בשל המצב הביטחוני, אזרחים רבים מכל רחבי הארץ שואלים עצמם כיצד ניתן להוציא רישיון לנשק פרטי? לשאלה הזו כמובן אין תשובה פשוטה ואחידה. מדובר במכלול של תנאי סף וקריטריונים אשר נקבעו על ידי השר לביטחון הפנים בתיאום עם גורמי הביטחון, שבהם יש לעמוד כדי להוציא את הרישיון המיוחל. בעקבות המצב הביטחוני עודכנו התבחינים ממש לאחרונה, בחודש אוקטובר 2015.


חשוב לזכור כי המדיניות הרווחת היא כי כלי ירייה יוחזק רק היכן שיש צורך בו ורק בידי אדם שכשיר לכך ועבר את ההכשרה הנדרשת בחוק. במאמר זה ננסה לענות על השאלה הזו בצורה הפשוטה והמקיפה ביותר.


הצעד הראשון: לפני שמגישים בקשה לרישיון נשק ישנם תנאי סף שחובה לעמוד בהם


1. מי שרשום כתושב קבע ושהה בישראל באופן רציף במשך שלוש שנים לפחות.


2. שליטה בסיסית בעברית.


3. מבחינת גיל, מי ששירת בשירות צבאי או לאומי והוא בן 21, אזרח שלא שירת שירות צבאי או לאומי בגיל 27, ומי שאינו אזרח ישראל והוא בן 45.


4. חתימה של רופא על הצהרת בריאות.


5. עמידה בדרישות ההכשרה הנדרשות.


הצעד השני: עליך לעמוד בקריטריונים למתן רישיון נשק פרטי


1. מגורים או עבודה ביישוב זכאי: קיימת רשימת יישובים זכאים אך היא אינה מפורסמת על ידי המשרד לביטחון פנים. אם אתה מאמין שהיישוב שבו אתה גר או עובד יכול להיות יישוב זכאי, מומלץ להגיש בקשה בכל מקרה.


2. הובלת חומרי נפץ: בעל רישיון להובלת חומרי נפץ שרוב שעות עבודתו הן בהובלת חומרי נפץ.


3. שירות פעיל בכוחות הביטחון: מדובר בסעיף מהותי. קצין בדרגת סגן ומעלה או נגד מדרגת רס"ר ומעלה, וכן מי שמשרת ביחידה מיוחדת בשירות סדיר או בשירות מילואים פעיל.


4. שירות עבר בכוחות הביטחון: מי ששירת בצה"ל והוא בדרגת סא"ל ומעלה או מקביל לו בכוחות הביטחון, מי ששירת ביחידה מיוחדת מתוך רשימה שנקבעה וכן מי ששירת במשטרת ישראל במשך שנתיים לפחות.


5. הכשרה ייחודית: בוגרי קורסי מאבטחים ברשות שדות התעופה, בשב"כ ומאבטחים ברמה מתקדם א'.


6. קצין ביטחון בגוף מוכר.


7. מי שיש לו המלצה פרטנית של משטרת ישראל.


8. כבאי בשירות פעיל, בעל ותק של שנה לפחות.


9. עובד מד"א בשירות פעיל, בעל ותק של שנה לפחות.


10. מדריך ירי בעל רישיון בתוקף.


11. ספורטאי יורה פעיל:


• עבור נשק המשמש לירי אולימפי: חבר רשום בהתאחדות הקליעה בישראל במשך שנתיים רצופות, שהשתתף מדי עונה בחמש תחרויות אשר התאחדות הקליעה מכירה בהן.


• כלי ירי שאינו משמש לירי אולימפי: חבר רשום בהתאחדות הקליעה בישראל במשך שלוש שנים רצופות, השתתפות בכל עונה בחמש תחרויות שהתאחדות הקליעה מכירה בהן.


12. ציד בעל רישיון צייד או היתר.


13. צרכים וטרינריים.


14. מי שרכש נשק או שמחזיק בנשק ברישיון ורוצה לשמור אותו במצב מושבת לצורכי מזכרת או ירושה.


חשוב מאוד להדגיש כי רק מי שעומד בתנאי הסף והתבחינים תאושר בקשתו, ואין שום דרך לעקוף עמידה בתבחינים העדכניים. אם אינך עומד באף לא אחד מן התבחינים אין טעם להגיש בקשה.


עומד בתנאי הסף ובאחד מהקריטריונים?


כעת עליך למלא טופס בקשה שניתן להוריד מאתר האינטרנט של המשרד לביטחון פנים ולהעבירו לפקיד הרישוי באזור מגוריכם. פקיד הרישוי יבצע בדיקה לגבי זכאותך וישיב לפנייתך. בעת הזו ישנו עומס אדיר על לשכות הרישוי בארץ וייתכנו עיכובים במענה לבקשות.


דחו את בקשתך לרישיון נשק?


מומלץ להיוועץ בעורך דין המתמחה בתחום רישוי נשק ולהגיש בעזרתו ערר על החלטת פקיד הרישוי, אשר יועבר לוועדת הערר של המשרד לביטחון פנים. אם גם הערר יידחה, עומדת לרשותך האפשרות להגיש עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי באזור השיפוט הרלוונטי.


חשוב לדעת כי פעמים רבות הסיבה לדחיית הבקשה אינה נובעת מאי עמידה בתבחינים אלא נעוצה בהמלצת משטרת ישראל מסיבות שונות, למשל רישום פלילי כזה או אחר, שאז יש לתקוף גם בעיה זו במקביל ולפעול באמצעות עו"ד ישירות מול המשטרה כדי שזו תשנה את המלצתה.


מה חשוב לדעת?


- הרישיון ניתן לתקופה מוגבלת בלבד ותוקפו יהיה מצוין בגב כרטיס הרישיון. כאשר יפוג תוקפו, יש להפקיד את הרישיון ואת כלי הירייה במשטרה ללא דיחוי. אם רוצים לחדשו, יש לעשות זאת החל משלושה חודשים לפני תום תוקפו ועד למועד פקיעתו.


- במקרה של אובדן כלי הירייה, לא תאושר החזקת כלי אחר תחתיו, אלא לאחר ביצוע הפרוצדורה מחדש.


- אם מסיבה כלשהי אתם חדלים לעמוד בקריטריון שבגינו הגשתם בקשה לרישיון נשק, יש להביא זאת לידיעתו של פקיד הרישוי בהקדם האפשרי.


אם אתם חוששים לשלומכם בשל המצב הביטחוני ואתם עומדים בתבחינים שצוינו ובדרישות הסף, אתם יכולים לנסות ולהגיש בקשה בהקדם ולקוות כי בקשתכם תענה בחיוב.

 

מאת: עו"ד יפעת שי, יוספזון