אלפי צעירים קיבלו בשבועות האחרונים מכתבי התראה לתשלום חוב לאותה חברה ממשרד עורכי דין גדול בארץ. לפי המכתב, הצעירים מחויבים לשלם חוב בסך כ-2,000 שקלים לחברת אקיוטק בגין שימוש בשירותי החברה משנת 2006.


העובדה כי אף אחד לא ידע מי זאת החברה הזאת ומאיפה היא צצה, לא הרתיעה את החברה מלהמשיך ולשלוח הוראות חיוב ואיומים בפתיחת הליכים בהוצאה לפועל. גם העובדה כי אף אחד לא ידע אילו שירותים היא מספקת, או מתי וכיצד נרשמו לשירותיה לא הרתיעה את עורכי הדין להמשיך בגבייה מסיבית, והם נעמדים על רגליהם האחוריות בדרישה עיקשת ובלתי מתפשרת לשלם את המגיע להם לפי חוק.


החברה נוסדה ארבע שנים לאחר התאריך נשוא התביעה


אקיוטק הינה חברה שנוסדה רק ב-2010, אך עיקר התביעה הוא משנת 2006, וזאת בשל העובדה שאקיוטק הייתה בעברה חברות שונות ומגוונות. הכל החל בשנת 2004, כאשר הקים בן אופק חברה למבחני בד בשם "במרום הפקות 2004 בע"מ", החברה הציעה מידע על תאריכים לאודישנים להפקות טלוויזיה, פרסומות וקולנוע כאשר היא מספקת את המידע ללקוחות באמצעות הודעות טקסט לסלולרי בעלות של 7 שקלים ההודעה. החיוב התבצע בדרך כלל דרך חברת הסלולר כאשר לעתים הלקוח היה מחויב דרך חברת האשראי. כיוון שהשירותים ניתנו דרך הודעות SMS, הם היו למעשה שירותים אשר יכלו להימשך לעד, כלומר, עד שהלקוח יבקש באופן יזום להפסיק את השירות. לדברי החברה, רבים לא עשו זאת, וגם אלה שהבחינו בשירות והפסיקו אותו, הספיקו עד אז לצבור חוב.


החברה נוסדה ב-2010 לאחר שמנהלה, בן אופק, פיצל את החברה "במרום הפקות 2004 בע"מ" שבבעלותו לחמש חברות, ביניהן "אקיוטק" שהציעה 15 שירותים נוספים מעבר להודעות על תאריכי אודישנים. בין השירותים שהוצעו ללקוחות הצעירים היו: שירות "ממותגים" שירות המציע רכישה של מותגים במחירים נמוכים, שירות "ספייסר" המציע צפייה בסרטוני רכילות ובידור, שירות "דייט מאסטר" המציע סרטוני הדרכה לבנים כיצד להתחיל עם בנות, שירות "כרטיסון" המציע כרטיסים להצגות במחירים מוזלים ועוד; כאשר כולם פונים לקהל הצעיר באמצעות השירותים הסלולריים.


ככל הנראה, אלפי הצעירים שקיבלו את דרישת התשלום, נרשמו בעקבות באנר פרסומי שביקש מהם למסור את שמם ומספר הטלפון שלהם וכך הם יוכלו לקבל הודעות על אודישנים, הילדים מסרו את הפרטים בתמימותם והחברה יצרה מאגר "לקוחות" רחב ופנתה במכתב אל אותם צעירים כאשר היא מציינת את שמם, מספר הטלפון שלהם ואת העובדה כי התחייבו מולה על תשלום בעבור השירותים.


זו אינה הפעם הראשונה שהחברה, אמנם בשם אחר, עולה לכותרות. ב-2009 הוגשה תביעה ייצוגית כנגד החברה, בגלגולה הקודם, "במרום הפקות" ומנהלה, אך התביעה נדחתה לאחר שהצליחו נציגי החברה להוכיח כי התובע הייצוגי הסכים להצטרף לשירות שהובטח לו, וצבר חוב לחברה. התובע חויב לשלם 75 אלף שקלים בגין הוצאות משפט. החלטת בית המשפט בדבר דחיית התביעה בעצם הכינה את הקרקע לתביעות התשלום הגורפות של חברת אקיוטק.


מבולבלים? לא זוכרים? לפי החברה אתם לא פטורים מתשלום החוב!


לפי חברת אקיוטק, עצם העובדה כי מרבית הלקוחות מבולבלים ולא זוכרים שבכלל נרשמו לשירות, לא פוטרת אותם מתשלום החוב שהצטבר. לדבריה, החברה הציעה שירות, הבטיחה תוכן ושליחה של הודעות וקיימה, ועל כן, מגיע לה שכר על עבודתה המסורה.


כמו כן, מנהל החברה הזהיר את ציבור הלקוחות החייבים, כי כל מי שטוען שהחוב המדובר לא רציני וכי אין הם מחויבים לשלם אותו, מטעה את הלקוחות ויוצר מצב בו ייגרם נזק רב לחייבים וייפתחו נגדם הליכי הוצאה לפועל. לדבריו, החוב שריר וקיים ויש בידי החברה הוכחות חותכות וחד משמעיות על כל חייב שהוא אכן נרשם והשתמש בשירותי החברה. לגבי הטענה כי צעירים אולי נרשמו בתום לב אך מעולם השתמשו בשירות, טען בעל החברה כי הדבר לא מסיר מהם אחריות. בנימוקיו לטענה השווה את העניין לרישום של אדם לחדר כושר; המקום מציע לו שירותים שיטיבו עמו אך לא יכול להכריח את האדם להגיע לאימונים, ועדיין, חדרי הכושר מחייבים את הלקוח חודש בחודשו בלי לקחת בחשבון אם התאמן ואם לאו.


החברה מלחיצה את הלקוחות לשלם במהירות ומבטיחה פטור מריבית


חברת אקיוטק מתנהלת בשבועות האחרונים בחוכמה. הם יודעים שאם הם ילחיצו את הלקוחות, הלקוחות ישלמו. הם גם יודעים כי אם הם "ייטיבו" עם החייבים לכאורה, הם ישלמו מהר יותר. כך למשל, הצהירה החברה כי לקוח שישלם תוך 30 יום מקבלת דרישת התשלום, יהיה פטור מריבית והצמדה אשר עלולים להכפיל את גובה החיוב המקורי.


לאחרונה, הופנו האשמות לבעל החברה בהתנהלות בשיטת "מצליח", כאשר הכוונה היא לשיטה בה מנסה הגובה לפנות לכמה שיותר אנשים בהנחה שגם אם אחוז קטן של תמימים ייפול בפח וישלם, הרי שהוא הרוויח מהעניין. לגבי האשמות אלו, טען בעל החברה כי אין הוא אחראי לאופן בו פונים עורכי הדין ללקוחות וכי מדובר בעורכי דין מן המדרגה הראשונה אשר עוסקים בין השאר בגביית ארנונה ותשלומים לרשות השידור. לפיו, הם אלה אשר, לאחר שיקול דעת, החליטו לפנות בתפוצה רחבה ללקוחות אשר התגלו כחייבים.


ציד מכשפות או זעם צודק?


אם להאמין לדברי נציגי חברת אקיוטק, שהרי מתנהל נגדם ציד מכשפות בלתי הוגן בעליל, והם בסך הכל פועלים לפי החוק, ומנסים לגבות את המגיע להם מלקוחות אשר קיבלו שירות. אולם, אז עולות שאלות נוספות. אם אכן ניתן שירות מדוע לא גבו עד עכשיו? אם אכן נגבה תשלום עבור ההודעות שנשלחו באמצעות החברה הסלולרית, מדוע הופסק החיוב? הרי החיוב דרך חברות סלולריות הנו חיוב פשוט עבור החברה, וכפי שנאמר קודם, יכול להימשך לעד אם הלקוח לא מפסיק מיוזמתו את השירות. כמו כן, מדוע החברה פונה לצעירים אשר היו קטינים בעת ההרשמה? שהרי בין כה וכה עסקת אשראי שמתבצעת על ידי קטין מתבטלת מיד. ולבסוף, מדוע לא התנהלה החברה מלכתחילה בשקיפות, ופירטה תוך גילוי נאות את כל השירותים והחיובים בגינם?


על כל שאלות אלו ועוד, מנסה עורך הדין גונן בן יצחק לענות. ניתן לראות תשובותיו לשאלות שנשאלו בפורום "תביעה אזרחית" באתר Lawguide.co.il וכן לשאול שאלות חדשות.

 

יש לך שאלה? 

פורום נפגעי חברות סלולר, כבלים


כמו כן, ניתן לפנות למועצה לצרכנות בישראל בתלונות, שאלות ותהיות בנושא. בתקווה שהעניין יתברר וייטיב עם הלקוחות הצעירים שלא מבינים מאיפה תביעת התשלום נחתה עליהם.


עודכן ב: 03/02/2014