לכמה זכאים? שיעור פיצויי הפיטורין, הינו שכר של חודש אחד לכל שנת עבודה. הנוסחה הינה, גובה המשכורת האחרונה כפול מספר שנות העבודה. עם זאת, ישנם מקרים נוספים:


• עובד לפי שעות: עושים ממוצע מספר השעות שעבד ב 12 החודשים האחרונים, טרם פיטוריו, כפול השכר האחרון לשעה שקיבל.

 

• עובד בשכר בסיס + עמלות, כגון אנשי מכירות וכדומה: בנוסף לשכר הבסיס מחשבים את גובה העמלה הממוצעת ב 12 החודשים האחרונים, טרם פיטוריו. עמלה ממוצעת זו מוסיפים לשכר הבסיס.


• עובד בשכר משתנה, כגון עובד שקיבל העלאה או הורדה בשכר, מספר חודשים טרם פיטוריו, עושים ממוצע שכרו ב 12 החודשים האחרונים, כך שיכלול באופן משוכלל, גם את השכר לפני השינוי וגם לאחריו.

 

• עובד העובר ממשרה חלקית למלאה או ממלאה לחלקית, גם כאן יבוצע ממוצע משוכלל של שכרו, ומתוך ממוצע זה יגזרו פיצויי הפיטורין.


• השכר המחושב לצורך פיצויי פיטורין הוגדר בתקנות, והוא כולל את שכר היסוד, תוספת הוותק, תוספת יוקר מחיה, תוספות שונות על פי הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה, עמלות / פרמיות מכירה או עמידה ביעדים (להבדיל מבונוס חד פעמי, אשר לא נכלל בחישוב פיצויי פיטורין).


מתי זכאים?


• התנאים לקבלת פיצויי פיטורין, הינם בראש ובראשונה, קיומם של יחסי עובד מעביד. אם אין יחסי עובד מעביד, לא תהיה זכאות לפיצויי פיטורין. כלומר, אם העובד הינו בגדר קבלן משנה עצמאי הנותן שירותים ליזם או לקבלן אחר, לא יהיו כאן יחסי עובד מעביד.

 

• התנאי היסודי השני הינו שיהיו פיטורין. אם עובד התפטר מיוזמתו (שלא עקב הרעה בתנאים או התנכלות או אונס אחר מטעם המעסיק), לא יהיה זכאי העובד לפיצויי פיטורין. על מנת שתקום הזכאות לפיצויי פיטורין, על המעסיק לפטר את העובד.

 

• השלמת תקופת העבודה הנדרשת, הינו שנת עבודה שלמה או בסמוך לשנת עבודה שלמה, ועובד עונתי, כגון בחקלאות, צריך להשלים שתי עונות עבודה.


היות והיו מעסיקים, אשר ניצלו את הוראות החוק, כי עובד יהא זכאי לפיצויי פיטורין, רק לאחר שנת עבודה מלאה, ופיטרו את העובד לאחר 11 חודשים ושבו ושכרו אותו לאחר חודש, ובכך מנעו מהעובד מלצבור את זכויותיו, נקבע בחוק פיצויי פיטורין, כי גם עובד המפוטר בסמוך לשנת העבודה הראשונה, יראו את המעביד כמי שפיטר את העובד על מנת להימנע מתשלום פיצויי פיטורין.


בכך נסתמה הפרצה, אשר נוצלה רבות על ידי מעסיקים, בעיקר חברות כוח אדם וחברות ניקיון קבלניות.

 

• פשיטת רגל / חדלות פירעון של המעסיק, תיחשב כאילו העובד פוטר, והעובד יהא רשאי להגיש תביעת חוב בדין קדימה, למול המעסיק.

 

• כאשר העובד נאלץ להתפטר, לפי התנאים הקבועים בחוק ובפסיקה, נניח מהנדס שהמעסיק החליט להעבירו ממשרד המהנדס למשרת עוזר טכנאי או מקרה בו המעסיק חותך משמעותית בשכר או בשעות העבודה של העובד, אז יוכל העובד להתפטר בדין מפוטר. היינו, להתפטר ולדרוש בבית הדין לעבודה, שיכיר בו כאילו פוטר מיוזמת המעסיק.

 

• ישנם מקרים נוספים, בהם יוכל עובד להתפטר בדין מפוטר, נניח עקב לידה, מצב רפואי, שינוי מקום מגורים, התגייסות לצה"ל ועוד.

 

מתי מקבלים?


את פיצויי הפיטורין, צריך המעסיק לשלם לעובד המפוטר, מיד עם סיום העסקתו. במידה והמעסיק לא משלם את פיצויי הפיטורין, רשאי העובד לפנות אל בית הדין לעבודה ולהגיש תביעה כנגד המעסיק על אי תשלום פיצויי הפיטורין ולדרוש את תשלומם בצירוף הצמדה למדד, דמי הלנת פיצויי פיטורין (בגובה תשלום פיצויי הפיטורין) ותוספת של 20 אחוז מסכום פיצויי הפיטורין, בגין כל חודש הלנה.