לא פעם מתגלעות מחלוקות קשות בין בעל דירה והדיירים השוכרים את הדירה ממנו, אף על פי שהזכות בשימוש בנכס מעוגנת במרבית המקרים באמצעות חוזה שכירות. מה חשוב לדעת לפני שחותמים על חוזה? מה כדאי לבעל הדירה לדעת ולבחון בחוזה השכירות? ומהן זכויות השוכרים? כל מה שצריך לדעת על מערכת היחסים החוזית החשובה בין שוכר ומשכיר.


בעלי נכס להשכרה? כך תפעלו לצמצום הסיכונים מול השוכרים


בעל נכס יכול להגן על זכויותיו בנכס באמצעות חוזה השכירות. אלו הדברים שחייבים לדעת: תחילה, יש חשיבות רבה בבירור זהותו של הדייר הפוטנציאלי, ובייחוד האם יש לו חובות, האם יש לו היסטוריה של אלימות, האם הוא עלול להיכנס לחיכוכים עם השכנים וכדומה. משכירים את הדירה לבני זוג? חשוב להחתים אותם גם לחוד, ובכך למנוע בעיות במקרה שייפרדו במהלך תקופת השכירות.


ניסוח חוזה השכירות אצל עורך דין, בניגוד לחתימה על חוזה שכירות סטנדרטי, יכול לכסות יותר מקרים שבהם עלולות לצוץ בעיות ומחלוקות בעתיד, וזאת מאחר שהחוזה יהיה מותאם לנסיבות כל מקרה ומקרה.


חוששים מתלונות חוזרות ונשנות על נזקים וליקויים בנכס שהמשכיר צריך לתקנם? קביעת דמי שכריות הזולים במעט משווי השוק, יכולה להפחית מראש תלונות שכאלה מצד השוכרים.


לפני שחותמים על חוזה השכירות, הדבר המהותי ביותר הוא הבהרה מפורשת כי מדובר בחוזה שכירות שאינה מוגנת, באופן המאפשר את פינוי השוכר באופן פשוט אם יהיה צורך בכך בעתיד. מלבד החוזה, חשוב להחתים את הדייר גם על שטר ביטחון אצל עורך דין, או להחתים שניים או שלושה ערבים. ישנם מקרים שאף חשוב לחתום על ערבות בנקאית או צ'ק בנקאי, אף על פי שמדובר בהוצאה כספית לא מבוטלת.


חשוב לחדש את החוזה בכל שנה, ויתרה מכך, אסור להשכיר את הדירה לאותם שוכרים במשך תקופה העולה על תשע שנים מבלי לחדש את החוזה.


רוצים להגן על הנכס מפני נזקים? אלו הפעולות שאתם צריכים לבצע


בראש ובראשונה, חשוב לרכוש פוליסת ביטוח לדירה המגנה עליה במקרים של נזקים בעקבות מים, רעידת אדמה או שריפה. כמו כן, לפני שהדייר החדש נכנס לדירה, חשוב לצלם אותה ולתעד את מצבה המדויק כדי למנוע סכסוכים עתידיים. כדאי לסייד את הדירה לפני כניסתו של דייר חדש, ולדרוש ממנו לסייד את הדירה בתום החוזה.


עומדים לשכור דירה? כך צריך לפעול לפני שחותמים על החוזה


תחילה, יש לוודא מיהו בעל הזכויות בנכס, ומי מורשה להשכיר את הנכס מטעמו. כמו כן, אם מעוניינים בתקופת שכירות ארוכה, ניתן להכניס לחוזה אופציה להארכת התקופה מדי שנה, תוך שמירה על דמי שכירות קבועים.


חשוב לצלם ולתעד את מצב הדירה באופן מיידי לאחר הכניסה לנכס, ואם יש ליקויים לדווח עליהם מייד לבעל הנכס. חשוב לדעת כי אם בעל הנכס אינו עומד בחובתו לתיקון ליקוי שבאחריותו לתקן, השוכר יכול לתקן את הליקוי ולקזז את העלות משכר הדירה.


תקופת השכירות נגמרה? האם אפשר להמשיך ולהתגורר בדירה ללא חוזה חדש?


באופן עקרוני, חוזה השכירות מגביל את תקופת השכירות לשנה. ישנם חוזים עם אופציה להארכת התקופה לתקופה נוספת. בתום תקופת השכירות ואם הצדדים מעוניינים להמשיך לתקופה נוספת, עליהם לחדש את החוזה או לחתום על חוזה חדש.

 

יש לך שאלה?

פורום חוזה שכירות - יחסי שוכר משכיר ושכירות הוגנת


אם הצדדים לא טרחו לחדש את החוזה, כל אחד מהם יכול להחליט על סיום השכירות, ועליו להודיע על כך לצד השני, בתוך פרק זמן סביר.
 


עודכן ב: 26/03/2019