מקדמת דנא נדרשים מעסיקים להגן על העסק שלהם הן מפני איומים מבחוץ והן מפני איומים מבפנים. האיומים מבפנים כוללים בין היתר מעילות שונות המתבצעות על ידי עובדים בתפקידי שטח או מטה.


ניסיון העבר מראה כי מעילות מתבצעות בארגונים גדולים או קטנים ועל ידי עובדים זוטרים או בכירים, גברים או נשים. המעילות יכולות להתבצע על ידי גניבת כספים / סחורות / מידע / שעות עבודה וכדומה.


קיום הארגון תלוי פעמים רבות בעבודה מאומצת של אנשי השטח - אנשי מכירות, אנשי הפצה ועוד אשר תפקודם התקין חיוני לתפעול העסק ולקשר שלו עם לקוחותיו. הטכנולוגיה המתפתחת מספקת כיום למעסיק כלים שונים המשפרים את יכולת הבקרה והפיקוח על הנעשה בארגון שלו. מעסיקים רבים מיישמים כיום פתרונות טכנולוגיים מגוונים כגון מערכות צילום / בקרות כניסה / מערכות ניהול צי רכב / ניטור מיקום עובדים / דיווח נוכחות וכדומה.


למה חשוב לבצע מעקב סמוי לצורך איסוף מידע?


הפתרונות הטכנולוגיים הנם חשובים וטובים ואכן אוספים מידע רב אך בסופו של דבר אינם מהווים חלופה אמיתית למעקב סמוי המתבצע על ידי צוות חוקרים. מעקב סמוי על ידי צוות חוקרים הנו כלי חשוב המאפשר למעסיק לדעת מה העובד שלו עושה באמת בזמן העבודה וגם לאחר זמן העבודה.


העובדה שרכבו של איש המכירות נמצא בסמוך לכתובת של לקוח שהוא אמור לבקר אצלו אינה מעידה בהכרח על כך שהוא באמת נמצא אצל הלקוח בענייני עבודה וישנה אפשרות שהלך לסידור פרטי של כמה שעות בקרבת מקום ולא ביקר בכלל את הלקוח.


גם העובדה שרכבו של עובד שדיווח על חופשת מחלה נמצא בסמוך לכתובת מגוריו אינה מעידה בהכרח על כך שהעובד מצוי בבית וישנה אפשרות שנסע לחופשה או החל לעבוד במקום אחר והשאיר את הרכב חונה על יד הבית.


העובדה שמשאית החלוקה עצרה במהלך היום בכתובות של הלקוחות שהייתה אמורה להגיע אליהם - אינה מאפשרת לדעת איזו סחורה סופקה לכל לקוח כזה בזמן הביקור אצלו וישנה אפשרות שסופקה לו גם סחורה גנובה שנגנבה או מהמחסן של המעסיק או מלקוח אחר בקו החלוקה.


משרדי חקירות מספקים שרותי מעקב סמוי אחר עובדים, הפעילות מתבצעת על ידי צוות חוקרים פרטיים רשויים בשני כלי רכב לפחות ומאפשרת למעסיק לאסוף מידע חיוני אשר להתנהלות האובייקט שאחריו מתבצע המעקב - אנשים שנפגש עמם, שגרת יומו, לקוחות שביקר אצלם, לקוחות שקיבלו ממנו סחורה, מה סופק לכל לקוח במהלך החלוקה וכדומה.


חקירה אחר עובדים: פעולה לגיטימית וחוקית


המעקב מאפשר למעסיק גם לדגום את עובדיו ואת אמינות הדיווח שלהם ובמהלכו מתעדים החוקרים באמצעות ציוד צילום וידאו סמוי את תנועות האובייקט הנעקב וחומר הווידאו אשר מצורף לדו"ח החקירה מגבה אותו.


ישנם מעסיקים הנרתעים משימוש במעקב סמוי עקב חשש ממגבלה חוקית / חוק הגנת הפרטיות ולכן חשוב לציין כי משרדי חקירות פועלים בכפוף לחוק חוקרים פרטיים ותוך הקפדה מלאה על חוקי המדינה ולהדגיש כי מעקב סמוי הוא פעולה חוקית ולגיטימית והמידע שנאסף במהלכו הנו רב וחשוב וניתן לעשות בו שימוש הן בהליך משמעתי והן בהליך משפטי.


מומלץ לשלב שרותי מעקב סמוי כחלק אינטגרלי ממערך הבקרה והפיקוח בחברה, בדגש על תקופות לחץ בהתאם לתחום העיסוק כגון חברות מזון אשר עיקר העומס במכירות ובחלוקה אצלן הנו לקרא החגים וכדומה.


כאשר מתקבלת החלטה להשתמש במעקב סמוי - יש להקפיד לפנות אל תאגיד חוקרים פרטיים רשוי כחוק או אל משרד חקירות רשוי כחוק כי לצורך עיסוק בחקירה פרטית נדרש רישיון של משרד המשפטים. כמו כן, רצוי לפנות אל תאגיד חוקרים או משרד חקירות אשר חבר בלשכת החוקרים הפרטיים - הערובה שלך לאיכות השירות.

 

* נכתב על ידי רונן ביהם, מנכ"ל ובעלים של החברות - "ביהם רונן חקירות ייעוץ בטחוני ופוליגרף בע"מ" ו"ביהם רונן חברה לחקירות", הפועלות במשולב ומספקות שירותי קב"ט וניהול בטחון במיקור חוץ, שירותי חקירות פרטיות ושירותי פוליגרף.