ישנם אמצעים רבים אשר מסייעים למעבידים לגבש דעה ולקבל החלטות לגבי קבלת מועמדים לעבודה, עמם נמנים בין היתר בד"כ ראיונות עבודה, בחינת קורות החיים של המועמד וגם שיחות עם ממליצים.


השימוש באמצעים שצוינו בלבד לרוב אינו מספק מידע מספיק אודות יושרו האישי של המועמד, מהימנותו או המניע האמיתי להתמודדותו על התפקיד המוצע.


על פי ניסיון העבר ועל פי מחקרים רבים עולה כי חלק לא מבוטל מהמועמדים לעבודה מזייפים או מייפים את קורות החיים שלהם על ידי הוספת תארים אקדמיים שאין להם, שדרוג התפקיד שאותו מילאו במקום העבודה הקודם, השמטת מקומות עבודה אשר פוטרו מהם עקב חשד לגניבה או מעילה ועוד.


מהי מטרתה של בדיקת הפוליגרף הטרום תעסוקתית?


מועמדים לעבודה עשויים גם לשקר במהלך הריאיון האישי או להרשים את המראיין ביכולותיהם הוורבליות ובכך להסתיר בעצם את דבר קיומם של דגלים אדומים כגון פיטורין עקב מעילה או חוסר אמינות.


כאשר פונים אל ממליצים ממקומות עבודה קודמים יש נטייה להתעלם מן העובדה שעצם קבלת המלצה חמה על העובד אינה שוללת בהכרח אפשרות למעורבותו במעילה או גניבה אצל המעסיק הקודם - אשר יתכן שלא התגלתה טרם עזיבת מקום העבודה הנ"ל, כך שהממליץ בעצם כלל אינו מודע לעובדה שהאדם שעליו הוא ממליץ בחום בעצם מעל באמונו כשהועסק אצלו והיה מעורב בגניבות של סחורה / כסף / מידע רגיש.

 

סעיף 22 בחוק המרשם הפלילי ותקנות השבים מונע בעצם ממעסיקים פוטנציאלים את האפשרות לבקש ממועמד לעבודה להציג בפניהם תדפיס ר"פ משטרתי, כך שכיום למעסיק אין אפשרות לדעת בעצם בדרך זו האם למועמד יש עבר פלילי.

 

בדיקת הפוליגרף הטרום תעסוקתית נועדה לסייע למעסיק לברר סוגיות רבות וחשובות בנוגע לעברו התעסוקתי של המועמד ומעורבותו בעבירות במקומות עבודה קודמים / גניבה ממקום עבודה קודם או שיתוף פעולה עם עובד אחר בגניבה מהעסק / מעורבותו בפלילים / מעורבותו בהימורים / צריכת סמים / פיטורין בעבר ממקום עבודה עקב חשד לגניבה או מעילה ועוד.


בדיקה זו גם מאפשרת לחשוף ולמנוע ניסיונות להשתלת "חפרפרת" בארגון למטרת גניבה של מידע עסקי או סחורה.

 

מחקרים בתחום הפוליגרף מצביעים על מהימנות גבוהה ביותר באבחון דוברי שקר על ידי הבדיקה (מעל 90%) והשימוש בבדיקות פוליגרף טרום תעסוקתיות לצורך מיון מועמדים לעבודה מתרחב והולך עם השנים. הבדיקה, אשר בעבר אפיינה מקומות עבודה ממלכתיים או עם רקע בטחוני, נפוצה כיום בכל תחומי העיסוק הן בסקטור הציבורי והן בסקטור הפרטי.


הניסיון של המעסיק להגן על מפעלו ועל קניינו הביאו בעצם לכך כי ישנם מקומות עבודה לא מעטים שבהם מעבר בדיקת פוליגרף טרום תעסוקתית הנו תנאי יסוד בהליך המיון ומועמד שאינו עומד בתנאי סף זה (מסרב להיבדק או כושל בבדיקה) אינו מתקבל.

 

במהלך בדיקת הפוליגרף הטרום תעסוקתית נהוג לתת לנבדק למלא שאלון מפורט במכון הפוליגרף, אשר כולל בין היתר התייחסות לבני משפחה ומקומות עבודתם, מקומות עבודה קודמים כולל תפקיד ונסיבות סיום ההעסקה, מידע על מעורבות בפלילים / חקירות משטרה / הימורים / חובות, פרטי השכלתו של המועמד, קשר עם גורמים מתחרים לתחום העיסוק של המעסיק הפוטנציאלי ועוד.


לאחר מילוי השאלון מתבצע ראיון במהלכו עולה במקרים רבים מידע רב אשר היה קשה להגיע אליו בדרך אחרת. בדיקת הפוליגרף הטרום תעסוקתית הנה כלי חשוב ותומך החלטה בעת גיוס עובדים למשרות אמון ובעת בחירת מכון הפוליגרף חשוב לקחת בחשבון כי יש חשיבות גבוהה גם למקצועיות הבודק.


לאור האמור, מומלץ להקפיד על בחירת בודק אשר חבר באגוד בודקי הפוליגרף בישראל.

 

נכתב על ידי רונן ביהם - מנכ"ל ובעלים של חברת ביהם רונן חקירות יעוץ בטחוני ופוליגרף בע"מ.