בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון דן בדלתיים סגורות בסוגיה משפחתית סבוכה לאחר שהוגשה תביעה על ידי סבים קשישים ששקלו את בנם לחדש את הקשר עם נכדיהם. בית המשפט הציע דרך ביניים ונמנע ממתן החלטה נחרצת.


בינואר 2012, נפטר אב לחמישה ילדים במהלך סכסוך גירושין קשה. הליכי הגירושין הקשים נמשכו זמן רב והיו רצופים סכסוכים רבים, גם בין המנוח לאשתו וגם בין הורי המנוח (הסבים התובעים) לאשת בנם.


עוד לפני שהסתיים הסכסוך ביניהם, נפטר המנוח, כאשר לאחר מועד הלוויה הלך ופחת הקשר בין הסבים לנכדיהם עד אשר נותק לחלוטין. בשל הנתק, ובשל רצונם של הסבים הקשישים לפתח בכל זאת, ועל אף המכשולים, קשר כלשהו עם נכדיהם, ניגשו הסבים (בני 89 ו-81) לבית המשפט והגישו תביעה כנגד אם הילדים על מנת לקבוע הסדרי ראייה ביניהם ובין הנכדים.


אם הילדים הנתבעת, הביאה חוות דעת מומחית אשר קבעה נחרצות כי טובת הילדים היא שלא יתקיים כל קשר ביניהם לבין התובעים. לדבריה, עדיף לילדים להתנתק מהסבים אפילו לאור הסיכוי שלא יראו לעולם את סביהם, מאשר שיהיו חשופים להערות קשות מצד הסבים לגבי מהות היחסים של הוריהם וכן לדברים קשים שיכולים לומר הסבים על אם הילדים.


הסבים: הילדים עלולים לחוש פספוס על שלא הכירו את סביהם


לטענת התובעים, אין להם כל עניין בסכסוכים בין האישה לבנם המנוח, והם אינם מעוניינים בשום אופן להכניס את הילדים לתסבוכת המשפטית העגומה. לדבריהם, כל רצונם הוא לפתח איזשהו קשר, ולו מזערי ביותר, בינם לבין הנכדים. לטענתם, אם הילדים לא שמה את טובתם לנגד עיניה, ופועלת מתוך חוש נקמנות ותחושת עלבון אשר אין כל קשר בינם לבין טובת הילדים.


כמו כן, טענו התובעים כי הנתבעת היא זו שגרמה לנתק המוחלט ביניהם והיא זו שהסיתה את ילדיה עד כדי כך שהם אינם מעוניינים עתה בכל קשר עמם. לפיהם, ניתוק הקשר יוביל לפגיעה בילדים בעתיד, לאחר שיבינו כי פספסו הזדמנות לקשר עם סביהם, ואף יבינו שלא יוכלו להשיב עוד את הגלגל לאחר מותם, בבוא העת, של הסבים.


לבסוף, הצהירה הסבתא כי הם מוכנים לכל פעולה ולכל החלטה אשר תסלול את הדרך לחידוש הקשר עם נכדיהם.


הנתבעת: הסבים מבקשים להטריד בהליכים משפטיים ותו לא


מנגד, טענה הנתבעת כי התובעים כלל לא רואים את טובת הילדים לנגד עיניהם אלא את רצונם האנוכי להטריד אותה בהליכים משפטיים מתישים. היא אף התנגדה לטענתם כי היא זו שהרחיקה אותם מהם, וטענה כי הילדים בעצמם אינם מעוניינים בקשר עמם, מבלי שאמרה להם דבר.


לטענתה, אם תצטרך היא " תשכב על הגדר" כדי שלא לאפשר פגיעה בילדיה אשר עדיין מנסים להתאושש מהטראומה הקשה שבאיבוד אב. כמו כן, טענה הנתבעת כי הקשר, אם יתקיים, יהיה טורדני ופוגע עבור הילדים והם יינזקו מכך מאוד. כהוכחה לטענותיה, הביאה את דברי המומחית אשר קבעה באופן חד משמעי כי חידוש קשר כזה יהווה פגיעה משמעותית בילדים וכי לטובתם עליהם להיות מנותקים מסביהם.


בית המשפט: עיקרון טובת הילד מול כיבוד הורי הורים


בבואו לדון בהחלטתו, הזכיר השופט כי ההחלטה תהיה כפופה לעיקרון טובת הילד שמנחה את בית המשפט תמיד במקרים מעין אלו. יחד עם זאת, הביא השופט גם את חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, המדבר גם על מצוות כיבוד הורים, ומתוך כך גם הורי הורים, ועל הענקת זכויות להורים שכולים ביחס לנכדיהם. כאשר גם בחוק זה, מדובר על אפשרות שיכולה להתקיים רק אם טובת הילדים אינה נפגעת.


הילד צריך להכיר את שורשיו על מנת לגבש זהות


בבחינת הנימוקים להחלטה, סבר השופט כי חלק מהתפתחותו התקינה של קטין היא להבין ולהכיר את זהותו ואת קשריו המשפחתיים, לטוב ולרע, כדי שיוכל בעתיד לגבש זהות עצמאית תוך היכרות מעמיקה עם שורשיו.


נימוק זה מתעצם, לדעת השופט, כאשר מדובר בילדים אשר שכלו את אחד מהוריהם, במיוחד לאור בקשתם של הורי המנוח לפתח קשר כזה.
בהתייחס השופט לחוות דעתה הנחרצת של המומחית מטעם הנתבעת, ציין כי חוות דעתה אמנם נשמעת וחשובה, אך איננה אלא המלצה לבית המשפט, ואין השופט חייב ללכת לפיה בכל מקרה.


לאחר ששקל ובחן את הסוגיה, ולאחר שדיבר שוב עם הילדים ושמע את רצונותיהם ואת משמעות החלטתו עליהם החליט השופט לבחור בדרך ביניים שתאפשר לסבים לפגוש את נכדיהם במסגרת אשר תפקח על המפגשים ותגן על הילדים.

 

יש לך שאלה? 

פורום בית משפט לענייני משפחה
פורום זכויות הילד
פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות


לפיכך, קבע השופט כי הסבים, האם והילדים יפנו לטיפול ולשיקום יחסיהם אצל מומחית אשר תיקבע על ידי בית המשפט. המפגשים כולם יקוימו בנוכחות הפסיכיאטרית, ובכוחה יהיה לעצור או להפסיק כליל את המפגשים אם יהיה הצורך בכך. הצורך יעלה במידה והסבים יכפישו את האם, או יחזרו לאירועי העבר הקשים בנוגע לגירושין וכו'.


כמו כן, בני משפחה אחרים לא יוכלו להגיע למפגשים או אפילו להתקרב למקום לצורך יצירת קשר. הפרה של איסור זה תוביל, על פי השופט, להפסקת המפגשים באופן מידי.