מדי שנה מתקשר סוכן הביטוח ומבקש לחדש את פוליסת הביטוח של הדירה. מדובר בפוליסה ארוכה המכסה את בעלי הדירה מפני סכנות רבות, בין היתר מנפילות, נזקי טבע, נזקי מים וכן ביטוח לרכוש הדירה ובעיקר לתכשיטים.


חובת חברת הביטוח להדגיש את החריגים והמיגון הנדרש


בעת קבלת הצעת הביטוח יבקש מכם הסוכן לדעת מהם המיגונים שיש לכם בבית וכן יבקש לדעת האם ישנה כספת בבית. חשוב מאוד לוודא כי אתם עומדים בדרישות המיגון של חברת הביטוח וכן עליכם לוודא כי בפוליסה לא מוחרגים תכשיטים אשר אינם מצויים בכספת.


דעו כי לחברת הביטוח קיימת חובה מוגברת לוודא כי אתם מודעים לחריגים ולמיגון, אך במקרים רבים הסוכנים כלל לא טורחים להדגיש זאת באוזני המבוטחים.


שכחת לשים את התכשיטים בכספת, או שלא ידעת שאת חייבת לשים את התכשיטים בכספת כאשר הם לא עלייך?


פרצו לך הביתה. רגע קשה ואף תחושה קשה של פגיעה בפרטיות. מזל שביטחנו את הבית אצל סוכן הביטוח, עכשיו נקבל את כל הכספים המגיעים לנו מהביטוח. לא בטוח שכך פני הדברים.


לאחר הודעה על הגניבה ככל הנראה יישלח שמאי לדירה כדי לבחון את שווי הרכוש והתכשיטים אשר נגנבו. כן יבחן השמאי עמידה בתנאי הפוליסה וכי המיגון קיים והיה בשימוש. יש לשים לב ששמאי חברת הביטוח ישאל אתכם שאלות רבות וכי לתשובות שלכם משמעות רבה בבירור תביעתכם אל מול חברת הביטוח. לעתים קרובות אף יישלח חוקר פרטי.


קיבלתי מכתב דחייה, מה לעשות?


קודם כל צריך לבחון את המקרה ולא לקבל כמובן מאליו את הדחייה. לעתים רבות חברות הביטוח דוחות תביעה ב"שיטת מצליח", שכן אנשים רבים אינם טורחים לפנות לעורך דין ולברר את הזכויות שלהם. בנוסף מרבית המבוטחים בטוחים שיש להם שבע שנים לתבוע, אך בפועל התביעה מתיישנת כעבור שלוש שנים מיום הפריצה.


לא עמדתי בתנאי המיגון. האם הפסדתי את תביעתי בכל מקרה?


בפירוש לא. בכל מקרה יש לבחון את הנסיבות, אך באופן כללי יש להיוועץ עם עורך דין המתמחה בתחום וזאת לצורך בחינת תנאי הפוליסה, האם הודגשו באוזני ובעיני המבוטח התנאים, ההחרגות וכן המיגון הנדרש ועוד.


במקרים רבים נמצא המבוטח בעמדה חלשה אל מול חברת הביטוח, במיוחד בפוליסות דירה, וזאת בשל העובדה שמדובר בפוליסות אשר לא משתנות במשך שנים וכי הן מסובכות וכוללת כיסויים רבים.


פסיקת בית המשפט העליון


לאחרונה נקבע על ידי בית המשפט העליון כי אדם אשר השאיר תכשיטים מחוץ לכספת והם נגנבו יהיה זכאי לקבל את תקבולי הביטוח בעבורם, וזאת חרף העובדה שלא עמד בתנאי הפוליסה. בית המשפט העליון קבע כי לא בכל מקרה תוכל חברת הביטוח לדחות תביעת מבוטח בשל אי הימצאות התכשיטים בכספת, וכי על בית המשפט לבחון את היחס שבין פוליסה של "כל הסיכונים", כלומר פוליסה שבה מבוטחים התכשיטים גם אם אינם נמצאים בכספת, לבין פוליסה שבה מחויב המבוטח לשים את התכשיטים בכספת.


בית המשפט קבע כי במקרים מעין אלו יוכל המבוטח לקבל את הכספים המגיעים לו אך בסכום נמוך יותר לפי הפרמיה הנמוכה ששילם, לעומת פרמיה גבוהה על ביטוח "כל הסיכונים".


לסיכום, חשוב מאוד לאחר פריצה לבית לדווח למשטרה באופן ברור מה נגנב מהדירה וכן לוודא כי אתם עומדים בתנאי הפוליסה. במקרה שחברת הביטוח דחתה תביעתכם, לא להתייאש ולפנות למשרד עורכי דין לצורך בחינת התביעה וקבלת ייעוץ משפטי ספציפי למקרה.