ולדימיר פוטין, ליונל מסי, ראש ממשלת איסלנד וחברי הפוליטביורו של סין, המועצה המנהלת את המדינה, הם אולי מהאנשים החזקים בעולם, אבל כרגע, הם בצרות צרורות.


הדלפת ענק של מיליוני מסמכים מחברת עורכי הדין Mossack Fonseca, שמושבה בפנמה, מעלה חשדות של ממש כי כל אלה, יחד עם עוד רבים – פוליטיקאים, ידוענים ואנשים עשירים – העלימו כסף ונכסים מרשויות המס ומעין הציבור, תוך שימוש במקלטי מס.

 

האם מקלטי המס שימשו להלבנת הון ועבירות כלכליות אחרות?


הפירמה הפנמית הקימה בעשרות שנות פעילות יותר מ-200 אלף חברות פטורות ממס – פעולה שהיא לגיטימית כשלעצמה, אך לעתים עלולה להסוות פעולות של הלבנת כספים, העלמות מס ועבירות כלכליות נוספות. הדבר מתבצע על ידי הקמת חברות הנקראות Offshore – כלומר, חברות חוץ.


המיוחד בחברות אלו הוא שהנהלתן נמצאת מחוץ למדינה שבה הן רשומות. כך למשל, יכול תושב ישראל להיות הבעלים של חברה הרשומה בפנמה באופן חוקי לחלוטין – כל עוד החברה אינה מנוהלת מפנמה.

 

תושב ישראל? גם על הכנסות מחברת חוץ יש לדווח


לא פעם, חברות חוץ מוקמות כדי להקטין את חבות המס שלהן. כך, מדינות פופולריות לרישום החברות הללו הן המדינות שבהן אין כלל מסי חברות, והן ידועות כ"מקלטי מס". בין הפופולריות שבהן ניתן למנות את איי סיישל, פנמה, איי הבתולה ועוד.


לרישום חברה במדינות אלה יתרון נוסף על היעדר הצורך בתשלום מס, והוא הסודיות הרבה. שמות הבעלים של החברות אינם חשופים לעין כל, וידועים רק לעורכי הדין המקומיים המייצגים את החברה. כך, הרשויות מתקשות לעקוב אחרי בעלי המניות של החברה ומנהליה.


אחרים בוחרים להקים חברתOffshore במדינות שקיים בהן מס חברות, אך הוא נמוך יחסית. מדינות אלו כוללות, בין היתר, את הונג קונג, סינגפור, מלטה וקפריסין. הן אמנם מחייבות רישום וניהול ספרים לצד פעולות חשבונאיות אחרות, אך גם מציעות תנאים טובים יותר לעסקים בהשוואה למדינות מקלט המס, שלרוב הן עניות יחסית.


כאמור, לא פעם הפעילות של חברות Offshore היא לגיטימית לחלוטין – כל עוד בעלי החברה מקפידים לדווח על הכנסותיהם לרשויות המס בארצם, ולשלם את המס הנדרש על פי חוק. אם תושב ישראל מחזיק בחברה כזו אך לא העביר לרשויות בישראל את הדיווחים הנדרשים, הרי שהוא בחזקת עבריין מס, ועלול למצוא את עצמו במרכזה של חקירה פלילית, וכן לעמוד למשפט שעלול להסתיים בקנס כספי כבד או אף במאסר.

 

הפיתרון: דיווח יזום לרשות המסים, ללא הליך פלילי


עם זאת, מי שמחזיק חברת חוץ ולא דיווח על הכנסות כנדרש לא צריך להיכנס לפאניקה: רשות המסים מציעה הליך מיוחד של גילוי מרצון, המאפשר לו לפנות מיוזמתו לרשות המסים, לדווח על ההכנסות ועל עצם אחזקת החברה, ולקבל מידע על השומה שעליו לשלם. על פי הוראת שעה של רשות המסים, את הבקשה לגילוי מרצון ניתן להגיש כיום בהליך אנונימי, או בהליך מקוצר.


ההליך האנונימי מיועד לחששנים שבינינו – והוא מאפשר ליצור קשר עם רשות המסים מבלי להסגיר פרטים מזהים, אלא רק את גובה ההכנסות שטרם דווחו. רק לאחר שרשות המסים מעבירה לעברייני המס מידע בדבר הסכום שעליהם לשלם, הם יכולים להחליט אם להעביר את התשלומים לרשות ולזכות בחסינות מפני הליך פלילי – או להפסיק את ההליך ולקוות שלא ייתפסו לעולם.


ההליך המקוצר מתאים למקרים שבהם ההון המדווח הוא עד 2 מיליון שקלים. בהליך זה, רשות המסים מעבירה שובר לתשלום המס בתוך 15 יום מהעברת המידע עליה.


מי שבוחר בגילוי מרצון, בקשתו מאושרת והוא משלם את חובו לרשויות, יכול להיות שקט – מאחר שהדבר מקנה לו חסינות מפני פתיחת חקירה או הליך פלילי בעקבות עבירות המס שביצע. כן, גם אם מדובר בהכנסות עתק מחברת חוץ באיי סיישל.


לכתבה נוספת בנושא לחץ/י כאן

 

משרד עו"ד זרקו זמיר הוא משרד מומחה לתחומי מס הכנסה, מע"מ, הלבנת הון וצווארון לבן, ומטפל בהגשת בקשות לגילוי מרצון לרשות המסים.