מאמר זה יעסוק בחוק הירושה ובשאלה - כיצד אי עריכת צוואה משאירה לנו ברירת מחדל העלולה לפגוע ולעורר בעיות במשפחה לאחר לכתנו?


במידה והנפטר לא ערך צוואה בחייו, ברירת המחדל הינה על פי חוק הירושה התשכ"ה - 1965. כלומר, במצב בו אדם הולך לעולמו, כאשר בעת פטירתו היה נשוי ויש לו ילדים, מחצית מן העיזבון יעבור לבן/ת הזוג ומחצית לילדים בחלקים שווים (עיזבון: כלל הנכסים הרכוש שאדם מותיר אחרי מותו).

 

לדוגמא: ישראל בן 38 נשוי לישראלה בת 36, להם שני ילדים, ירין בן 12 ואלה בת 8. לזוג חשבון בנק משותף, דירה בבעלות משותפת, ושני רכבים. ישראל, בעת חזרתו מעבודתו איבד שליטה על הרכב ונהרג במקום, בני הזוג לא ערכו צוואה ולא חשבו על היום שאחרי לכתם ועל המשמעויות כלפי יקיריהם.


איך יחולק העיזבון כאשר אין צוואה?


כפי שצוין לעיל, כאשר אדם לא משאיר צוואה, ברירת המחדל הינה חלוקת העיזבון בהתאם לחוק הירושה. במקרה דנן, ישראלה (אשר לה כאמור זכויות במחצית מכלל הנכסים) יורשת מחצית מעיזבונו של ישראל ז"ל ולפיכך הינה בעלת הזכויות של 3/4 בנכסי העיזבון, הבן ירין יורש 1/8 מן העיזבון והבת אלה יורשת 1/8 מן נכסי העיזבון. יודגש כי העיזבון הינו חשבון הבנק המשותף, הדירה ושני הרכבים.


מה משמעות חלוקת נכסי העיזבון כפי שתואר לעיל?


במצב זה, יחד עם אימם ילדיו של ישראל ז"ל שותפים מלאים בחשבון הבנק, בזכויות הדירה ובזכויות הרכב. אולם, מאחר ושני הילדים קטינים, על פי חוק יהא על ישראלה לבקש את אישור בית המשפט לענייני משפחה בכל פעולה בהם לקטינים יש חלק כלשהו. תארו לכם מה היה קורה אם לישראל היו נכסים רבים לרבות חברות, מניות, זכויות וכדומה...? האם ישראל ז"ל הבין את ההשלכות על משפחתו בכלל ועל אשתו בפרט?


כעת, בנוסף למצב הקשה והעצוב בו שרויה המשפחה עקב פטירת האב, אם המשפחה, ישראלה עתידה להתמודד עם מצבים משפטיים מורכבים וקבלת אישור מבית המשפט לענייני משפחה ומהאפוטרופוס הכללי בכל פעם שהיא תרצה לעשות פעולה כלשהי בנכסים המשותפים.


כך למשל, אם ישראלה תרצה למכור את אחד הרכבים, היא תזדקק לפתוח תיק בבית המשפט ולקבל את אישור בית המשפט למכירת הרכבים. כך גם אם תרצה להשתמש בכספי החשבון המשותף. ראוי לציין כי לאחר שהילדים יהיו בגירים קיימת סכנה לאם כי אחד הילדים ידרוש לממש את זכויותיו בנכס, ואז האם תתמודד עם סיטואציה לא נעימה כלל כאשר זכותה בנכס מונחת על הכף והיא עתידה להתמודד בהליך משפטי אל מול אחד מילדיה והכל רק בגלל שישראל לא ערך צוואה בחייו.


מטבעם של דברים, ישנה סבירות נמוכה כי ישראל ז"ל היה מודע להשלכות הכבדות של אי עריכת צוואה על משפחתו ובעיקר על אשתו, ואלמלא היה יודע ודאי שהיה משאיר צוואה וחוסך את עוגמת הנפש למשפחתו.


לסיכום, אנו חיים בעולם שאינו מאפשר לנו לדעת מה צופן לנו העתיד ועל כן אנו חייבים לשמור על עצמנו בכל הרבדים בחיינו לרבות על מה יהיה עם יקירנו לאחר לכתנו.


חשיבות הצוואה רבה מאוד שכן בעשייתה יש באפשרותכם לשלוט בעתיד יקירכם לאחר לכתכם, זאת בניגוד לחוק הירושה אשר עלול להותיר את היורשים אל מול בעיות סבוכות ומטרידות לאורך שנים.


מומלץ לאדם לערוך צוואה מפורטת ומקצועית על ידי עורך דין כדי להסדיר את עתיד משפחתו ולמנוע מהם עוגמת נפש קשה במידה וחס וחלילה ילך לעולמו.


המידע לעיל מובא כשירות לציבור ונועד לשימוש חופשי. המידע הנ"ל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי מוסמך, המידע הוא כללי בלבד ויש לבחון כל מקרה לנסיבותיו הוא.


מאת: עוה"ד יהונתן כרמון ורון סקיטל