בתקופה האחרונה אנו שומעים פעמים רבות באמצעי התקשורת על המאבק הציבורי של רוכבי האופנועים כנגד מחיריו הגבוהים של ביטוח החובה המוטל על רכביהם. האופנוענים ורוכבי הקטנועים מחו פעם אחר פעם כנגד מה שכונה על ידם "העלייה הדרסטית במחירי ביטוח החובה לרכבים דו גלגליים בשנים האחרונות". מאבקם נושא ככל הנראה פירות והחל מינואר 2012 מתוכננת הוזלה בביטוח החובה המוטל על אופנועים. גורמים בענף הרכב סבורים, עם זאת, כי ההוזלה "תסובסד" על ידי הגדלת ביטוח החובה המוטל על בעלי רכבים.

 

יש לך שאלה? 

פורום נהיגה ללא רישיון, ביטוח או טסט
פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה


מהו למעשה ביטוח החובה? מהי משמעותו ומהן ההשלכות של נהיגה ללא ביטוח זה? החוק בישראל מחייב כל נהג לנהוג ברכב רק כאשר הרכב מבוטח בביטוח חובה. פוליסת ביטוח חובה, כשמה כן היא, והיא חובה החלה על נהגים ובעלי רכבים. מטרתה של פוליסה זו הינה להגן על הנהג, נוסעיו והמשתמשים האחרים בדרך, במקרה של תאונת דרכים. נסיעה ללא ביטוח זה הינה בלתי חוקית ומהווה עבירה.


אדם אשר נהג ללא ביטוח, קרוב לוודאי שיזומן לבית המשפט. על פי רוב, העונש הנגזר על נהג זה איננו עולה על קנס כספי. עם זאת, ראשית יש לציין כי מדובר בקנס כספי משמעותי, אשר מטרתו להתריע נהגים מפני נהיגה ללא ביטוח. שנית, לא אחת מתבררת הנסיעה ללא ביטוח במסגרת עצירת הנהג בגין ביצוע עבירות אחרות. במקרה זה, העבירה הנ"ל מצטרפת למעשה לשורה של עבירות ומחמירה את דינו של הנהג לכשיורשע.

 

לדוגמא, במידה ושני נהגים נעצרו בגין נהיגה במהירות מופרזת, ורק לאחד מהם פוליסות ביטוח חובה בתוקף, העונש אשר יוטל על הנהג הלא מבוטח יהיה חמור יותר. הדברים נאמרים ביתר שאת כאשר הרכב מעורב בתאונת דרכים או העבירות המבוצעות בו הינן עבירות חמורות (לדוגמא, נהיגה בפסילה, נהיגה בשכרות וכדומה).


תאונת דרכים ללא ביטוח חובה


מלבד היותה עבירה פלילית, לנהיגה ללא ביטוח חובה עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת במקרה של תאונת דרכים. נפגעים אחרים מלבד הנהג יוכלו להגיש תביעת פיצויים כנגד קרנית אשר הינה קרן ממשלתית לפיצויי נפגעי תאונות דרכים. עם זאת, לאחר מתן הפיצוי, קרנית יכולה לשוב בתביעת שיפוי כנגד הנהג אשר נהג ללא ביטוח חובה. במסגרת תביעה זו תובעת קרנית מנהג זה, בגין נהיגתו ללא ביטוח, את הכספים אשר היא שילמה לנפגעים. הנהג עצמו אינו רשאי להגיש תביעה כנגד קרנית במידה ונהג ללא ביטוח. עם זאת, לעיתים יוכל הנהג להגיש תביעה זו, וזאת כאשר הוא נהג ברכב שאינו של ואו עולה בידיו להוכיח שהוא לא היה מודע (ולא היה יכול לדעת) כי הרכב איננו מבוטח.


סעיף 7 לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי בין הנפגעים אשר אינם זכאים לפיצויים לפי חוק זה נמצא מי שנהג ברכב ללא ביטוח, או שהביטוח לא כיסה את השימוש שלהם ברכב. עם זאת, סעיף 7א' קובע שלושה תנאים אשר כאשר הם מתקיימים, גם נהג ללא ביטוח יהיה רשאי להגיש תביעת פיצויים כנגד קרנית. ראשית, עליו לנהוג ברכב בהיתר המחזיק ברכב או הבעלים. שנית, עליו להוכיח אי ידיעה לגבי היעדרו של הביטוח, על בסיס יסוד סובייקטיבי. ושלישית, בית המשפט בוחן מבחינה אובייקטיבית את יסודה של אי סבירות הידיעה.
 

העדר התאמה בין הרישיון לביטוח


במקרים רבים, הרכב מבוטח לפי החוק בפוליסת ביטוח חובה, אך רישיון הנהיגה של הנהג איננו מתאים לפוליסת הביטוח. מקרים "קלאסיים" לעניין זה הינם רכיבה על אופנוע כבד ללא רישיון מתאים, נהיגה של נהג חדש וצעיר ברכב המבוטח מגיל 24 ומעלה וכדומה. נהיגה בניגוד לתנאי הפוליסה הינה נהיגה ללא ביטוח על כל המשתמע מכך. חשוב לדעת כי נהג זה מסתכן גם בביצוע עבירה פלילית, וגם בהשלכות קשות ומסוכנות במקרה של תאונת דרכים.


נהיגה ללא רישיון בתוקף, נהיגה בזמן פסילה


ישנן עבירות תעבורה אשר עלולות לגרום, מלבד לסכנה למשתמשים בדרך, גם לביצוע עבירת נהיגה ללא ביטוח. לדוגמא, נהג אשר נוהג ללא רישיון נהיגה, או נהג אשר עושה שימוש ברכב בזמן פסילה, נחשב כנהג אשר נוהג ללא ביטוח. פוליסת ביטוח החובה תקפה רק כאשר מתקיימים התנאים הקבועים בה. אי לכך, נהיגה בזמן פסילה הינה באופן מיידי גם נהיגה ללא ביטוח.


האם שלילה?


הלכה פסוקה היא כי עבירה של נהיגה ללא ביטוח הינה עבירה אשר מקורה ב"חיסכון כלכלי". למעשה, נהגים נוסעים ללא ביטוח מתאים, או אינם מבטחים את רכבם בביטוח הראוי, על פי רוב בגין ניסיונות לחסוך את עלות הביטוח. אי לכך, במרבית הפעמים העונש אשר יוטל על נהג זה יהיה קנס כספי משמעותי (המייתר את ה"חיסכון" באי רכישת הביטוח). בדרך כלל, עבירה זו לא תביא לענישה אחרת כגון נקודות, פסילה או חמור מכך. עם זאת, חשוב לדעת כי כאשר מדובר בעבירה המצטרפות לעבירות אחרות, העונש עלול להיות מושפע מעבירות אלו, והנהיגה ללא ביטוח רק תחמיר אותו. כמו כן, במידה והעבירה איננה מבוצעת בפעם הראשונה, ייתכן ובית המשפט יורה על פסילת רישיון הנהיגה של הנאשם.


לסיכום


במידה ואתם מואשמים בנהיגה ללא ביטוח חובה, מומלץ לפנות בהקדם לעורך דין מטעמכם על מנת לקבל ייעוץ משפטי. חשוב לדעת כי ניתן להתמודד עם עבירה זו במגוון אפיקים. שנית, לא אחת, למרות שהרכב לא היה מבוטח "כחוק", עדיין לא מדובר בעבירה. לדוגמא, עובד אשר נהג ברכב המעביד מבלי לדעת שהרכב איננו מבוטח עבורו, או נהג אשר פוליסת הביטוח שלו בוטלה מבלי שהוא ידע על כך. כמו כן, בשנים האחרונות הוכרו ביטוחי חובה גם כאשר פוליסת הביטוח לא "קוימה במלואה".

 

לדוגמא, אישה אשר הייתה מעורבת בתאונת דרכים זכתה לקבל פיצויים למרות שנהגה על רכב בעל תיבת הילוכים ידנית כאשר היא בעלת רישיון לנהיגה על רכב אוטומטי בלבד. במקרה אחר, בית המשפט הכיר בזכותו של רוכב אופנוע לפיצויים, וזאת חרף העובדה שהוא רכב על אופנוע בנפח 600 סמ"ק עם רישיון לנהוג על 500 סמ"ק בלבד. במילים אחרות, כל מקרה נבחן לגופו ולא אחת המצב איננו אבוד מראש, למרות הנתונים ההתחלתיים הנראים "בעייתיים" ממבט ראשון.
 


עודכן ב: 02/06/2016