פסק הדין - כלא לתקופה לא קצרה כלל, זה דינו של נהג צעיר שהורשע בהפקרה לאחר פגיעה, למרות שכלל לא היה אשם בתאונה עצמה.
מדובר בנהג שנכנס לצומת הופתע מרוכב אופניים שירד לכביש, ופגע בו. אולם, במקום לעצור מיד, להגיש עזרה או להזעיק עזרה, הוא נמלט מהמקום בנסיעה ורק לאחר שבוע נעצר לאחר מאמץ של משטרת ישראל.


לא עזרה לנהג אי אשמתו בתאונה, לא עזרה לנהג החרטה שהביע, השופט קבע כי עובדה ברורה היא שהנאשם לא תכנן להיות מעורב באירוע ולהפקיר את הנפגע, אך מנגד לא ניתן גם לומר שמדובר בהפקרה רגעית וספונטנית שכן המשטרה היא שאיתרה אותו לאחר מספר ימים. בית המשפט קבע כי התנהגות הנהג מלמדת על בחירה מודעת ומכוונת מתוך רצון להתחמק מהתוצאות הכרוכות בעובדת היותו הנהג הפוגע.


עוד קבע בית המשפט כי כיוון שעבירת ההפקרה נפוצה הרי העונש עליה אמור להיות מאסר משמעותי על מנת להרתיע מביצוע העבירה.
תירוצים, רבותיי, תירוצים


רבותיי, את התירוץ, לא ראיתי, לא שמעתי, איני אשם בתאונה, שמעתי מספר רב של פעמים בשבתי כשופט תעבורה במשפטי הפקרה. ולמעשה חשוב להבהיר מספר עובדות לגבי עבירה זו.


עבירת פגע וברח, כפי שקוראים לה, נחשבת אחת מהעבירות החמורות בפקודת התעבורה, היא מורכבת ממספר דרגות חומרה, החל ממצב שהנהג היה אמור לדעת על הפגיעה או על אפשרות הפגיעה, גם אם בפועל לא ידע ולא עצר כדי לעמוד על תוצאות התאונה ולהזעיק עזרה, וכלה במצבים שידע גם ידע, אך לא פעל כהלכה, כאמור לאשמה או אי אשמה בתאונה, אין קשר ומדובר בענישה מקסימלי של עד 14 שנות מאסר.


חובת הנהג והנוסע


ומה אמור הנהג לעשות לאחר העצירה? החוק ברור גם בנושא זה, להושיט עזרה מתאימה בהתאם לנסיבות המקרה ולמקום שבו אירעה התאונה, להזעיק את גופי ההצלה המקצועיים הנחוצים למקום התאונה, להמתין ליד הנפגע עד הגעת גופי ההצלה, לדאוג כי לא ייגרם כל נזק נוסף לנפגע ככל האפשר ולהגיש לנפגע עזרה ראשונה אם ביכולתו להגישה על פי הכשרתו.


בהקשר לכך, יש להוסיף גם את ההוראה כי נוסע ברכב המעורב בתאונת דרכים שבמהלכה נפגע אדם, חייב ליצור קשר עם גופי ההצלה הנחוצים ולהזעיק אותם למקום התאונה, בהקדם האפשרי בנסיבות העניין, אלא אם כן נוהג הרכב עצר והזעיק עזרה, לא רק הנהג אלא גם הנוסעים ברכב, מעל גיל 16, אמורים לסייע במקרה הצורך.


לעצור בכל מקרה


סופו של דבר, בריחה ממקום תאונה והפקרת אדם פצוע הנה מעשה פסול מוסרית, חברתית ולבטח חוקית. ורק המקרים נדירים של סכנת חיים, לדוגמה חשש ממשי ואמתי ללינץ' במקום התאונה, קיבלו בתי המשפט אפשרות לאי עצירה וגם זאת בתנאים נוקשים ביותר.
אז כמאמר הפתגם, כשיש ספק - אין ספק, עצרו מיד או שכנראה תגיעו לכלא.


מאת: עו"ד אלי אנושי - שופט תעבורה בדימוס