רבות מנפגעות התקיפה מינית ואולי גם את, חשות אשמה או בושה ובוחרות בקשר השתיקה. לעיתים, תחושות אלו נובעות מתוך פחד להכיר בעובדה שפגעו בך. אותו תוקף ביטל את כל רצונותייך וכפה עלייך את רצונותיו שלו.


אנו סבורים כי ייצוג נפגעות תקיפה מינית על ידי עו"ד מנוסים, תורם באופן משמעותי להשגת היעד הכפול: הגנה על הנפגעת ושמירה על זכויותיה מחד ומיצוי הדין עם התוקף מאידך. אנו מתייחסים לנושא זה בכובד ראש ואומרים באופן חד וברור - את לא לבד, אין את חייבת לעבור את כל התהליך הארוך והקשה הזה בגפך, את ראויה לכך שישמעו את קולך, ויבינו את סבלך ובעיקר מגיע לך שיעשה עמך צדק.


ברוב המקרים, תקיפה מינית איננה דחף לאו בר כיבוש, שאינו ניתן לשליטה וריסון, אלא, פשע נתעב הנעשה בצורה מודעת כדי לספק את יצריו של התוקף


תקיפה מינית יכולה להתרחש בכל גיל, ולפגוע בכל אחד, החל מילדים וילדות רכים, המותקפים גם על ידי אדם הקרוב אליהם, ועד לגילאים בוגרים יותר שם התקיפה המינית יכולה להתבצע הן ע"י אדם קרוב והן ע"י מעסיק או אפילו אדם זר לחלוטין.


חשוב שתדעי, שלך כנפגעת עבירה מינית ישנן זכויות רבות, וחשוב מאוד שתהיי מודעת אליהן. זכויות אלו מגיעות לך מעצם היותך קורבן עבירה, עבירה שצילקה את נפשך ולעיתים אף עצרה את מרוץ חייך ומנעה ממך דברים רבים להם את ראויה.


ראשית, יש לך זכות שישמעו אותך, שיתייחסו לתלונה שלך בכבוד וברצינות, הן מצד החברה והן מצד מערכת האכיפה. זכרי, לא את הנאשמת! זכרי, לא את צריכה להתגונן!


הזכות הבסיסית של כל אדם בכלל ושל כל אישה בפרט היא לפעול, לחיות, לנוע, להתלבש, לדבר, בכל צורה ובכל מקום באופן חופשי ועפ"י תפיסת עולמה האישי של כל אחת ואחת.


אין את חייבת לאיש הסבר, מה אורך החצאית שלך, מה גובה העקב שלך, מה צבעי האיפור בהם עשית שימוש, איזה תסרוקת בחרת לך ביום זה או באיזה סביבה בחרת לנוע באותו יום. נהפוך הוא, לך, כנפגעת העבירה קיימת זכות, לפיה, אף אדם לא יוכל להאשים אותך במקרה.


לצערנו לא כל הגורמים למדו להבין את הזכות הבסיסית הזו וזה אחד הנושאים המרכזיים בהם יוכל עו"ד להיות לך לעזר.


חלק בלתי נפרד מזכויותייך היא החובה המוטלת על החוקרים ליידע אותך (בדרך כלל באמצעות עורך הדין) מתי, באיזה תנאים, ובאיזה מקום ישוחרר החשוד ממעצר.


יש ביכולתך לדרוש שאותו תוקף לא ייצור איתך קשר או אפילו יהיה בסביבתך ובכך ימשיך להוות עלייך איום שעה שאת מתמודדת עם תוצאות מעשה העבירה שביצע בך.


חשוב להבין שכאשר מוגשת תלונה מצד קורבן העבירה, היא אינה צד להליך הפלילי עצמו, אלא משמשת כעדה מטעם המדינה


עובדה זו לא בהכרח מבטלת את זכויותיה בהליך הפלילי, אך חשוב להבין את מאזן הכוחות.


מגיעה לך הזכות לדעת באילו סעיפי אישום יואשם בסופו של דבר אותו התוקף, יש ביכולתך להתנגד לעסקאות טיעון שיועלו במהלך ההליך הפלילי שהחל כנגד אותו התוקף או לחילופין יש באפשרותך להיות שותפה להצבת התנאים שיוצבו בפניו במסגרת הסדר הטיעון.


חשוב לציין כי לא תמיד המדינה תקבל את התנאים אותם תרצי להציב בפני אותו הנאשם, אך מחובתה להציג את אותם התנאים בפני בית המשפט טרם תתקבל החלטה על ידו. בשלבים אלו תפקידו של עו"ד חשוב מאין כמוהו בכל הקשור להתנהלות ההליך ושמירת זכויותייך.


זכויות אלו ניתנו לך על מנת שישמעו את קולך ובכך תוכלי ליטול חלק באותו הליך המתנהל כנגד התוקף ובמקרים מסוימים אף תוכלי להטות את הכף טרם גזירת העונש.


חלק מהמתלוננות מתקשות לחוות את התהליך הארוך בכוחות עצמן, זה בדיוק תפקידו של עו"ד, להיות לפה, אוזן ועין של נפגעת העבירה בעת ההליכים הטרום משפטיים, בעת המשפט עצמו ואף לאחר סיום המשפט שעה שיתקיימו הליכים שונים מטעם הנאשם בהם יבקש לקצר עונשו, למחול לו, לחנון אותו, ובכול אלה תוכלי להיות מיוצגת ולהשמיע את עמדתך באמצעות עורך הדין.


מעבר להליך הפלילי, חשוב שתדעי כי עומדת בפנייך האפשרות לקבל טיפול נפשי שיסייע לך לעכל את הטראומה הנוראה שחווית ולהתמודד איתה בצורה בריאה ומבוקרת.


חשוב לציין כי ככל שתקדימי ותפני אל הרשויות המוסמכות או לחילופין תפני לגורם קרוב אחר, כך סיכוייך לזכות לסיוע אמיתי ולעשיית צדק יגדלו, זאת מכיוון שכמו בכל עבירה המנויה בחוקיה של מדינת ישראל ישנה תקופת התיישנות.


מתוך ניסיון העבר העשיר שלנו במערכת האכיפה במשטרת ישראל וכן כמי שמייצגים נפגעי עבירה, ישנו הבדל מהותי בין נפגעי העבירה, הנמנעים מהתמודדות עם המערכת ו/או מתלוננים בכוחות עצמם, ללא סיוע, לבין קרבנות עבירה הנעזרים בסיוע משפטי.


הסתייעות בעורך דין מקצועי תביא לידי שינוי משמעותי באופן שבו יתבצע ההליך, ובחוויה שתחווה אותה נפגעת עבירה. כמובן שבסופו של דבר, יביא הדבר אף לשינוי ניכר בתוצאות הליך עצמו, מה גם שנפגעת התקיפה המינית תהא שותפה מלאה להן.

 

נכתב על ידי עו"ד יפעת שי-יוספזון