרם פועלים לבד היא קריטית להבטחת הפיצויים. ישנם מקרים נוספים שבהם ניתן להתפטר ולא לוותר על פיצויי הפיטורין. יש לפנות לעו"ד המומחה בדיני עבודה כדי לבחון את זכויותיכם.