חוקי העבודה מתעדכנים ומשתנים ועלינו כעובדים לדעת מהן זכויותינו על מנת שנוכל לדרוש אותן מהמעסיק. אך מהן אותן הזכויות הבסיסיות המגיעות לכל עובד וכיצד נדרוש אותן מהמעסיק?

 

הודעה על תנאי עבודה

 

כל עובד זכאי בתוך 30 יום מתחילת עבודתו לקבל בכתב מהמעסיק פירוט אודות תנאי עבודתו. על מנת להימנע ממחלוקות וחיכוכים, דעו שיש לכל עובד את הזכות לקבל את תנאי עבודתו מהמעסיק בכתב כאמור בתוך 30 יום.

 

הפרשות לפנסיה

 

כל עובד זכאי היום להפרשות לפנסיה. ישנם מעסיקים אשר חלים עליהם צווי הרחבה והסכמים קיבוציים וזאת בהתאם לעיקר עיסוקו של המעסיק. ככל ואין צו הרחבה או הסכם קיבוצי זכאי כל עובד שהיה לו בעבר ביטוח פנסיוני להפרשות הן לרכיב של תגמולים (פנסיה) והן לרכיב של פיצויים לאחר שלושה חודשים או בתום שנת המס, לפי המוקדם, רטרואקטיבית מהיום הראשון לעבודה.

 

עובד שלא היה לו ביטוח פנסיוני זכאי להפרשות לאחר שישה חודשי עבודה. שיעורי ההפרשות לשנת 2014 הינן 12% (פיצויים ופנסיה) על חשבון המעסיק ו – 6% על חשבון העובד.

 

תלושי שכר

 

תלוש השכר צריך לשקף כל תשלום אשר העובד מקבל. היעדר רישום רכיבי שכר יכול להביא למחלוקות ולסכסוכים שלא לצורך ולפגיעה בזכויות העובד. לרישום רכיבי השכר ישנן משמעויות הן לגבי תשלום פיצויי פיטורים, הן לגבי תשלום זכויות סוציאליות והן לגבי תשלומים מהביטוח הלאומי כגון דמי אבטלה או דמי לידה.

 

פדיון חופשה

 

לא ניתן לשלם בכסף לעובד תשלום פדיון חופשה בזמן העבודה. תכלית החוק הוא שהעובד ינפוש. כל עובד זכאי לימי חופשה בהתאם למתכונת העבודה והיקפה. פדיון ימי החופשה בתשלום ישולם לעובד רק עם סיום יחסי עבודה ובכל מקרה לא במהלך העבודה.

 

תשלום דמי הבראה

 

ישולם לעובד לאחר שנת עבודה ובהתאם להיקף המשרה. סכום תשלום ההבראה במגזר הפרטי נכון ליום כתיבת מאמר זה הינו בסך של 378 שקלים, ובמגזר הציבורי בסך של 427 שקלים. לאחר שנה עובד במשרה מלאה זכאי ל – 5 ימי הבראה, בשנה השנייה והשלישית ל- 6 ימים, בשנה הרביעית עד העשירית ל-7 ימים, בשנה האחת עשרה עד החמש עשרה יהא העובד זכאי ל-8 ימי הבראה וכן הלאה.

 

תשלום חגים

 

עובד בשכר שעתי זכאי לתשלום עבור יום חג בהתאם לימי החג השייכים לדתו, וזאת לאחר שלושה חודשי עבודה ובתנאי שעבד יום לפני ויום אחרי החג.

 

תשלום מחלה

 

עובד זכאי לתשלום מחלה החל מהיום השני והשלישי בסך של 50% משכרו, והחל מהיום הרביעי בסך 100% משכרו. זכאות העובד למספר ימי מחלה נקבעת בהתאם לוותק העבודה. כל חודש מזכה את העובד ב1.5 ימי מחלה עד למקסימום צבירה של 90 ימי מחלה בשנה.

 

סיום יחסי עבודה

 

עם סיום יחסי העבודה זכאי כל עובד כי ייערך לו שימוע, ויפורטו בפניו הנסיבות לסיום העסקתו. על השימוע להיערך בכתב ועל העובד לקבל זימון לשימוע ולהיות מעודכן כי יש בידו האפשרות להיוועץ עם עורך דין. ככלל זכאי העובד עם סיום העסקתו לקבלת הכספים אשר נצברו עבורו בקופת הפיצויים גם אם לא פוטר. במידה ופוטר או במידה והתפטר בנסיבות של הרעת תנאים מוחשית בתנאי העסקתו או בנסיבות נוספות המפורטות בחוק, יהיה זכאי העובד למלוא תשלום פיצויי הפיטורים.

 

תשלום שעות נוספות

 

עובד שעובד מעל ל- 8.36 שעות ביום זכאי לתגמול בגין שעות נוספות. 125% בגין השעתיים הראשונות ו – 150% בגין השעתיים הנוספות הבאות. עובד אינו רשאי לעבוד שעות נוספות על דעת עצמו אלא על ידי הוראה של המעסיק בלבד. המעסיק אינו רשאי לדרוש מהעובד לעבוד למעלה מ – 12 שעות ביום עבודה, אלא אם יש בידי המעסיק אישור אשר אותו יש להציג בפני העובד ממשרד הכלכלה.

 

זכויות נשים בהריון

 

אישה אשר עובדת מעל לחצי שנה במקום העבודה מוגנת בפני פיטורים עד לאחר 60 יום מחזרתה מחופשת הלידה. המעסיק רשאי לפטרה אך ורק באישור משרד הכלכלה לאחר שזה שוכנע כי הטעמים לפיטורים אינם קשורים להריונה. כמו כן, לא ניתן לפגוע בתנאי העסקתה אלא אם הבקשה הגיעה מצד האישה ההרה.

 

זכאות לדמי אבטלה

 

עובד אשר פוטר מעבודתו זכאי לתשלום דמי אבטלה במידה והוא עומד בתנאים אשר מפורטים באתר הביטוח הלאומי וזאת באופן מידי. עובד אשר התפטר מעבודתו יהיה זכאי לתשלום דמי אבטלה לאחר תקופה של 100 ימים.

 

נתקלתם במאמר בפרטים שלא ידעתם עליהם? אתם חוששים כי המעסיק פוגע בזכויותיכם? חשוב מאוד לא לוותר, ולהילחם על הזכויות האמורות. ניתן לפנות בעניין הן למעסיק עצמו, והן לייעוץ משפטי במקרים חמורים יותר, על מנת למצות את זכויותיכם בחוק.