חשוב לזכור שלמרבית האוכלוסייה בית המשפט לתעבורה הוא החזית והפנים של מערכת המשפט. לאלפי אזרחים, הזימון לדין לבית המשפט לתעבורה הוא המפגש הראשון עם מערכת המשפט.


כיוון שאין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני, על מערכת המשפט לשאוף שגם במצב שבו המערכת עובדת בעומס יתר תמידי, ישופר וישודרג השירות והמידע לאזרח במגבלות הזמן, המקום והתקציב.


השפעת מיקום בתי המשפט


בניגוד לבתי משפט השלום, הפזורים הן בערים הגדולות והן בערי הפריפריה המרכזיות, בתי המשפט לתעבורה הם בפריסה מצומצמת יותר. לדוגמה, בכל אזור המרכז, בערך מאזור יבנה ועד דרומית לחדרה ומזרחה לכיוון אריאל, לא כולל תל אביב, יש רק אחד, בפתח תקווה, והפריסה מצומצמת גם בשאר המחוזות.


כשאדם מקבל זימון לבית המשפט לתעבורה, לרוב הדבר יצריך זמן רב יחסי להגעה מוקדמת בשיא עומסי התנועה בבוקר. הדבר נכון גם לשוטרים, שכן שוטר תנועה שרשם דו"ח בבית שאן יוזמן להעיד במשפט על הדו"ח בנצרת. ואם עד צפה בתאונה באזור יבנה יהיה עליו למסור עדותו בבית המשפט בפתח תקווה. מדובר בעובדה שאינה ניתנת לשינוי באופן מידי אך יש להביאה בחשבון.


שעת תחילת הדיון והשפעתה


כיוון שיום הדיונים נפתח בדרך כלל בדיוני הקראה, שהם דיונים קצרים לרוב שאינם כוללים שמיעת עדים או טיעונים ממושכים, ויסות זמני הגעת הנאשמים לדיוני ההקראה בבית המשפט במספר גלים, נניח 8.30, 9.00 ו-9.30, במקום 8.30 בבוקר לכולם, יקל חלקית על ההגעה המוקדמת מרחוק, וגם ייתכן שימנע את המצב שבו עשרות המוזמנים, ובהם גם עורכי הדין, נדחקים יחדיו ברעש ובהמולה ומבקשים לברר את מצבם. בהקשר זה ייאמר שאין ספק שישנם בקרים שבהם המראות באולמות בתי המשפט אינם נעימים לעין.


חשוב לזכור שגם כאשר עובדי בית המשפט והפרקליטים עושים מלאכתם בהצטיינות ובמהירות, יש גבול ליכולתם לטפל בכל הקהל שנוטה להגיע דקות בודדות טרם תחילת הדיון. בחלק ניכר מהמקרים הדבר גורר איחור של שעת הדיון לתשע בבוקר ואף מעבר לכך.


פחות סלחנות להיעדרות ואיחורים לא מוצדקים


מכירים את הטענה שאם באים בזמן ממתינים שעות ואם מאחרים בדקה נשפטים בהיעדר? זה לא בדיוק כך. כיוון שבית המשפט יתחיל את דיוניו בתיקים שבהם הנאשמים התייצבו במועד, הרי לרוב אלו שלא הגיעו יישפטו לאחר תום הדיונים לקראת סוף היום, או בטרם יתחילו להישמע דיונים מהותיים, וזאת כדי למנוע הפרעה בדיונים.


חשבו על שופט שאמור להתחיל לשמוע עדים שממתינים באולם לתיק בשעה 11.00, כשמגיעים נאשמים שזומנו ל-8.30 לדיון הקראה קצר יחסית, אך מבקשים להישמע בשעה 11.00 לפני הדיון הממושך, שהרי מדוע ימתינו שעה לסיום הדיון.


מקרים אלו רבים וחוזרים מדי יום ביומו, משבשים את זמני יומן בית המשפט ומעכבים את העדים הבאים להישמע. במצב זה שימוש מערכתי מושכל, מתמיד ומדוד בשפיטות בהיעדר הנאשם והוצאות משפט, יכול לסייע בהתמודדות עם תופעת האיחורים, אשר פוגעת במרבית המוזמנים שמגיעים בזמן וממתינים לתורם.


נגישות למוגבלים


גם משהגיע הנאשם לבית המשפט ובמועד, ייתכן שלא יוכל להשלים את מסעו, שכן עדיין ישנם מבנים שבהם נכים או מוגבלים יתקשו להגיע למזכירות או לאולמות מסוימים. אין ספק שבבית המשפט אלו מצאו פתרונות אד הוק לנושא. השופטים יורדים לאולם מיוחד בקומת הקרקע, נציג מזכירות יורד אף הוא לקומת הקרקע, אולם ברור שיש להכשיר במהירות את כל אולמות בתי המשפט ככלל מוסדות הציבור לקליטת קהל עם מוגבלות.


עומסי תיקים ושעות הפעילות


אחת הביקורות הנשמעות בנושא העומס היא שלרוב בתי המשפט עובדים למעשה חצי יום, והמבנים והציוד שבהם הושקע ממון רב עומדים ברובם ריקים משעות הצהריים המאוחרות.


בפועל אין כיום משמרת שנייה בבתי המשפט לתעבורה, היא הייתה בעבר ונזנחה. אולם לאור המצב גיבשה הנהלת בתי המשפט תוכנית ולפיה המשמרת השנייה תורחב ותכלול בין היתר תביעות תעבורה. על פי ההערכה התוכנית צפויה להקטין משמעותית את העומס הקיים במערכת, לקצר אורך חיי התיקים ולאפשר לבעלי הדין שלא להפסיד ימי עבודה.


לטעמי כשופט תעבורה לשעבר, לא כל תיק מתאים לדיון אחר הצהריים או ערב, ואולי גם לא כל שופט או שופטת וברור כי עורכי דין המקבלים את קהל לקוחותיהם בשעות הערב לא ישמחו בנושא. אולם ניתן להגיע לעמק השווה אם תגלה המערכת גמישות לגבי השעות, המועדים וסוגי הדיונים שישמעו.


רשמים לענייני תעבורה?


כשם שלא כל נושא מתאים לשמיעה בשעות אחר הצהריים והערב, והעדיפות אמורה להינתן לתיקים פשוטים יחסית כדי לפנות את שעות הבוקר לתיקים מהותיים, ייתכן ששופטים לא אמורים לשמוע כל דיון, אלא להתרכז בדיונים מהותיים ובנושאים שיוגדרו כחשובים. לכן הועלתה אפשרות למנות רשמים לענייני תעבורה, אשר יוגדרו להם תיקים כבקשות מנהליות מסוימות ותיקים פשוטים יחסית, כדי שיישבו בדיונים ראשוניים בשעות אחר הצהריים.


לתוכנית יתרונות לאפשרות קידום תיקים מהיר יותר, ואף אפשרות יצירת עתודה מוכחת לשפיטה, אולם הנושא אינו פשוט כפי שנשמע, אכן נערך פיילוט של דיוני משמרת שנייה לרשמים בכירים אולם ארוכה הדרך עד ליישום התוכנית בבתי המשפט לתעבורה.


לסיכום, מקצת הרעיונות שיש בהם לשפר את השירות בבית המשפט לתעבורה ניתנים ליישום מידי וחלקם תוכניות עתידיות של המערכת. חשוב לזכור את נקודת המוצא שבתי המשפט לתעבורה עוסקים בנושא חשוב ביותר שיש בו להשפיע על חיי אדם, לא פחות. בתי המשפט לתעבורה הם חזית ופני מערכת המשפט כמייצג המדינה. לטוב ולרע, על המערכת לעמוד במפגש זה בכבוד הראוי.