כנגד נאשם הוגש כתב אישום בבית המשפט לתעבורה באשדוד, אשר ייחס לו עבירה על פי סעיף 10 (ב) לפקודת התעבורה - התרת נהיגה לבלתי מורשה.

 

סעיף זה דן במקרים שבהם אדם שברשותו רכב מאפשר לאדם אחר שאין ברשותו רישיון נהיגה לעלות על ההגה.

 

ההגנה היחידה שתעמוד לזכות נאשם במקרים הללו תהיה כי הוא נקט את כל האמצעים הסבירים כדי שאותו אדם המוגדר כבלתי מורשה לא יעלה על ההגה. הנאשם פנה למשרדו של עורך הדין לתעבורה נעם קונפינו, וביקש שייצגו בתיק זה.


מבדיקת חומר הראיות עלה כי הנאשם הוא אביו של הבלתי מורשה לנהיגה אשר החליט באחד הלילות לקחת מחדרו של אביו (הנאשם) את מפתחות הרכב ללא רשות ויצא לנסיעה עם חבר.


האם האב ניסה למנוע מבנו את האפשרות לעלות על ההגה?


עורך הדין נעם קונפינו נפגש עם תביעות התעבורה, והצדדים הסכימו כי לא מן הנמנע שבנסיבות ביצוע העבירה ימצא בית המשפט כי הנאשם נקט את כל האמצעים הסבירים כדי למנוע מבנו לעלות על ההגה, שכן מפתחות הרכב היו ממש בסמוך למיטתו במקום שאינו נגיש, מה עוד שבנו אינו מתגורר בבית ולפיכך הוא לא ידע שבנו נוהג ברכב.

 

עבירת ההתרה לבלתי מורשה בהתאם לסעיף 10 (ב) לפקודת התעבורה מחייבת פסילת מינימום של רישיון הנהיגה לתקופה של שלושה חודשים, כאשר לרוב בתי המשפט אף מחמירים ופוסקים פסילות ארוכות יותר, פסילה מותנית וקנס.


עורך הדין והתביעה סיכמו כי לאור הראיות בתיק ונסיבותיו האישיות של הנאשם, רישיון הנהיגה של הנאשם לא ייפסל והענישה תסתכם בפסילה לחודשיים על תנאי וקנס בגובה 1,000 שקלים. בית המשפט הנכבד החליט לאשר את הסדר הטיעון והנאשם חזר לחייו כאשר רישיון הנהיגה בידו.

 

יצוין כי במקרים רבים שבהם התרחשה עבירה של התרת נהיגה לבלתי מורשה, תחרים המשטרה באמצעות החלטה של קצין, את רכבו של הבעלים למשך 30 ימים שבסיומם יחויב בעל הרכב בהוצאות האחסנה.


ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה לבטל את צו ההשבתה המנהלית, בעוד בית המשפט ייעתר לבקשה אם יוכח כי הרכב נלקח מבעליו ללא ידיעתו ובלי הסכמתו, או שהוכח כי מי שנהג פעל בניגוד להוראותיו של בעל הרכב ובעל הרכב עשה ככל שביכולתו כדי למנוע את העבירה.

 

יש לשים לב כי אם נאשם שברשותו רכב יכחיש קשר לנהג הבלתי מורשה, אז עשוי למצוא עצמו הנהג חשוף בפני העמדה לדין בעבירה של שימוש ברכב ללא רשות הבעלים או חמור מכך בגניבה, שהן עבירות מהתחום הפלילי. כמו כן, הנהג שהוא בלתי מורשה לוקח סיכון גדול הואיל ואם תתרחש תאונת דרכים הביטוח לא יכסה את הנזקים.

 

המלצתי לנהגים: בעבירות מסוג התרה לנהיגה לבלתי מורשה, ישנה חשיבות רבה לייעוץ עם עו"ד המתמחה בתחום התעבורה בטרם החקירה המשטרתית ובוודאי ייצוג לאורך ההליך המשפטי.

 

תת"ע 5595-10-15

 

מאמר זה אינו מהווה יעוץ משפטי ואינו מהווה תחליף להתייעצות עם עורך דין.