מעת לעת מגיעים אלי יזמים צעירים, וגם כאלה שלא ככך צעירים, השוקלים לפעול יחדיו לביצוע משימה משותפת ולהשאת רווחים משותפת, והשאלה העיקרית שבפיהם הינה כיצד, אם בכלל, כדאי להם להתאגד לשם ביצוע הפעולה מבחינת ההגנה על היזמים, ומבחינת המיסוי שיחול על פעולותיהם המשותפות.

 

רשימה זו תפרט בקצרה מהותו של כל סוג התאגדות ותציין חלק מהיתרונות והחסרונות שבו. על פי החוק בישראל, ישנן מספר סוגי התאגדויות שבאמצעותן אפשר לפעול: שותפות, חברה ועמותה.

 

עמותה הינה התאגדות ללא מטרת רווח לבעליה – הם מקימי העמותה, וכל הכנסותיה מושקעות חזרה בקידום מטרותיה של העמותה. מכיוון שמדובר בתאגיד שאינו מעשיר את בעליו (מקימי העמותה), העמותה אינה חייבת במס הכנסה בגין הכנסותיה אולם מוגבלת בשכר שיכולה לתת לעובדיה, וכן חייבת במס בגין תשלומים אלה שמשלמת לעובדיה.

 

שותפות הינה פעילות משותפת של שניים או יותר של בני אדם (לרבות חברה), במגבלות מסוימות למען מטרה משותפת לשם השאת רווחיהם. ישנם שני סוגי שותפויות עיקריים: "שותפות כללית" ו"שותפות מוגבלת" כששותפות כללית יכולה להיות "רשומה" או ש"אינה רשומה".

 

שותפות רשומה הינה שותפות שנרשמה כדין אצל רשם השותפויות על פי כלליו של זה, ושותפות שאינה רשומה הינה כל יתר ההתאגדויות שאינן רשומות כאמור, ואינן סוג אחר של התאגדות.

 

בשותפות כללית, כל השותפים שווים בזכויות ובחובות, אם לא צוין אחרת במסמכי ההתאגדות, וכל אחד מהשותפים יכול לחייב את השותפות ללא הגבלה בכל דבר ועניין. לצרכי מיסוי, השותפות היא "שקופה" – כלומר אינה חייבת בכל חבות במס הכנסה אולם חייבת לשלם מע"מ וכל אחד מהשותפים נושא במס על פי מצבו האישי.

 

בשותפות ניתן להתאים את המיסוי לפי מצבו האישי של כל אחד מבעלי המניות

 

בשותפות כללית יש נישום עיקרי לצרכי מס הכנסה, אשר הוא האחראי על קיומן של הוראות פקודת מס הכנסה בשותפות. שותפות מוגבלת הינה שותפות שבה יש שותף אחד שערבותו לחובות השותפות בלתי מוגבלת, ואילו כל יתר השותפים ערבותם מוגבלת לסכום השקעתם בשותפות.

 

שותף כללי יכול לחייב את השותפות בכל דבר ועניין, ואילו שותף מוגבל יכול לחייב רק לגבי אותם עניינים שבסמכותו. וכעת להתאגדות הכי נפוצה בישראל ובעולם: חברה כאשר יש שתי סוגי חברות עיקריים: חברה מוגבלת במניות או בערבות וחברה שאינה מוגבלת.

 

חברה שאינה מוגבלת הינה בדרך כלל חברה מקצועית, הכוללת עורכי דין ורואי חשבון ובעלי מקצוע נוספים, שערבותם אינה יכולה להיות מוגבלת על פי הדין, אולם מבקשים לנצל את יתרונות המיסוי הגלומים בניהול עסק באמצעות חברה.

 

מאידך, חברה מוגבלת במניות או בערבות, אחריותו של בעל המניות לחובת החברה מוגבלת לסכום המניות שנטל לעצמו, או לגובה הערובה שערב לחובותיה. בחברה מהסוג הזה גלומות ההגנות הטובות ביותר על בעלי מניותיה מחד, וככל שיש צורך בדבר, אפשר להתאים את המיסוי שיחול עליה שיהיה בדומה לשותפות, כלומר כל אחד מבעלי המניות כפי חלקו ובהתאם למצבו האישי.

 

ככלל, דרך זו של התאגדות בחברה הינה הדרך המקובלת והנכונה לביצוע עסקים. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע מומחה לדיני תאגידים ולמיסוי, על מנת שימליץ על הדרך הנכונה ביותר ליזמים להתאגד, שכן כל טעות בקביעות סוג ההתאגדות בתחילת הדרך, יכול להעלות קשיים לאחר מכן, כמו גם חיוב במסים רבים בשלב מאוחר יותר.