ברשימה קודמת הסברתי מתי יש לקחת עורך דין לצורך הייצוג ומתי הדבר מיותר ואף מזיק. אולם, ברשימה זו נבדוק את הצורך בייעוץ עם עורך דין מהימן במקרה ובו נתפסת עם מריחואנה.


כאמור, אם נתפסת בפעם ראשונה ועם כמות לא מסחרית, לא יוגש כתב אישום. לכן מיותר לפנות לעורך דין. לצערי הרב יש עורכי דין שלא מגלים זאת לנאשם כי אם מנסים להוציא ממנו כסף תמורת הליך סרק של פנייה לתביעה עם בקשה לסגירת התיק כאשר יודעים שכל פנייה שלהם מיותרת כי ממילא הנאשם לא יועמד לדין והוא משלם לעורך דין לחינם.


יש טעם לפנות לעורך דין רק אם מדובר בכמות מסחרית או שנתפסת יותר מפעם אחת, כי במקרה זה קיים סיכון שתועמד לדין. ברור שככל שהכמות גדולה יותר או מספר הפעמים בהם נתפסת גדל יותר, הסיכון שלך מתרבה.


למרות זאת לא רצוי לקחת עורך דין כדי שיפנה לתביעה בשלב זה כי הוא עלול לגרום שהתיק למרות חומרתו לא ייגנז אלא יוגש כתב אישום, אך מנגד, רצוי ליידע עורך דין שנתפסת כי הוא יכול לייעץ לכם מה לעשות בינתיים כדי שאם יוחלט להעמיד אתכם לדין, תהיו כבר מוכנים.


האם בכל מקרה שבו מוגש כתב אישום כדאי לפנות לעורך דין?


עצה אחת היא להיזהר לא להיתפס שוב. כי לפעמים, התביעה מוותרת לך אם לא נתפסת פעם נוספת וסוגרת את התיק שבו נתפסת.


עצה נוספת היא לנסות לקבל מריחואנה רפואית. במקרה כזה אם תצליח, הסיכוי שיוגש נגדך כתב אישום קטן בהרבה, וגם אם יוגש, יש סיכוי שהתיק ייסגר או לכל הפחות הענישה תהא קלה בהרבה.


במקרה ובו תקבלו כתב אישום עליכם למהר לעורך דין שיבדוק אם כתב האישום הינו חוקי ולא להמתין עד סמוך למועד הדיון. הרבה פעמים סניגור מיומן יגלה שכתב האישום לא נערך כחוק ויש לבטלו.


ברור שעורך דין מיומן יוכל לשוחח עם התביעה ולנסות לשכנע אותה לרדת מהאישום או להקל על הנאשם. ואני מכיר מקרים רבים בהם התביעה הסכימה למחוק סעיפי אישום רבים ולא לבקש עונש מאסר גם למי שגידל מריחואנה בכמות גדולה.


מנגד, ללכת למשפט ללא ייצוג במקרה כזה הוא בבחינת נטילת סיכון מיותר שיכול להביא לענישה משמעותית ביותר. עורך דין מיומן יכול במקרים רבים להביא להקלה משמעותית של כתב האישום ושל הקלה גדולה של בקשת התביעה לענישה כבדה.


יש מקרים בהם חובה לפנות לעורך דין מיומן כמו כאשר גידלת מיני צמחים שונים וקיים ספק אם כלולים בהם צמחי מריחואנה. זהו מקרה שבו נטיעת ספקות אצל בית משפט הינה חובה, כי ייתכן ולא כלולים בצמחיה זו צמחים אסורים.


במקרה כזה הרי גם אם תורשע יש סיכוי שלא תיענש אלא תקבל עונש של עבודות שירות בלבד ללא הרשעה, וזאת כמובן בעזרת סניגור מיומן. גם אם בית משפט יחשוב שגידלת סמים הוא יקל עליך ייתן לך עונש לא כבד וגם לא ירשיע אותך.