האם החוק מחייב אדם לשאת עימו תעודת זהות בכל עת ? התשובה לכך הינה חיובית. חוק החזקת תעודת זהות והצגתה התשמ"ג-1982 קובע כי תושב שמלאו לו 16 שנים חייב לשאת עמו תמיד תעודת זהות ולהציגה בפני קצין משטרה בכיר, ראש רשות מקומית, שוטר או חייל במילוי תפקידם, כשידרשו זאת ממנו, מי שאינו תושב ומלאו לו 16 שנים ישא עמו תעודה רשמית המעידה על זהותו והנושאת את תצלומו, והוא חייב להציגה לאותם גורמים המפורטים לעיל.

החוק קובע כי מי שעובר על חוק זה מבצע עבירה פלילית שדינה קנס. אם זאת, נקבע בחוק כי אין להעמיד לדין אדם על אי הצגת תעודה אם תוך חמישה ימים לאחר שנדרש לכך הוצגה התעודה לפני מי שדרש את הצגתה, או לפני שוטר בתחנת משטרה.

כאשר לצורך הדוגמא, שוטר דורש מאדם להציג לו תעודת זיהוי, חוזה על האדם לעשות כן וזאת ללא כל הנמקה מצד השוטר ביחס לדרישה זו שכן כאמור, קמה לשוטר סמכות לדרוש תעודת זהות מאדם גם אם הוא לא חושד כי אותו אדם עבר עבירה או עומד לעבור עבירה.

 

כאשר דרישה זו נובעת מחשד של השוטר כי אותו אדם עבר עבירה, והאדם אינו מוכן להזדהות בפניו קמה לשוטר הסמכות לעכב את אותו אדם במקום כדי לברר את זהותו ומענו. במידה ועדין השוטר סבור שהאדם עבר עבירה או שהוא עומד לעבור עבירה וזהויו היה בלתי מספיק הוא רשאי לדרוש מהאדם להתלוות עמו לתחנת המשטרה או לזמנו לתחנת המשטרה למועד אחר.

תקנות התעבורה מחייבות נהג רכב לשאת עימו רשיון נהיגה, רשיון רכב ותעודת ביטוח בלבד. כאשר שוטר עוצר נהג רכב וזאת כאשר אין הוא חושד בביצוע עבירה כלשהי תקנות התעבורה מעניקות לשוטר את הסמכות לדרוש מהנהג כי יציג בפניו את המסמכים הנ"ל בלבד.

מובן כי השוטר רשאי גם לדרוש מהנהג תעודת זהות עפ"י חוק החזקת תעודת זהות והצגתה, כפי שהוסבר לעיל.

במידה ואין הנהג נושא עימו תעודת זהות אין השוטר רשאי לדרוש מהנהג להתלוות עימו לתחנת המשטרה אלא אותו נהג נדרש להציגה בתחנת המשטרה בתוך 5 ימים. במצב זה אין השוטר רשאי לדרוש מהנהג לצאת מהרכב ולהתלוות אליו לרכב המשטרתי כפי שהדבר מתרחש לעיתים קרובות.

יש להיזהר ממצב בו אדם נושא עימו תעודת זהות אך מסרב להציגה לשוטר הדורש זאת ממנו שכן במצב דברים זה, עובר האדם עבירה פלילית של הכשלת שוטר. עבירה זו מתגבשת כאשר נעשה מעשה בכוונה להפריע לשוטר כשהוא ממלא את תפקידו כחוק.

באחד מן המקרים שנידונו בבית המשפט הואשם אדם בביצוע עבירה של הכשלת שוטר היות ועל פי עובדות כתב האישום כאשר ביקש השוטר מהנאשם להציג תעודת זהות, הנאשם צחק ואמר לו שאין ברשותו ת.ז וכעבור מספר דקות השיב לשוטר שיש לו, הכניס יד לכיסו והגישה לשוטר כשהיא ריקה ואמר "קח את התעודה".

בית המשפט קבע כי מעשיו של הנאשם בעצם הושטת ידו לכיסו ולאחר מכן השטתו לשוטר כשהיא ריקה הינו מעשה שנועד להפריע ולהכשיל את השוטר במילוי תפקידו ולכן הרשיעו.


עודכן ב: 06/12/2016