אדם אשר חשוד כי ביצע עבירה פלילית כגון עבירת מין, יזומן לחקירה משטרתית ביחס לעבירה שבוצעה. חקירה משטרתית המבוצעת עם החשוד בביצוע עבירת המין הינה "חקירה תחת אזהרה".

 

חקירה של כל אדם אחר בחשד לאותה עבירה, אשר אין הוא המצבע העיקרי שלה, הינה חקירה רגילה שכן המדובר בחקירת עד ולא בחקירת מבצע העבירה.

 

לנחקרים רבים מעמד החקירה המשטרתית הינו מעמד מאיים ומלחיץ, בעיקר אם המדובר בחקירה הראשונה בה הוא נוכח. הישיבה בחדר החקירות שעות רבות, תחת מטר שאלות מלחיצות וחודרניות יכול להוביל אנשים רבים להתמוטטות ואף להפללה עצמית על לא עוול בכפם. רוב הנחקרים אינם יודעים כיצד לתפקד ומהם זכויותיהם על פי חוק.

 

לעיתים, התגובות הראשוניות בחקירה, יכולות לקבוע את גורל התיק ולחרוץ גורלות. מכאן נובעת החשיבות של נוכחות עורך דין פלילי עוד בתחילת הדרך, בשלבי החקירה הראשונית.

 

כאשר חשוד מגיע לחקירה בביצוע העבירה, מחוייב החוקר להודיע לו כי המדובר ב"חקירה תחת אזהרה", ולהודיע לו באיזו עבירה בדיוק הוא חשוד. על החשוד לעמוד על זכותו החוקתית להיפגש עם עורך דין כבר בשלב זה וטרם החלה החקירה עצמה. עורכי דין רבים מקבלים את הפנייה מהלקוח לאחר תשאול ראשוני ושיקום הנזקים הינו מסורבל ולעיתים בלתי אפשרי.

 

לנחקר תחת אזהרה עומדות זכויות חוקיות אשר להן אינן זכאי נחקר עד. חשוב כי עורך הדין המתלווה לחקירה של לקוחו ידגיש בפניו ובפני החוקרים כי עומדת לנחקר הזכות שלא להפליל את עצמו וכן זכות השתיקה. חשוב כי עורך הדין יציין בפני לקוחו כי אם הוא בוחר בזכות השתיקה על שאלות החוקרים יכול הדבר לשמש כחיזוק לראיות נגשו במשפט גופו ואולם זוהי זכותו של נחקר אשר מוענקת לו מטעם החוק.

 

כל נחקר אחר אשר אינו נחקר תחת אזהרה לא יכול להינותך מזכויות אלו וחייב לתת את גרסתו לעבירה שכן אם לא ימסור יחשב הדבר כעבירה פלילית בפני עצמה של שיבוש הליכי משפט.

 

חשיבותו המשמעותית של עורך דין פלילי בחקירה הוא על מנת לסייע ללקוחו שלא ליפול ב"רשת" של שיטות החקירה המיומנות של חוקרי המשטרה. תרגילי החקירה לנחקרים תחת אזהרה ידועים לציבור עורכי הדין ונוכחותם במקום תסייע לנחקר שלא להישבר תחת הלחץ. לעיתים, יעבור החוקר לטון דיבור לא פורמאלי, בעיקר כאשר המדובר בחשוד בעבירת מין.

 

שאלות נונשלנטיות של האם היו לכם יחסים קודמים, אם אתה חושב שהיא יפה, או אם היא היתה לידי מה אני הייתי עושה לה.

הנחקר הלא מיומן, מגיב לדיבור שכזה באופן מאמין כאילו המדובר בשיחת חברים ויכול ל"תרום" מידע העלול להתפרש כמפליל. החוקרים ינסו את שיטת "תשאול" הנחקר במקומות לא פומאלים אשר ידמו לעיתים לנחקר כאילו אינם חלק מהחקירה, ועל כן הדברים שהוא יאמר לא יצוטטו כנגדו.

 

אין זה נכון כלל ועיקר. החוקרים יפתחו לעיתים בשיחה עם הנחקר בשירותים, בניידת, או על ישיבה על ספסל בכניסה לדיון בבית המשפט. חשוב שעורך הדין יהיה נוכח כל עוד ידוע שהלקוח שלו תחת חקירה כדי שהחוקרים לא ינצלו מעמד זה כדי לרשום "דו"ח תשאול" כנגד הנחקר.


עודכן ב: 22/06/2011