יום אחד גם אתם עלולים להיתפס בידי המשטרה כאשר עליכם כמות קטנה של מריחואנה. לרוב, אתם מובאים לחקירה בתחנת משטרה, ומשם, אחרי חקירה, אתם משוחררים בערבות, או ערבות עצמית או שמבקשים מכם לזמן ערב נוסף שיערוב לכם. לרוב מדובר בערבות בת כמה אלפי שקלים בלבד, אשר נועדה להבטיח שתתייצבו לחקירה נוספת אם תזומנו או למשפט, אם יוגש נגדכם כתב אישום.


במשך כל התקופה שבה שימשתי יועצה המשפטי של מפלגת עלה ירוק, נהגתי לשמש סמכות ייעוץ למי שמצא את עצמו במצב הזה, כשמטבע הדברים הוא מבולבל ולא יודע מה עליו לעשות. אולם, גם לפני כן וגם לאחר מכן ועד ימינו אלה, פונים אליי אנשים נואשים לגמרי כדי לדעת מה לעשות. רבים מהם פנו לכל מיני עורכי דין וקיבלו שלל עצות והנחיות סותרות, חלקן מפחידות ומייאשות, האומרות מה עומד לקרות להם אם לא ישכרו אותם מיד לייצג אותם.


כשאני אומר להם שאין להם מה לפחד רובם נרגעים ואומרים שהכול נשמע הגיוני יותר, ורק מיעוטם שואלים אותי אם אני בטוח בדבריי כי אמרו להם דברים אחרים, אבל בסוף כשהם מבינים מי אני בדיוק ושומעים את כל מה שיש לי לומר הם נרגעים ואחרי תקופת זמן חלקם אפילו מתקשר להודות לי על העצה הטובה שנתתי להם.


אז מתי כדאי לשכור עורך דין ומתי זה גורם נזק?


לכן, החלטתי להעלות על הכתב את מה שעלול לקרות למי שנתפס עם מריחואנה בידי המשטרה, מתי עליו לשכור עורך דין ומתי הדבר מיותר ולפעמים אפילו מזיק, כדי שתדעו בדיוק מה לעשות במקרה זה.


תחילה, קיימות שתי שאלות שיש לענות עליהן. האחת, האם זו פעם ראשונה שנתפסת, והשנייה, האם מדובר בכמות מסחרית או לאו. כמות מסחרית היא מעל 15 גרם, ולא צריך להיבהל אם בתחנת המשטרה הכמות של הסם נשקלה והיא מעט יותר, כי במעבדה שוקלים את הכמות בצורה מדויקת ולרוב המשקל נמוך יותר, לעתים אפילו בכמה עשרות אחוזים מהמשקל בתחנת המשטרה.


נתפסתם בפעם הראשונה עם כמות קטנה? אין מה לדאוג


למה השאלות האלו חשובות? כי יש הנחייה של היועץ המשפטי לממשלה שמי שנתפס בפעם הראשונה עם כמות לא מסחרית של מריחואנה, התיק נגדו נסגר ולא יוגש כתב אישום. כלומר, כל ההפחדות שלפעמים שמעתם הן הפחדות סרק בלבד. אין כתב אישום ולא יהיה.


הבעיות מתחילות כאשר אין זו הפעם הראשונה שנתפסתם או שהכמות היא מסחרית. אגב, גם אם תועמדו לדין בגלל כמות מסחרית, השופט יכול להרשיע אתכם בהחזקת כמות לא מסחרית אם תשכנעו אותו שכמות הסם שנתפסה עליכם נועדה לשימוש עצמי.


השאלה שנשאלת היא מה יקרה לכם כאשר נתפסתם עם כמות מסחרית. במקרה כזה, תלוי מה הכמות. ככל שהכמות גדולה יותר כך יש סיכוי רב יותר שיוגש כתב אישום. ברם, כל גוף שסמכותו לסגור תיקים או להגיש כתבי אישום נוהג לפי שיקול דעתו, ולא ניתן לדעת מראש מה תהיה ההחלטה, והאם יוגש כתב אישום או לא יוגש.


אני לא ממליץ לקחת בשלב זה עורך דין כדי שישכנע את התביעה לא להגיש כתב אישום כי הרבה פעמים מדובר בתיק שאמור היה להיגנז ואם יש מי שמזכיר אותו, מוגש בגינו כתב אישום.


נתפסתם יותר מפעם אחת? תלוי בכמות הפעמים


לעומת זאת, אם נתפסתם עם כמות לא מסחרית אך יותר מפעם אחת, תלוי כמה פעמים נתפסתם. לכל גוף משטרתי שמחליט לגביכם יש מדיניות משלו, אך לרוב אם מדובר בתפיסה שנייה למשל של כמות מזערית, סביר ביותר שלא תועמדו לדין, ושוב, איני ממליץ לקחת עורך דין בשלב זה כדי לגרום לאי העמדה לדין, מכיוון שעלול לקרות ההיפך מזה.


אם התביעה החליטה להעמיד אתכם לדין, יש הבדל אם זה מפני שנתפסתם כמה פעמים או שהכמות הייתה מסחרית. אם זה מכיוון שנתפסתם כמה פעמים, עדיין מדובר בעבירת עוון שלא מחייבת להודיע לכם מראש על כוונה להגיש כתב אישום. אתם לפתע מקבלים הביתה כתב אישום עם תאריך דיון. בשלב זה חובה לקחת עורך דין שיהיה במגעים עם התביעה, גם לצורך העתקת חומר החקירה וגם לצורך פגישה עם אנשי התביעה הבכירים כדי לנסות לשכנע אותם לרדת מכתב האישום. בהרבה מקרים זה מצליח.


אם התביעה היא בגלל החזקת כמות מסחרית אתם מואשמים בעבירה מסוג פשע, שמחייבת את התביעה לשלוח לכם מכתב ובו הודעה על כוונה זו, ונותנת לכם 30 יום כדי לשלוח להם תגובה שבה תנסו לשכנע אותם לא להגיש כתב אישום.


כאן יש חשיבות רבה ביותר לזהותו של עורך הדין שאתם לוקחים, מפני שעורך דין מעולה שגם התביעה מכירה ומודעת ליכולותיו, היא לא תמהר להגיש כתב אישום כאשר הוא מייצג אתכם.


לא רק זאת, אלא עורך דין כזה יודע לדרוש ולקבל את חומר החקירה, אפילו שהדבר לא מחויב בחוק סדר הדין הפלילי אלא רק בהנחיות היועץ המשפטי לממשלה, וכאשר התביעה עושה חשבון של הטרחה שתיגרם לה בחשיפת החומר כאשר לא בטוח שבסופו של דבר יוגש כתב אישום, בהרבה מקרים הם מודיעים שלא יגישו כתב אישום. אני קובע את זה מניסיון.


אם הם בכל זאת חושפים את החומר, יש לעורך הדין 30 יום כדי לשכנע אותם לא להגיש כתב אישום, ואם לא שכנע, יש באפשרותו להגיש בקשה לעיכוב הליכים, שלעתים רחוקות מתקבלת אך במקרים מסוימים רצוי לנסות.