מי מאיתנו לא נחשף בשנים האחרונות לעשרות אתרי המכירות שמרביתם פועלים מסין? כולם כבר מכירים את aliexpres, Alibaba, ebay ולאחרונה אפילו בטלוויזיה המסחרית יש מסע פרסום אגרסיבי של האתר צ'יינה ביי.


כן, מדינת ישראל ותושביה גילו את אמריקה, בעצם את סין, והגילוי הזה מרגש. מי מאיתנו אינו מכיר מישהו שהזמין מוצר באמצעות אחד מהאתרים האלה או דומים לו? למעשה, מי מאיתנו לא חטא בהזמנת מוצר כלשהו מסין? שהרי מי מאיתנו אינו חולם על רכישת מותג אופנה שעלותו בארץ היא לעתים פי כמה וכמה מהמחיר שמשלמים עבורו באינטרנט? אז נכון, לעתים יש להמתין מספר שבועות עד שהמוצר יגיע, אבל היי, מה לא עושים כדי לחסוך.


חשבתם להזמין סחורה בכמות מסחרית ולמכור אותה בארץ? חשבו שוב


אבל אליה וקוץ בה. חלק מאיתנו אינו מסתפק רק ברכישת מוצרים לשימוש אישי, אלא מניח כי באמצעות הזמנה של מוצר כלשהו בכמות מסחרית ניתן יהיה להפיק רווח משמעותי. כאן נכנסות הפלטפורמות הידועות והמוכרות, שמרביתן חינמיות, ובאמצעותן מתבצעת לעתים קרובות המכירה של אותם מוצרים.


אם בעבר נדרש אותו סוחר למכור את הסחורה בדוכן מכירה ברחוב, היום הכול הפך להרבה יותר נוח. ניתן להפיק רווח דומה מהמיטה בחדר השינה, או אפילו באמצע יום עבודה רגיל בחברת הביטוח שבה אנו עובדים. כן, אין כללים וכל אחד יכול לעשות זאת, הכול פרוץ, אין גבולות, אף אחד אינו יודע מה משלוח ידו של הסוחר, והדבר אפילו אינו מעניין את הקונה ובלבד שהמוצר יהיה זול ומתאים לצרכיו. הכוונה כמובן לפייסבוק, יד 2 או כל אתר מכירות שפונה לקהל רחב וידוע כפלטפורמה ידידותית עם שיעורי חשיפה משמעותיים, ששינו את כל התפיסה המוכרת של מכירת מוצרים מהסוחר לקונה.


העונש על מכירת מוצרים עם סימן מסחרי רשום ללא קבלת היתר: שלוש שנות מאסר וקנס גבוה


ואולם, ברגע שבו החלטנו למכור את המוצר שרכשנו באופן מסחרי, אנו חשופים לחקירת משטרה ואף להגשת כתב אישום, שלא לדבר על החשש מתביעה אזרחית. בכל זאת, לעתים קרובות מדובר בעבירות קניין רוחני.


דוגמה לעבירה נפוצה שעליה הועמדו אנשים לדין היא החזקת טובין בעלי סימן מסחר רשום ללא היתר כדין לצורכי מסחר, לפי סעיף 60(א)(4) לפקודת סימני מסחר [נוסח חדש] תשל"ב–1972.


אדם מוכר מוצרים שאותם הוא מציג בשם המותג המקורי, לדוגמה, פלוני מוכר באמצעות הפייסבוק ג'ינס של חברת G STAR שהיא חברה בעלת סימני מסחר רשומים. ברור כי אותו מוכר מסתכן בהעמדה לדין בגין עבירה זו, שהעונש המרבי הקבוע בצדה הוא שלוש שנות מאסר וקנס שעשוי להיות גבוה במיוחד.


קיים מגוון רחב של עבירות, ולא ניתן להתייחס במאמר קצר זה לכל אחת מהסיטואציות שהן רבות ומגוונות, אולם חשוב להדגיש כי החוק מקנה גם הגנות הקבועות בו, וממילא כל מקרה נשקל לגופו ונבחן בהתאם לנסיבות, ובוודאי בהתאם לראיות שנאספו בו.


מכל מקום, יש להדגיש כי כבר בתחילת החקירה, שלעתים היא פועל יוצא של חקירה שנעשתה על ידי היבואן הבלעדי של המוצר, שסופג הפסדים כלכליים עקב כך ומצליח לרתום את המשטרה לטיפול בנושא. ככל שהחשדות יהיו משמעותיים ויצדיקו בירור, יגיעו החוקרים למקום עסקו של החשוד או ביתו, ויבצעו חיפוש מקיף אחר המוצרים שבעניינם קיים חשד כי נועדו למכירה. בד בבד ייתפסו גם מכשירים סלולריים, מחשבים וכל פריט רכוש אחר שעשוי לקשור את החשוד או החשודה לאירועים נשוא החקירה.


חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין פלילי מומחה כבר בשלב החקירה, שכן מסירת הגרסה הראשונה בחקירה היא בעלת משמעות מיוחדת בתיקים אלה, בייחוד שהטיפול בהמשך החקירה לעתים עשוי להימשך חודשים ארוכים ותוצאתו עשויה להניב כתב אישום חמור.