חג הפסח שבא עלינו לטובה מביא אתו תחושה חגיגית של שמחה והתחדשות. לקראת החג אנו מקפידים על חידוש המלתחה, נפטרים ממה שכבר אין לנו בו צורך וכמובן, פוצחים בקדחת הניקיונות. אך מה קורה כאשר מתרחשת תאונה בדיוק כשסיימנו עם הספונג'ה במטבח? לפניכם מדריך שכולל את כל מה שחשוב לדעת במקרה של תאונה בזמן הניקיון בבית.


1. נפצעתי בתאונה בבית, מה עושים עכשיו?


ראשית, חשוב לפנות לקבלת טיפול רפואי מהר ככל האפשר, ובכל מקרה לא יאוחר מ- 72 שעות ממועד הפגיעה. אם לא תפנו לטיפול תוך זמן זה אתם עשויים לאבד את זכותם לתשלום פיצויים.


2. את מי אפשר לתבוע?


כעת תוכלו לתבוע את הביטוח הלאומי ובמידה ויש לכם ביטוח חיים, תוכלו לפנות ולברר האם הוא מכסה תאונות אישיות ולתבוע גם ממנו פיצויים. אם נפגעתם בביתכם בתאונה, אף אם נגרמה באשמתכם, אתם רשאים לפנות אל המוסד לביטוח לאומי ולהגיש תביעה בענף נפגעי תאונות. בענף מטפלים בתביעות של נפגעים שכושר התפקוד שלהם נפגע, גם כתוצאה מתאונה בבית.


בנוסף, רבים מאתנו מבוטחים בפוליסות שונות שגם אליהן ניתן לפנות בתביעה לפיצוי על התאונה. מקומות עבודה מבטחים לעיתים את העובד ואף את בני משפחתו בביטוח המכסה תאונות אישיות. במקרה ואתם סטודנטים, מומלץ לברר אם אתם מבוטחים בפוליסת ביטוח תאונות אישיות על ידי מוסד הלימודים, שכן מרבית האוניברסיטאות והמכללות דואגות לבטח את הסטודנטים שלהם בביטוח שמכסה אף תאונות שהתרחשו בביתם. אם מדובר בתלמיד בית ספר שעזר לאמו בניקיונות ונפגע, יתכן והוא זכאי לפיצוי במסגרת הביטוח שמעניק בית הספר.


3. אילו טפסים חשוב למלא?


בתביעה מול הביטוח הלאומי, יש להוריד מהאתר של המוסד טופס תביעה לתשלום דמי תאונה אישית. יש לבקש מהרופא המטפל למלא את הדף האחרון בטופס התביעה, המהווה תעודה רפואית ראשונה לנפגע בתאונה. במידה ואתם תובעים את חברת הביטוח הפרטית, יש למלא בצורה דומה טופס תעודת מחלה ולהחתים על ידי רופא. לאחר שמילא הרופא את כל הפרטים וחתם על התעודה, אפשר להמשיך לשלב הבא.


4. קיבלתי טיפול רפואי, ויש לי תעודה רפואית מלאה, מה עכשיו?


כעת עומדים לרשותכם 90 ימים מיום התרחשות התאונה כדי להגיש את התביעה לביטוח הלאומי. אם אתם עובדים שכירים, עליכם לצרף לטופס התביעה אישור מהמעסיק על תקופת ההיעדרות מהעבודה. כמו כן יש לצרף אישור המציין את מספר ימי המחלה שנותרו לניצול עד להתרחשות התאונה ובנוסף אישור על גובה השכר בטופס המתאים. חברות הביטוח הפרטיות אף דורשות טופס תביעה וטופס ממקום העבודה המאשר את ימי ההיעדרות.


5. מי זכאי לקבל פיצוי?


הביטוח הלאומי מאשר לכל בוגר מעל גיל שמונה עשרה ועד גיל הפנסיה להגיש תביעה. בין הזכאים נמנים שכירים, עצמאים, מובטלים, אלו העוסקים במשק בית ואף סטודנטים.


6. מה הם התנאים לקבלת התשלום?


על פי הנחיות הביטוח הלאומי, כל עובד שנפגעה יכולתו לעבוד בעבודתו או אדם שאינו עובד ומאושפז עקב התאונה בבית חולים או מרותק אל ביתו, זכאים לקבל את הפיצויים. בנוסף עקרת בית שנפגעה ואינה מסוגלת לעבוד במשק הבית בעקבות התאונה, זכאית אף היא לפיצוי.


7. במשך כמה זמן אקבל פיצוי?


תקופת הזכאות לתשלום פיצוי מביטוח לאומי בעקבות תאונה בבית הינה למשך 90 יום לכל היותר. במידה ואתם עובדים, לא תקבלו פיצוי במשך היומיים הראשונים שלאחר התאונה, אלא אם נפגע כושר העבודה שלכם למשך יותר מ- 12 ימים. אם אינכם עובדים, תוכלו לקבל את התשלום רק כעבור 14 יום מהתרחשות התאונה.


8. אז כמה בכלל מגיע לי?


הביטוח הלאומי נוהג לשלם לנפגעי תאונות מסוג זה 75% מממוצע המשכורות בחודשים שקדמו לתאונה. במידה ואתם לא עובדים, תקבלו 25% מהשכר הממוצע במשק לחודש.


אז אפשר לומר שלאחר תאונה בבית, ניתן לקבל פיצויי מכובד לתקופה של עד 90 יום, במידה ונפגע תפקודכם. כל אדם בוגר ראשי להגיש תביעה לפיצוי וקיים סיכוי טוב שיזכה לקבלו. יש לשים לב להנחיות ולפעול במהירה על מנת למלא את הטפסים הנחוצים ביעילות ובמהירות.


הקפידו לוודא שהרופא, המעביד וכל מי שמסייע לכם בהגשת התביעה מספק לכם את המידע המלא והמדויק ביותר. אל תשכחו שלרשותכם 90 ימים בלבד להגיש את התביעה, ולא כדאי להשתהות עם ההגשה. בכל מקרה, השתדלו להקפיד על בטיחות בבית בעת הניקיונות, עבדו לאט ובצורה מסודרת וכך תוכלו להימנע מתאונות נוספות. ובנימה זו, נאחל לכם חג פסח אביבי שמח ובטוח.