הרבה אנשים חושבים שעבירת אונס, בניגוד לכל עבירות המין האחרות, היא תמיד סיטואציה של שחור ולבן. אבל בחיים, כמו בפלילים, הכול מורכב משטחים גדולים של אפור. יש מקרים בהם קל לנו יותר להתמודד עם השפלה, אכזבה או החלטות גרועות שקיבלנו ברגע נתון, באמצעות השלכת האחריות על המילה אונס.

 

עורך דין פלילי המתמחה בייצוג בעבירת אונס, יודע כיצד לבנות ולבסס את ההגנה הטובה ביותר, כבר משלב החקירה, כך שכל תלונה לא עניינית מטופלת במהירות ונגדעת בעיתה. בואו נבחן את שני המקרים הבאים.

 

אמיתות התלונה – האם מדובר במקרה בו מתלוננת מעלילה על החשוד. עלילת שווא בגין עבירת אונס יכולה להיעשות על רקע של כעס, עלבון או נקמה והיא נפוצה גם בקשרים ארוכים וגם במפגשים מזדמנים.

 

"קרן וחברה ישבו בפאב. קובי וחברו נגשו אל השתיין והתחילו איתן. למרות שקרן העדיפה את קובי ואף ניסתה למשוך את תשומת ליבו כל הערב, הסגנון של החברה נראה לו יותר. לאורך הערב, לאחר שבילו כמה שעות ארבעתם יחד, הלכו שתי החברות לשירותים וכשחזרו ביקשה קרן מקובי שיצאו שניהם לסיבוב.

 

למחרת הגישה קרן תלונה על עבירת אונס וטענה שבאותו טיול קובי כפה עליה יחסי מין."

בעצת עורך דינו, סיפר קובי בחקירתו שיחסי המין נעשו בהסכמה מלאה ואף בעידוד מלא מצד קרן. היא אמרה לו שהוא מצא חן בעיניה מהרגע הראשון וכי תשמח לבלות איתו ולהשאיר את חברתה עם החבר.

 

חקירה של החבר ושל החברה, העלתה כי קרן נמרחה על קובי כל הערב. החברה גם העידה שקרן אמרה לה בשירותים כי היא מתכננת לשכב עם קובי. לאחר חקירת העדים, נחקרה קרן ולאורך כל חקירתה, היה ברור שהיא כועסת על כך שקובי ראה בה אובייקט לערב אחד ולא היה מעוניין בקשר ארוך טווח.

 

נסיבות האירוע – האם הלא היה לא חד משמעי ואינו נתון לפרשנות. האם אכן הלא נאמר בצורה ברורה או שהבחורה חשה שהיא מתחרטת לאחר מעשה.

 

נסי ומורן קיימו יחסי מין באופן קבוע. ערב אחד, לאחר ששתו ובילו עם חברים, ביקש נסי ממורן שתשכב גם עם חבר שלו. מורן לא התלהבה מהרעיון, אולם גם לא סירבה. בוקר למחרת הלכה מורן והגישה תלונה על עבירת אונס קבוצתי.

 

גם החבר וגם נסי טענו שמורן מעולם לא אמרה לא ואף שיתפה פעולה באופן מלא. היה ברור שהיא נהנית מהחוויה ואין כאן כל סיטואציה של הכרח או אונס.

 

 

לאחר חקירה מעמיקה יותר, הודתה מורן שיום אחר כך, שהשפעת האלכוהול פגה. היא הרגישה מלוכלכת ומנוצלת ובעיקר כעסה על נסי שהעמיד אותה בסיטואציה כזו. נסי הוא אולי חבר שפל, אבל האם הוא אנס או משדל לאונס, בהחלט לא.

 

בשני האירועים החליטו הבנות להאשים מישהו אחר בעבירת אונס, מתוך מקום של נקמה או עלבון. למזלם של שני הבחורים, הם דאגו לייצוג פלילי רציני, כבר משלב החקירה, כך שעורך הדין שלהם דאג שהמשטרה תבצע חקירות מקיפות ותפעל גם בהתאם לתמונה שנתנו הבנים ולא רק בהתאם לדברי הבנות.

 

עצם העובדה שליווה אותם עורך דין פלילי, המייצג בעבירות אונס, עשתה הבדל עצום ביכולת שלהם להתנהל בתוך הסיטואציה בביטחון ובאמינות ולדאוג שהמשטרה תחקור את כל צדדי האירוע, לפני הגשת כתב אישום והמשך הליכים נגדם בגין עבירת אונס.