חוק ההוצאה לפועל אשר תוקן בשנת 2008 קובע כי ניתן להגביל או לעכב את רישיון הנהיגה של חייב, כחלק מצמצום חופש הפעולה של חייבים שנפתחו נגדם תיקים בהוצאה לפועל. כדי להגביל את רישיון הנהיגה של חייב יש לעמוד במספר קריטריונים.


בין היתר, החייב צריך להיות חייב לנושים במסגרת ההוצאה לפועל, החייב אינו משלם את חובו או משתמט מתשלום החוב ללא מתן נימוקים המניחים את הדעת, כאשר החוב המדובר הוא חוב בגין דמי מזונות או כאשר חלף פרק זמן של יותר מחצי שנה לאחר שנמסרה לחייב אזהרה. כל מקרה אחר שבו החייב אינו נוהג בתום לב, לפי דעתו של רשם ההוצאה לפועל, מצדיק את הגבלת רישיון הנהיגה שלו.


מהן ההשלכות של הגבלת רישיון נהיגה בהוצאה לפועל, ואיך ניתן לבטל את ההגבלה?


חייב שרישיון הנהיגה שלו הוגבל בהוצאה לפועל לא יוכל לחדש את הרישיון לאחר שיסתיים תוקפו, ולכן לא יוכל לנהוג על רכבו עד שיסיר את ההגבלה, בדומה למקרה שבו לא שילם את אגרת הרישיון.


החוק נותן סמכות לרשם ההוצאה לפועל להסיר את ההגבלות שהטיל על חייב, בין שביוזמתו של הרשם עצמו או בעקבות בקשה שהגיש החייב להסרת ההגבלה. כמו כן לפי החוק הרשם מוסמך להתנות את הסרת ההגבלה על הרישיון בכך שהחייב ייתן ערובה שתניח את דעתו של הרשם.


כדי שרשם ההוצאה לפועל ישתכנע כי ניתן לבטל את ההגבלה על רישיון הנהיגה, החייב יצטרך להוכיח כי הוא מתכוון לשלם את חובו, כי הוא צריך את רישיון הנהיגה שלו משום שהוא מהווה כלי מרכזי לפרנסתו, ובלעדיו לא יוכל להשיב את החוב, כי החייב נוהג בתום לב ואינו מתכוון להתחמק מתשלום חובו, ועוד.


בראש ובראשונה יעדיף רשם ההוצאה לפועל את טובתו של הנושה, והוא מוסמך לגרום לחייב לשלם לנושה את חובו כפי שנקבע בתביעה בהוצאה לפועל, כך שבמקרים רבים מאוד בקשות המוגשות על ידי חייבים לביטול ההגבלה על הרישיון נדחות על ידי רשם ההוצאה לפועל. מסיבה זו יש לנסות ולהוכיח, ואף לשכנע את הרשם כי הסרת המגבלה לא תזיק להליכי הגבייה הננקטים כנגד החייב.


במקרה לדוגמה, רשם ההוצאה לפועל אישר לנהג מונית לחדש את רישיון הנהיגה שלו לחצי שנה, ובתנאי שיוסיף כ-15 אלף שקלים שקלים לצו התשלומים הזמני שלו. במקרה אחר, נהג משאית שלא שילם את חובו בהוצאה לפועל וביקש להסיר את ההגבלה על רישיונו משום שהוא חי על ההגה, הצליח לשכנע את רשם ההוצאה לפועל בהסרת ההגבלה, תמורת הפקדת סכום כספי בקופת ההוצאה לפועל שלו.


כפי שניתן לראות, ניתן להסיר את ההגבלה על הרישיון במקרים חריגים, אף על פי שלא פשוט לבטל את ההגבלה.


כמו כן, ישנם מקרים שבהם החוק אינו מתיר להגביל רישיון נהיגה, ובין היתר אם הרשם השתכנע כי עיסוקו של החייב עלול להיפגע באופן קשה כתוצאה מההגבלה, או כאשר ההגבלה עלולה לפגוע בו בשל נכות של קרוב משפחה תלוי או מצב רפואי שלו עצמו.
 


עודכן ב: 18/01/2017