מה מופיע בחומר החקירה", "הזכות לעיין בחומר החקירה", "מתי תתאפשר חשיפה של חומר החקירה". בכל הליך פלילי, צמד המילים הללו, חומר חקירה, צץ ועולה שוב ושוב.

 

חומר חקירה זהו למעשה החומר המצוי בידי גורמי החקירה והתביעה ועל בסיס חומר זה, מחליטים האם להגיש כתב אישום ואיך להתנהל למול החשוד מבחינה פלילית.

 

החוק מותיר לנאשם ולעורך דינו, לעיין בחומר החקירה, בראש ובראשונה על מנת להבין מול מה הם עומדים, כך שעורך הדין יכול לבנות אסטרטגיה נכונה, בהתבסס על הממצאים שבידו.

 

עיון בחומר החקירה, מאפשר לעורך הדין לוודא שכל הראיות הושגו כדין ובמסגרת החוק וכי נעשה גילוי נאות לאורך כל הדרך.

 

לא פחות חשוב, חשיפה לחומר החקירה מאפשרת לעורך הדין להבין איפה נקודות החוזק והחולשה של המשטרה והפרקליטות, ביחס לתיק. בידיו של עורך דין פלילי מיומן, חומר החקירה הוא כלי אפקטיבי ובעל משמעות מכרעת בהגנה של הנאשם.

טיפול נכון בהליך חשיפת חומר חקירה קריטי להגנה שלך


ומתחיל בעו"ד שיודע איך להתנהל למול המשטרה והפרקליטות.

 

אני עומד בפני אשמה חמורה של אונס ומעשה סדום בקטינה, לפי הבנתי, למשטרה יש מידע אשר מפנה את החשד כלפי אדם אחר, אולם אין היא כוללת אותו בחומר החקירה, בטוענה שאין הוא רלוונטי לאשמה. האם ישנה דרך בה אוכל לדרוש לראות אותו ?


חומר חקירה מותנה בכך שהוא רלוונטי לתיק ולהאשמה מולה אתה עומד. באם ידוע לך על חומר חקירה שיכול לזכות או להטיב עמך במהלך המשפט, אתה חייב להגיש בקשה באמצעות עורך דין פלילי, לכלול את החומר המדובר בתיק החקירה. המשטרה יכולה לטעון מנגד שאין רלוונטיות מקרה או להאשמה ופה בית המשפט יכריע.

 

אני מואשם במעשה מגונה ועומד בפני משפט, לאחר קבלת חומר החקירה,התברר כי לא הגיעו לידינו דוחות שנכתבו על ידי הפסיכיאטר שטיפל בנערה וכי דוחו"ת אלה שופכים אור חדש על הפרשה. מה ניתן לעשות?


מבחינת החוק על המשטרה והפרקליטות למסור לך ולעורך דינך את כל חומר החקירה רלוונטי. זו זכותך הבסיסית ועלייך לפעול על מנת לוודא שלא נעשו דברים שלא בתום לב או בשוגג. כל מה שנמצא בתיק החקירה, מהווה חומר חקירה ולפיכך מתאפשרת לך חשיפה מלאה, כך שתדע לתכנן את האסטרטגיה שלך במהלך המשפט ובחקירה הנגדית. בשלב זה וודאי יגיש עורך דינך בקשה לכלול את הדוחות בחומר החקירה ויפעל על מנת לקבלם במהירות האפשרית.

 

לא קיבלנו את כל חומר החקירה בטוענה שמדובר במידע שנחשף באופן אקראי ואינו נוגע לאישום. האם אוכל לבקש ולראות גם את החומר הנ"ל ?


חשוב להבין שההחלטה מה יכלול תיק החקירה, נתון בשלב הראשון בידי המשטרה והפרקליטות. במידה והיא חושבת שהחומר המדובר אינו רלוונטי להאשמה או לחשוד אין בו על מנת לתרום או לגרוע, מההגנה שלך ואין פה כל פגיעה בזכותך הבסיסית לבנות לך הגנה נאותה, היא לא תכלול אותה, בהתבסס באמת על סעיף חוסר רלוונטיות.