בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קבע בשבוע שעבר (יום ג') כי מאמן טניס שלקה בליבו בעת ליווי שחקנית טניס במשחק, יוכר כנפגע תאונת עבודה.


על פי כתב התביעה, התובע כבן 60, הינו מאמן טניס בהכשרתו. לפני כ-16 שנה הפסיק לשמש כמאמן טניס ופנה לעבוד בתחום אחר. בקיץ 2007 קיבל הצעת עבודה מטעם בית הלוחם והתבקש לאמן טניסאית נכה לקראת אולימפיאדת הנכים שהיתה עתידה להיערך בבייג'ין לקראת סוף שנת 2008. התובע החליט להיענות להצעת העבודה ובחודש אוקטובר 2007 החל לאמן את הטניסאית וללוות אותה בתחרויות בהן השתתפה בארץ ובעולם. בזכות האימונים הקשים, השתפרה מאוד הטניסאית והתקדמה למקום השישי בדירוג העולמי.


המשחק המותח גרם למאמן לחץ בחזה


עוד נכתב כי התובע אימן את הטניסאית במשך שלוש שעות ביום ולאורך חמישה ימים בשבוע, סייע לה בסידורים האישיים ודאג לצרכיה, בכדי שתוכל למקד את האנרגיות שלה בהתמקצעות בענף הטניס. בחודש ספטמבר 2008 הגיע הרגע המיוחל והשניים נסעו לאולימפיאדה בבייג'ין.


בשלב הראשון של המשחקים הפגינה הטניסאית יכולות מרשימות וניצחה במשחק הראשון בו השתתפה. זמן מה לאחר מכן עלתה הטניסאית למשחק נוסף מול מתחרה סינית. התובע ישב בעת המשחק בשורה הראשונה בקהל וחש מתח רב, עוד לפני תחילתו. במהלך המשחק התקשתה הטניסאית להתגבר על הלחץ וההתרגשות שחוותה והפסידה לבסוף בתוצאה 2:1.


בכתב התביעה תואר כיצד חש התובע מתח רב לאורך המשחק כולו ואת האכזבה הגדולה שהיתה מנת חלקו לאור ההפסד של המתאמנת. הוא חש שעולמו קרס עליו, שעבודתו עם הטניסאית ירדה לטמיון ושכל תקוותיו להצליח בעולם הטניס כזבו. הוא ניגש אל הטניסאית ורצה לדבר איתה אך היא התעלמה ממנו וסירבה לשוחח אתו. ההתעלמות הגבירה את המתח והלחץ הנפשי שהיה שרוי בו התובע. מאוחר יותר באותו היום, ניסה התובע לעודד את הטניסאית כשפגש אותה במלון, אך זו כעסה עליו ואמרה "הכול בגללך! לא רוצה לשמוע יותר ממך ומטניס בכלל".


רופא המשלחת בדק את המאמן והורה לו לנוח בחדרו


בעקבות התגובה, חש התובע ברע, תחושה שנמשכה אף ביום המחרת. במהלך היום שלאחר המשחק הציע לו מאמן אחר שפגש ללכת ולהיבדק במרפאה אך התובע לא ראה צורך לעשות כן וסבר כי התחושה הרעה נבעה מהאכזבה שהביעה כלפיו המתאמנת שלו. כעבור יומיים בהם שהה במלון, ניגש התובע לשחות בבריכה ומיד החל להרגיש כאבים חזקים בחזה וקוצר נשימה. לאחר שהפסיק לשחות ונח, חלפו הכאבים. למחרת היום המשיך לחוש ברע, נבדק במרפאה ורופא המשלחת קבע כי בשל מחסור בממצאים מוחשיים בבדיקה, עליו לחזור לנוח בחדרו.


כשחזר לחדר, החמירו הכאבים והוא פונה לבית החולים בבייג'ין, שם אובחן כי לקה באוטם שריר הלב ונדרש לעבור צנתור. בהמשך הוטס לארץ ועבר ניתוח נוסף. על כן הגיש התובע תביעה למוסד לביטוח לאומי, על מנת שיכיר בו כנפגע תאונת עבודה.


התובע טען שהאוטם בליבו הופיע עקב הפסדה של הטניסאית בתחרות וכי היעדר טיפול רפואי נאות החמיר אותו בימים שלאחר מכן.
מנגד טען הנתבע כי מדובר בתהליך תחלואה שאינו קשור בקשר סיבתי להפסד במשחק.


מחוות דעתו של מומחה רפואי שמינה בית הדין, עלה כי הלחץ הקיצוני שחש התובע, במסגרת עבודתו כמאמן ביום המשחק המדובר, היה קרוב לוודאי הגורם להתרחשות אוטם הלב בימים שלאחר מכן. לפיכך, הסביר הרופא, יש להכיר באירוע הלבבי כתאונת עבודה.


ביהמ"ש: התובע יוכר כנפגע תאונת עבודה


הנתבע הוסיף וטען כי הכאבים של התובע החלו רק יומיים לפני אשפוזו וציין שהתובע חש כאבים בחזה גם בעת השחייה בבריכה, ועל כן לא ניתן לייחס את האוטם בלב ללחץ מיום המשחק.


בהמשך לחוות הדעת של המומחה הרפואי, קבע בית המשפט כי אין ספק בנוגע לקשר בין המתח שחווה המאמן בעת המשחק ולאחריו, לבין הופעת האוטם בליבו, והבהיר שאי קבלת טיפול נאות תרמה להופעתו.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונת עבודה
פורום מימוש זכויות רפואיות כספיות


לאור חוות הדעת וטענות הצדדים, קבע בית המשפט כי התובע לקה באוטם שריר הלב כתאונת עבודה שהתרחשה עקב האירועים ביום המשחק באולימפיאדת בייג'ין ומהאירועים שקרו לאחריו. השופטת קבעה כי הנתבע ישלם לתובע דמי פגיעה על פי חוק, וכן יישא בהוצאות שכר טרחת עורך דין בסך 6,000 שקלים.


ב"ל 7062-03-12