אם לאדם קיים רישום כלכלי פלילי, כלומר רישום BDI, הבנק או חברת האשראי לא תיתן לו לקבל אשראי או הלוואה, זאת בהתאם לרישומים המופיעים במחשב ובהתאם לחוק.


אדם עם רישום פלילי במשטרה או לאחר הרשעה פלילית, ולו הקטנה ביותר, עלול להיפגע מבחינה תעסוקתית או מבחינת קבלת ויזה למדינות מסוימות בחו"ל, ולא יוכל לעסוק כעורך דין, כנהג תחבורה ציבורית, כמאבטח או במגוון תפקידים ועיסוקים אחרים.


באותו אופן, הרישום הפלילי הכלכלי ב-BDI אשר מופיע בעקבות היקלעות למשבר כלכלי, אפילו אם מדובר במשבר הפיננסי הקטן ביותר ובאדם שכבר שילם את חובו או פרע את חובותיו בהוצאה לפועל או באמצעות קבל הפטר בפשיטת רגל, הסימון האמור בחברות האשראי והמוסדות הפיננסיים עלול להיות בעייתי, ומקטין מאוד את הסיכוי לקבל הלוואה או מסגרת אשראי. זאת מכיוון שלמעשה רישום BDI מסמן מהי ההיתכנות הסטטיסטית כי אדם או עסק יוכל לפרוע את חובותיו.


מהן הסיבות לרישום BDI בנתוני חברות האשראי והמוסדות הפיננסיים?


מידע שמתקבל מלשכות ההוצאה לפועל או הליכי פשיטת רגל, מידע על הגבלת לקוח בבנק, על התראות עקב מסירת שיקים ללא כיסוי או על כוונה לנקוט הליכי גבייה כאלו ואחרים, מידע על אדם שנוצרו לו חובות והוא אינו משלם אותם ועוד, כל הללו מצטברים לכדי רישום פלילי כלכלי.


החברה שאוספת את הנתונים הללו מגדירה מהי רמת הסיכון עבור אותו אדם לאי פירעון החובות. הן הבנקים, הן חברות האשראי והן המוסדות הכלכליים האחרים סוחרים בנתונים ובמידע הפיננסי, ומספיק מכתב התראה אחד כדי לסמן אדם ב-BDI. על פי מידע זה, הבנק או חברת האשראי קובעים האם לאשר הלוואה או מסגרת אשראי.


אין אפשרות למנוע את העברת הנתונים, ואף אין אפשרות לערער על ההחלטה לרישום BDI. ישנם מקרים רבים שבהם אף על פי שכבר לא קיים שום חוב, עדיין יש לאדם רישום שלילי והוא לא יכול לקבל הלוואה או מסגרת אשראי. למשל, אדם שהוכרז כפושט רגל וקיבל הפטר לפני שמונה שנים, עדיין קיבל סירוב מהבנק לפתיחת חשבון עסקי בגלל רישום שלילי.


במקרה אחר, בני זוג רצו לקנות דירת מגורים, אולם לא הצליחו לקבל הלוואה למשכנתא בגלל שלגבר היה רישום שלילי, ולמרות שלאישה לא היה רישום שלילי. במקרה נוסף, נוצר לאדם חוב בבנק שהוא לא ידע על קיומו בסכום לא מאוד גדול של 5,000 שקלים. הוא מיד שילם את החוב ברגע שקיבל את מכתב ההתראה. אולם עדיין סורב על ידי הבנק מלפתוח חשבון עסקי חדש רק בגלל שהיה לו רישום שלילי.

 

יש לך שאלה?

פורום חשבון מוגבל בבנק | חשבון מוגבל


בכל מקרה של רישום שלילי בבנקים ובחברות האשראי, כדאי לקבל ייעוץ מעורך דין אשר פועל בתחום זה כדי לברר מהן אפשרויות הפעולה ואיך ניתן להסיר את הרישום. חשוב לזכור כי האינטרסים של הבנקים וחברות האשראי הם פיננסיים בלבד.
 


עודכן ב: 02/01/2018