במשך אלפי שנים ידע המין האנושי להגדיר מהו אונס. ובכן, מדובר היה בפשע נתעב שבו התנפל גבר על אישה, ותוך ניצול כוחו הגופני העודף החדיר את איבר מינו לאיבר המין שלה.


בשנים האחרונות אנו שומעים זמירות חדשות לגמרי השונות לחלוטין מהגדרת האונס הקלאסית. הגדרת אונס שונתה להחדרת כל חפץ באיבר מין, קרי אפילו אדם המשחק עם אצבעו באיבר המין הרי הוא אנס. אפילו החדרת עיפרון או ליטוף באצבע של שפתי הערווה נחשב מעתה לאונס גמור ולא למעשה מגונה.


עם השנים הגדרת האונס הורחבה עוד ועוד


גם קיום יחסי מין בהסכמה מוגדר כאונס בתנאים מסוימים, כגון גילה של הבחורה. אם גילה פחות מ-14 שנה, אפילו אם היא יזמה את קיום היחסים, הגבר יורשע באונס, ולא משנה שעד לפני לא הרבה שנים היו קהילות שנהגו להשיא נערות בגיל צעיר יותר, מרגע שבחורה מסוגלת הייתה לקיים יחסי מין, בערך בגיל 12. אז כיום, עד גיל 14 מי שמקיים עמה יחסים ואפילו נשוי לה, דינו להיאסר בגין עבירת אונס.


גם הסכמה שהושגה במרמה, או היות האישה חולת נפש או לקויה בשכלה אם בגין כך הסכמתה אינה הסכמה חופשית, היא אונס. סעיף 345 לחוק העונשין קובע שאם היא לא מבינה בדיוק את מהות המעשה או מיהות העושה, הגבר יורשע באונס. מילא "מהות המעשה", עוד ניתן להבין, אבל מה זה מיהות העושה? זו לא עברית ברורה אלא תרגום מלועזית. למה הכוונה?


במדינות אנגלו-סקסיות הכוונה היא לזהות העושה, שאדם מתחזה למי שרשאי לבעול את האישה כמו בעל או בן זוג, ואילו בית המשפט העליון בארץ הרחיב את זה גם לגבי הצגה במרמה של הבועל, שבגלל התחזות או הבטחת שווא הסכימה הבחורה להיבעל. למשל, טענה של אדם שהוא טייס כאשר הוא לא טייס או שהוא לא נשוי והוא נשוי וכדומה.


אפילו אישה שהסכימה להיבעל על גג בניין מפני שחשבה שהגבר הוא רווק טענה שלא הייתה מסכימה אם הייתה יודעת שהוא נשוי כי חשבה להתחתן עמו, כאילו רווק יתחתן עם איזו אישה שמוכנה לשכב איתו בלי היכרות מוקדמת על גגות בתים. אפילו מי שטען שהוא בעל סמכות לתת דירה לאשה והוא לא בעל סמכות כזאת, יורשע בעבירת אינוס בגלל שהוא כיזב לגבי "מיהות העושה".


הבטחת רכוש תמורת יחסי מין: אונס?


ואולם, שיא האבסורדיות הוא אם במקרה הוא רשאי לתת דירה לאישה ולא נותן לה, כמו פקיד גבוה או קבלן. במקרה זה הוא לא מרמה לגבי "מיהות העושה" מכיוון שיש לו סמכות להעניק דירה, ומפני שלא קיים את הבטחתו אז זו לא עבירה של אונס. אם כך, האם הוא עבר עבירה של קבלת דבר במרמה?


לפי הפסיקה, זו גם לא עבירה של קבלת דבר במרמה. ולמה זה? כי המילה "דבר" אינה מתאימה ליחסי מין. נשמע משונה? מי שמספר לבחורה שייתן לה משהו שאין לו יואשם באונס, אפילו שהיא הסכימה, ומי שיכול לתת לה דבר שהבטיח ולא קיים, כנראה לא יואשם בכלום, אם כי לא נתפלא שתימצא איזו עילה להאשים אותו.


ברור שקצפם של פרשנים ייצא נגד הפירושים האלה של בית המשפט העליון ודומיהם, אך זו ההלכה.


אם אין הסכמה מפורשת, גם ללא התנגדות, זה נחשב אונס


החלק הבעייתי ביותר הוא הגדרת האונס בין בגירים שלא בדרך של מרמה אלא במעשה כוחני. מתברר שלפי הפסיקה, כיום הבחורה לא צריכה להתנגד כלל לקיום היחסים, אינה צריכה להשתמש בכוח ואפילו אינה צריכה לצעוק או לומר איזו מילת התנגדות. מספיק אם לא הביעה את הסכמתה בצורה מפורשת.


כלומר, מי שקיים יחסים עם בחורה שלא התנגדה ולא רמזה על חוסר רצונה בקיום היחסים, יורשע באונס אם היא תאמר לאחר מכן שלא רצתה את יחסי המין אפילו שלא אמרה מילה בזמן המעשה עצמו, לא רק שלא התנגדה אלא אפילו לא אמרה מילת התנגדות.


ויותר מזה, אפילו אם התחילו במגע המיני מתוך יוזמה שלה ופתאום יצא לה החשק ולא אמרה לו מפורשות שיחדל או רק רמזה אלא אפילו די שלא התלהבה יותר כדי להרשיע אותו באינוסה, מאחר שהוא צריך לברר כל זמן קיום יחסי המין אם היא עדיין מסכימה להם.


בזמן האחרון יש גם אונס באינטרנט. ממש כך. הוגשו כתבי אישום בגלל אונס באינטרנט, כלומר כשגבר אומר לאישה לעשות כל מיני מעשים מול המצלמה, אבל הפרקליטות חזרה בה, אם כי אי אפשר לדעת מה יקרה מחר, ומתי הטירוף הזה ייפסק.