עמ"ה 1051/04, מכבי ראשון לציון נ' פקיד שומה רחובות


אמנה למניעת כפל מס הינה הסכם אשר נערך בין שתי מדינות וזאת על מנת לשקף הסכמה הדדית בדבר חלוקת זכויות מיסוי וקדימויות רלבנטיות לסוגי הכנסה שונים. מטרתה העיקרית של אמנה למניעת כפל מס הינה להתמודד עם מצבים בהם אזרח מדינה אחת משלם מס כפול, הן למדינת המקור והן למדינה בה הוא מקבל את משכורתו בפועל. לדוגמא, בסיטואציות של עסקאות בינלאומיות, ייתכן בהחלט כי תקום מחלוקת באשר למדינה אשר רשאית למסות את העסקה. בעידן של פריסת עסקים עולמית וגלובליזציה, אמנה למניעת כפל מס הינה כלי מיסוי חשוב מאין כמוהו. להלן דוגמא לדיון בסוגיה כגון דא מבחינת האמנה למניעת כפל מס בין ישראל לארה"ב.

 

יש לכם שאלה?

פורום דיני מיסים
פורום משפט מסחרי ודיני חברות
פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים
פורום ייעוץ למעסיקים בעבודה


במסגרת דיון בבית המשפט המחוזי בתל אביב, עלתה השאלה האם כדורסלנים אזרחי ארצות הברית, אשר משחקים במועדונים בישראל, פטורים מתשלום מס? השופט, מגן אלטוביה, אשר נדרש לסוגיה, קבע כי יש לענות על שאלה זו בחיוב. השופט ציין כי התשובה הינה חיובית ככל שמדובר בכדורסלנים אשר משתכרים עד 400 דולרים ביום. בית המשפט קבע כאמור על מנת לקיים את האמנה למניעת כפל מס אשר קיימת בין ארה"ב לישראל.


הסתמכות על עדות נציב מס הכנסה


בית המשפט המחוזי הסתמך בפסיקתו הנ"ל על עדותו של נציב מס הכנסה לשעבר, משה גבייש. גבייש כיהן בתפקידו כאשר האמנה בדבר מניעת כפל מס בין ישראל וארה"ב נכנסה לתוקפה בשנת 1994. כמו כן, השופט הוסיף וציין כי הוא הסתמך גם על פרשנות לאמנה אשר הוזמנה בידי גבייש ואשר לטענתו שימשה בתור ספר ההנחיות הרשמי המוליך את מס הכנסה. מקורות אלה הביאו את השופט אלטוביה לקבוע שהאמנה הנ"ל מעניקה לכדורסלנים האמריקנים את הפטור ממס בתור היותם "בדרנים ציבוריים" שמשכורתם איננה עולה כדי 400 דולרים ביום. מדובר בשחקנים אשר לא חל עליהם שיעור המס המופחת ממילא שנקבע לפי האמנה לספורטאים זרים (25%).


במסגרת עדותו של גבייש בפני בית המשפט המחוזי, האחרון ציין כי מטרתו של הסעיף הנ"ל הייתה להביא לעידוד שחקני כדורסל מארצות הברית לקחת חלק בליגה המקומית. בית המשפט קבע כי אכן נראה שמדובר לכאורה ב"אפליה בעבודה" בין כדורסלנים ישראלים לכדורסלנים מחו"ל. דהיינו, בעוד הכדורסלנים בישראל משלמים מס הכנסה בעבור כל הכנסותיהם באופן מלא, עמיתיהם האמריקנים אינם נושאים בנטל האמור. עם זאת, בית המשפט קבע כי היות ותכלית האמנה תוארה יפה על ידי נציב מס הכנסה לשעבר, לא היה מקום לסטות מהנחייתה.


מדובר בהחלטה אשר התקבלה במסגרת דיון אודות דרישתו של פקיד שומה רחובות כנגד קבוצת הכדורסל מכבי ראשון לציון. פקיד השומה ביקש מהמועדון להעביר תשלומי מס בשיעור של 25% בעבור שכרם של כדורסלנים אמריקנים ששיחקו בשורות "הכתומים" בשנים 1998-1999. בית המשפט קיבל את עמדתה של הקבוצה, דחה את טענותיו של פקיד השומה, וחייב את מס הכנסה בתשלום הוצאות משפט בסך 54,000 שקלים.