מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית חוק אשר נועד להגן על חשודים בהליכים פליליים, לפחות ב-48 השעות הראשונות לאחר המועד בו הם היו אמורים להתייצב לראשונה בחקירה במשטרה. על פי החוק, התקשורת לא תפרסם את שמם ופרטיהם של חשודים במעשים פליליים ב-48 השעות הראשונות, וזאת מלבד מקרים חריגים כאשר הפרסום נדרש לחקירה או אזהרה לציבור. הצעת החוק התקבלה על ידי 21 חברי כנסת בעוד 8 התנגדו לה.

 

יש לכם שאלה?

פורום מעצר

פורום כתב אישום

פורום רישום פלילי

פורום עבריינות נוער

 

הצעת החוק הממשלתית הנ"ל מעניקה לחשודים בפלילים הזדמנות של ממש לפנות לבית המשפט ולבקש את איסור פרסום פרטיהם. טרם כניסתה של הצעת החוק לתוקף היה המצב המשפטי ללא הגבלה בנוגע לפרסום שמו של חשוד. אכן, חשוד היה יכול לבקש מבית המשפט לאסור את פרסום פרטיו כאשר עלול להיגרם לו – לטענתו – נזק חמור. עם זאת, טרם כניסתו של החוק לתוקף, חשודים רבים כלל לא הספיקו למצות את זכותם הנ"ל בשל פרסום מוקדם של פרטיהם המזהים.

 

יו"ר הועדה, ח"כ דוד רותם: "פעמים רבות החשדות מופרכים"

 

ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, הציג את הצעת החוק אשר הוכנה בוועדה ואמר כי יש לזכור כי פעמים רבות החשודים בפלילים מוצאים עצמם בחקירה בשלבים מוקדמים בהם הראיות כנגדן דלות ואף מוטעות. עם זאת, הוסיף יו"ר הוועדה, לעיתים, עצם הפרסום עצמו גורם לחשוד נזק רב אשר אינו בר תיקון, וזאת למרות העדר הוכחות חותכות כנגדו והפרכת החשדות בעתיד. יתרה מכך, הוסיף ח"כ רותם, לא אחת מדובר בחשודים אלמונים אשר אינם ידועים לציבור ואין כל תועלת בחשיפת פרטיהם. עם זאת, חשוד זה, עם פרסום פרטי החקירה, עלול להתמודד עם נזק קשה ביותר בסביבתו הקרובה.

 

יצוין כי במשך 48 השעות הראשונות החשוד יכול לפנות לבית המשפט ולבקש איסור פרסום, אך בית המשפט רשאי שלא להיעתר לבקשה. כמו כן, הצעת החוק מאזנת גם את האפשרות לאסור את הפרסום באופן הבא – כל גורם אשר מעוניין בכך, כולל אמצעי תקשורת, יכול להגיש לבית המשפט בקשה להתיר את הפרסום ב-48 השעות הראשונות או לבטל את ההחלטה לאסור את הפרסום. כמו כן, איסור הפרסום מבוטל אם הגשת כתב האישום, אלא אם נקבע אחרת על ידי בית המשפט.

 

ח"כים ממר"צ:  "חוק לא דמוקרטי", "מתכון לשחיתות ציבורית"

 

על פי החוק, המשטרה תיידע את החשוד בדבר זכותו לפנות לבית המשפט בבקשה לאסור את פרסום פרטיו. כמו כן, המשטרה אף תאפשר לחשוד להגיש את הבקשה באמצעותה על ידי טופס אשר צורף כתוספת לחוק. ח"כ זהבה גלאון (מר"צ) התנגדה נחרצות לחוק וטענה כי מדובר ב"חוק אשר יעודד שחיתות שלטונית". חברה לסיעה, העיתונאי לשעבר, ח"כ ניצן הורביץ, הצטרף אף הוא לדברים וגרס כי עסקינן ב"חוק לא דמוקרטי" אשר מצטרף להצעות חוק נוספות אשר הינן "בלתי דמוקרטיות ולא חוקתיות".