בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר השבוע (יום ג') עבודות שירות וקנס בסך שלושים אלף שקל לרואה חשבון שמסר דיווחים כוזבים.


על פי כתב האישום, עבד הנאשם בחברת השקעות בין השנים 2003 ו- 2005. החברה נסחרה בבורסה ויצרה באמצעות חברת בת, מוצרי תעשייה שונים. הנאשם, רואה חשבון במקצועו, שימש כמנהל כספים וחתם, יחד עם יושב ראש הדירקטוריון והמנכ"ל, על דוחות כספיים שהוגשו לרשות לניירות ערך ולבורסה.


מכתב האישום שהוגש כעבור עשר שנים מביצוע העבירה, עלה כי הנאשם הגיש יחד עם בכירים בחברה, תשעה דיווחים כוזבים בכמה דוחות כספיים. הנאשם תיאר בצורה מטעה את רכיבי המלאי ורכיבי ההכנסות בדוחות, כאשר הוצגה עליה בהכנסות בעוד שלא תואר שינוי במלאי. מצג שווא זה השפיע על רווחיותה של החברה בדיווחים ופגע בניהול תקין של עסקי התאגיד. הנאשם הודה במיוחס לו והורשע על פי הודאתו בפרסום מידע מטעה.


כתב האישום התעכב בשל בריחתו של המנכ"ל לחו"ל


המאשימה טענה כי העיכוב שחל בהגשת כתב האישום נבע מניסיונותיה לאתר את החשוד המרכזי, מנכ"ל החברה, שברח לחוץ לארץ לאחר פתיחה החקירה. מאמציה להסגיר את המנכ"ל עלו בתוהו, ועל כן בחרה המאשימה להגיש את כתב האישום כעת אף מבלי לחקור אותו.
במסגרת הסדר טיעון, הגישו הצדדים עתירה לבית המשפט להטיל על הנאשם עונש של שישה חודשי מאסר אשר ירוצה בעבודות שירות, מאסר על תנאי וכנס כספי.


הצדדים הסכימו כי הנאשם לא הפיק טובות הנאה ממעשיו ולא עשה את הדברים למטרת תועלת אישית. עוד הוסכם כי לא נגרם לחברה נזק מוכח כלשהו מלבד הנזק הדיווחי.


ההגנה טענה כי מדובר בנאשם שעבד כשכיר בחברה ציבורית לראשונה בחייו וכי בעת שהבין שהדיווחים בחברה מתנהלים בצורה בלתי תקינה, בחר להתפטר מתפקידו ואף היה מחוסר עבודה במשך שנה עקב כך.

 

בנוסף טענה ההגנה כי הנאשם לא היה יוזם הדיווח הכוזב, אלא נקלע אל מציאות בה כך התנהלו הדברים החברה. עוד טענה כי הנאשם לא ידע על ההיקף הכספי של אי הדיוקים בדיווח.יתרה מכך, ציינה כי המאשימה בחרה שלא לכלול בכתב האישום את יושב ראש דירקטוריון החברה ואת החברה עצמה על אף מעורבותם בעניין.


ביהמ"ש: העבירות מהוות פגיעה בערכי השקיפות וההגינות


לפי השופט, עבירות מסוג זה בחברות ציבוריות מהוות פגיעה בערכי השקיפות וההגינות וקבע כי יש לגנות אותן, ולהחמיר בענישה על מנת להגן על ערכים אלו. לדבריו, מעשיו של הנאשם היו עשויים לגרום נזק של ממש למשקיעים ואף לגורמים נוספים בשוק ההון.יחד עם זאת התחשב השופט בהודאתו של הנאשם בשלב מוקדם מאוד בחקירה, וכן בעובדת עזיבתו של הנאשם את מקום העבודה, על רקע הבנתו שיש פסול באופן התנהלות החברה.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום דיני ניירות ערך | תביעות בשוק ההון, פורקס, אופציות בינאריות ומעוף


בית המשפט התחשב בטענות הצדדים, קיבל את הסדר הטיעון והטיל על הנאשם את העונשים המוסכמים בו. על כן קבע השופט כי הנאשם ירצה מאסר של שישה חודשים בעבודות שירות, בנוסף לשישה חודשי מאסר על תנאי. עוד פסק השופט כי הנאשם ישלם קנס כספי בסך של 30,000 שקלים.


ת"פ 118919-12-13