אם בבעלותך דירה או דירות להשקעה, שמתקבלות מהן הכנסות שכר דירה אשר אינן מדווחות, ייתכן מאוד שרשות המסים תגיע אליך בקרוב לחקירה בחשד להעלמת מס. לאחרונה הרשות מבצעת פעולות אינטנסיביות לאיתור בעלי דירות שאינם מדווחים על שכר הדירה שקיבלו כעל הכנסה, ועצרה לחקירות אזרחים מכל רחבי הארץ, שהעלימו מסים בסך מיליוני שקלים.


בין העצורים: זוג מבוסס מאוד וראש ישיבה


בקיץ 2014 שלחה רשות המסים יותר מ-100 אלף מכתבים לאזרחי ישראל העובדים כשכירים ואינם בעלי תיק במס הכנסה. הרשות דרשה דיווח על מקורות הכנסה נוספים כמו הכנסות מדמי שכירות, ואף שלחה תזכורות למי שבחר להתעלם. מי שבכל זאת לא שיתף פעולה, מוצא את עצמו בימים אלה נחקר בחשד להעלמת מס.


רוב החשודים שנעצרו הם שכירים ממעמד הביניים ומעלה, ביניהם ראש ישיבה, מהנדס אלקטרוניקה ואפילו זוג מאוד מבוסס המתגורר באזור השרון ומשכיר חמש דירות יוקרה, שעליהן לא דיווח במשך שנים.


אבל לא רק בעלי אמצעים משכירים היום דירות: רבים בישראל רכשו דירות להשקעה בשל התשואה הגבוהה שהן מספקות לעומת אפיקי השקעה אחרים, וחלקם רכש את הדירות עוד בימים שבהם מחירי הדירות היו נמוכים. במחירי הדיור של היום, הכנסה נוספת משכר דירה היא בהחלט משמעותית.


פטור ממס על הכנסות משכירות רק עד לסך של כ-5,000 שקלים


העלמת מסים מדמי שכירות קיימת בעיקר אצל בעלי שתי דירות ויותר. זאת מכיוון שהחוק קובע פטור מתשלום מס על שכר דירה עד לסכום של כ-5,000 שקלים בחודש. סכום זה מתעדכן בחוק מדי שנה, אבל כיום, דמי שכירות גבוהים בשיעור המחייב תשלום מס נגבים בעיקר על ידי משקיעים המחזיקים בשתי דירות ומעלה.


בניסיונותיה לאתר העלמות מס, רשות המסים החלה לבדוק לאחרונה גם את רישומי הטאבו כדי להשיג את פרטיהם של בעלי הדירות. את המידע הזה היא מצליבה עם המידע שברשותה, וכל מי שהתברר כי לא דיווח על הכנסות משכירות, כנראה שצריך להתחיל לדאוג.


על פי בכירים ברשות המסים, עשרות אלפי תושבים שאינם זכאים לפטור ממס בגין הכנסות השכירות, עדיין אינם מדווחים על שכר הדירה כהכנסה ולא משלמים מס. אף על פי שהעניין יכול להיראות שולי לבעלי הדירות, מדובר בעבירה פלילית עם עונש כבד מאוד הנע בין קנסות גדולים ואפילו עד מאסר בפועל.


איך ניתן להימנע מהליך פלילי?


כדי לפתור את הבעיה, הצעד הטוב ביותר שבו ניתן לנקוט הוא שיתוף פעולה מלא עם רשות המסים. מי שזומן לחקירה יכול להגיש בקשה להמיר את ההליכים נגדו בתשלום כופר, שמהווה מעין קנס המשחרר אותו מאחריות פלילית, ולמי שרשות המסים טרם הגיעה אליו, מומלץ לבצע הליך גילוי מרצון: דיווח יזום לרשות המסים על ההכנסות שהועלמו ותשלום המס במלואו, שיביאו לכך שרשות המסים תתחייב שלא תנקוט נגדו בצעדים פליליים. כל זאת, רק בתנאי שהיא עוד לא גילתה את עבירת המס האמורה.


משרד עו"ד זרקו זמיר הוא משרד עורכי דין מומחה לעבירות מס הכנסה, מע"מ, הלבנת הון, מכס וצווארון לבן, מייעץ ללקוחות ומייצג בחקירות כלכליות, בבקשות להליכי כופר, גילוי מרצון ועוד.