שאלה: מה יהיה היקף דמי המזונות כאשר המשמורת על קטין הנה משותפת?


בפסיקה מאפשרים צמצום המזונות בהיקף של עד -25% פחות מהמזונות שהיה על האב לשלם אילו הקטין היה במשמורת של אמו בלבד.


שאלה: חויבתי במזונות בפסק דין / הסכם, מתי אוכל לתבוע הקטנת/ הפחתת מזונות?


תביעה להקטנת/ הפחתת מזונות ניתן להגיש לערכאה שבה נידון נושא המזונות רק כאשר קיים שינוי נסיבות מהותי בין המצב שהיה קיים ביום מתן פסק הדין או ההסכם לבין המצב כיום בגללו תובעים הפחתת מזונות. סכום המזונות לעולם אינו סופי, ותמיד ניתן להגדלה או להפחתה בהתאם לשינויי החל ביחס להוצאות הילדים ולהכנסות ההורים. דוגמאות לשינוי נסיבות מהותי יכול להיות נכות/ מגבלה בריאותית שלא הייתה קודם, אבטלה לאורך זמן עם סיכויים קטנים לחזרה לעבודה, ילדים נוספים שנולדו לאב (צרכי ילד חדש לא באים על חשבון ילד מקשר קודם).

 

שינוי מהותי שיכול להביא להגדלת המזונות יכול להיות במקרה של צורך גדל של הילדים, במקרה ויש צורך בהוצאות חינוך חריגות יותר או לחילופין כדוגמא במקרה ובו כושר ההשתכרות של האב גדל בצורה משמעותית וביכולתו לתת יותר לילדיו.


שאלה: התגרשתי מבעלי וכיום אני מנהלת זוגיות וגרה עם בן זוגי, האם זה משפיע על גובה המזונות שהגרוש צריך לשלם לילדיי?

 

התשובה היא חד משמעית לא! אב מחויב בתשלום מזונות ילדיו ללא כל קשר לעובדה שגרושתו נישאה בשנית או מנהלת זוגיות חדשה.

 

שאלה: נאמר לי שאני צריך לשלם מדור לילדיי. מה זה וכמה משלמים?

 

מדור הינו "קורת גג ומגורים" לילדים. באמצעות תשלום מדור משולם רכיב המגורים עבור הילדים. הפסיקה קבעה היקף עבור ילד אחד של 33% מגובה שכר דירה ריאלי או משכנתא, 40% עבור שני ילדים ו-50% עבור שלושה ילדים ומעלה. יש מחלוקת אם האם צריך להשתתף בתשלומי משכנתא של האם כי בכך הוא "מסייע לה לקנות את הדירה".

 

שאלה: איך מקבלים מזונות? איל מחשבים כמה מזונות מגיעים לילדיי?

יש לתבוע מזונות בערכאה המתאימה (ביהמ"ש/ ביה"ד הרבני) באמצעות הגשת תביעת מזונות מסודרת ולצרף אליה את כל המסמכים הדרושים ופירוט צרכי כל ילד בנפרד. לרוב מוגשת גם בקשה למזונות זמניים, עד שהתביעה למזונות קבועים תידון. במקרים חריגים אפשר לבקש גם מזונות טרום זמניים.

 

לגבי אופן חישוב המזונות, קיימים פרמטרים לפיהם ביהמ"ש קובע מזונות ילדים. קיימת פסיקה לפיה מזונות בסיסיים מינימאליים שאינם דורשים הוכחה נעים בין 1150-1,300 ₪ ולהם יש להוסיף רכיבי תשלום עבור מדור, חינוך, הוצאות רפואיות חריגות וכן הוצאת שונות שבהם יכולים הצדדים להסכים לשאת ביניהם בחלקים שווים (חוגים, קייטנות, צהרון).

 

בתי המשפט יבחנו בשלב ראשון את הוצאות הילדים הספציפיים שבפניהם (יש לצרף הוכחות ואסמכתאות ככל הניתן), בשלב שני יבחנו את השתכרות ההורים הנוכחית ואת פוטנציאל השתכרות עתידי (למשל לאב מובטל יבדקו כמה האב יוכל להרוויח בעתיד ולא רק כמה הוא מרוויח היום). בנוסף- יבחנו נתונים נוספים הנוגעים למשפחה כגון מספר הילדים, נסיבות חריגות, גילאי הילדים וקיומם של צרכים חריגים באותה משפחה.

 

 

 

 

שאלה: גרושתי לא מאפשרת לי לראות את הילדים ואף מסיתה אותם כנגדי, האם אני יכול להפסיק לשלם מזונות?

 

עד שאין החלטה שיפוטית שקובעת שאינך חייב במזונות, עלייך להמשיך ולשלם את המזונות כסדרם אחרת הגרושה תוכל לפעול לגביית המזונות כנגדך. יחד עם זאת במקרים של סרבנות קשר ומרדנות ילדים מוצע לקבל ייעוץ משפטי בהקדם שיבחן איך להביא לחידוש הקשר/ קיום הסדרי הראיה ובמקביל תוגש תביעה להפחתת ו/או ביטול המזונות נוכח היות הילדים סרבני קשר/ מרדנים.

 

שאלה: אני רווקה ויש לי ילד מקשר אינטימי שניהלתי. במשך שנים רבות לא סיפרתי לאב על הילד וכעת אני זקוקה למזונות עבורו. איך אוכל לקבל מזונות? האם אוכל לתבוע רטרואקטיבית?

 

ילדים זכאים למזונות מהוריהם בין אם הוריהם נשואים זל"ז ובין אם לאו. ע"מ שהאב יחויב במזונות יש צורך תחילה בתביעת אבהות ע"מ שהילד יירשם כבנו (כמובן שניתן גם בהסכמת האב להגיע לכך), לאחר מכן ניתן לתבוע מזונות מהאב גם רטרואקטיבית, שכן להבדיל מאישה נשואה הרי שלגבי אישה רווקה לא חלה החזקה כי אם לא תבעה המזונות ופעלה לגבייתם אז ויתרה עליהם. יחד עם זאת יכול להיות שהעובדה שהמתנת שנים רבות תהיה מכשול עקב השיהוי הרב ובנוסף מומלץ לשמור קבלות וראיות בגין הוצאותייך כל השנים שכן תביעת המזונות הרטרואקטיבית היא ככל תביעה כספית אחרת ודורשת הוכחה.

 

שאלה: הגרוש לא משלם לי מזונות הילדים שנקבעו בפסק דין, מה אפשר לעשות?

 

במידה והינך עומדת בקריטריונים הקבועים בביטוח לאומי לגבי הכנסה, ניתן לתבוע תשלום מזונות מהביטוח הלאומי ישירות אלייך ולאחר מכן הביטוח הלאומי יפעל לגביית הכספים מהאב. אם אינך עומדת בקריטריונים שקבעו בביטוח לאומי, תוכלי לפתוח כנגד האב תיק הוצל"פ מזונות בלשכת ההוצאה לפועל לפי בחירתך ולפעול לגביית הסכומים שלא שילם עד כה וגביית מזונות עתידיים.

 

רק לאחר פתיחת התיק ומסירת אזהרה לחייב ניתן לפעול בהליכי גבייה שונים כנגד האב החייב לרבות עיקולים, הגבלות, פקודות מאסר וכיוצ"ב. אסור לפעול לגביית מזונות במקביל בלשכת ההוצאה לפועל ובביטוח לאומי וניסיון כזה יחשב לגבייה כפולה של מזונות וכניסיון לעשות עושר ולא במשפט.

 

שאלה: הגרוש שלי לא משלם מזונות, האם אני יכולה למנוע ממנו לראות את הילדים?

 

באופן כללי יצוין כי מומלץ ולא רצוי למנוע מאב לראות את ילדיו גם אם אינו משלם מזונות, חרף הקושי להפריד בין השניים. יש לפעול לגביית המזונות בין ע"י תיק הוצל"פ או באמצעות הביטוח הלאומי וניתן במקרים מסוימים גם לתבוע הגדלת מזונות בגין הטיפול הנוסף בילדים (צהרון, בייביסיטר, מטפלת), עקב אי קיום הסדרי ראיה כסדרם. הפסיקה כבר הכירה במקרים בהם חויב אב שלא נטל את ילדיו ע"פ הסדרי הראיה בתשלום כספי עבור כל הפרה שלהם.
 


עודכן ב: 12/02/2012