בית הדין הרבני בצפת דן השבוע (יום א') בתביעתה של אישה לתשלום כתובתה. בית הדין קבע כי האישה ראויה לגינוי, לאור התנהגותה הבלתי ראויה והשפלת בעלה, ודחה את בקשתה.


בפברואר 2013 התקבלה תביעת גירושין שהגיש הבעל נגד אשתו, והיא חויבה בגט. לאחר גירושיהם, עתרה האישה לבית הדין הרבני לקבל כתובתה המלאה, לאור תביעת בעלה לגירושין.


טרם בחינת טענות הצדדים, קבע בית הדין הרבני כי ישנה נקודה משמעותית אשר יש בה כדי להשליך על פסק הדין כולו, והיא התנהלות הצדדים, ובעיקר האישה, בעת הדיון על הגירושין. שם השמיעה האישה טענות כלפי הבעל, כשהיא מקללת אותו ומשפילה אותו בפני כל. בית הדין הזהיר את הצדדים, כי במידה ותימשך התנהלות זו, ובמידה וצד אחד יקלל או יכה את הצד השני, היא תהווה עילה לחיוב גט, ואפילו להפסד הכתובה. בעקבות הדיון, ולאחר האזהרה, חויבה האישה בגט. 


לפיכך, השאלה שעמדה בפני בית הדין היא האם יש בהתנהלות האישה להביא אף להפסד כתובתה?

 

האישה: קללות והשפלות בתגובה להתנהגות הבעל 


האישה טענה בתביעתה, כי התנהלותה נובעת מיחסו של בעלה אליה, ומהעובדה כי היתה שבועות ספורים אחרי לידה. לטענתה, בוקר אחד היא לא הצליחה להתעורר מאחר שהיתה ערה כל הלילה עם תינוקה, ולכן לא הספיקה לשלוח את הילדים להסעות לבית הספר. כשהתעוררה שמעה את בעלה מבקש מבנה שיתפלל חזק כדי שיושיעו אותו מאמו, ויצא מהבית כשהוא משאיר אותה לבדה עם הילדים.


בתגובה, הלכה האישה לבית הספר בו מלמד בעלה, נכנסה לכיתתו במהלך השיעור וטענה כלפיו מול תלמידיו שהוא מתעלל בנשים ואף קראה לו מפלצת. האישה טענה כי בעלה פשוט הוציא אותה מדעתה, השאיר אותה לבדה לגדל את שלושת ילדיהם, וממש עשה ממנה שבר כלי.


עוד לטענתה, ההתפרצות היתה כשבועיים לאחר הלידה, כשהיא נרגשת מאוד, ונוחה לכעוס, וכלל לא העידה על התנהגותה לאורך שנים כפי שטען בעלה.


מנגד, טען הבעל כי האישה עשתה הכל כדי לבזותו, הן ביחידות והן בפומבי ובפני תלמידיו. הבעל אף הציג מסרונים ששלחה לו האישה, שם היא מקללת אותו נמרצות. עוד טען הבעל כי היה צריך לשמוע מהשכנה שנולדה לו בת, כאשר האישה לא הרשתה לו לראות אותה כלל, מהלך מבזה לכשעצמו.

 

הצד האחר של הטוב 


לטענתו, הוא לא הקניט אותה, או התעלל בה, והתנהגותה המשפילה לא פסקה אף לאחר פסק דינו של בית הדין, כאשר היא ידעה כי היא עלולה להפסיד כתובתה. לבסוף, הפנה הבעל את בית הדין לבדוק מהו כינויו בטלפון של האישה. בית הדין מצא כי האישה רשמה את מספר הטלפון של בעלה תחת השם "סטרא אחרא" – הצד האחר של הטוב.


האישה הגיבה לדברים, וטענה כי הכל נעשה כתגובת נגד להתנהגותו של הבעל, ורק לאחר הלידה מעט לפני שהתפרקו נישואיהם כליל.


לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבעו דייני בית הדין כי עלה בידי הבעל להוכיח התעללות מצד האישה, ואת השפלתו הפומבית והמבזה בפני תלמידיו, ומנגד, לא עלה בידי האישה להוכיח התנהגות דומה מצד הבעל, או אפילו כזו אשר תוביל את האישה לכעס גדול שיגרום לה להגיב כפי שהגיבה.

 

יש לך שאלה? 

פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?
פורום בית דין רבני


עוד קבע בית הדין, כי קללות מסוג זה יש בהם הכפשה, והן בלבד מהוות עילה להפסד הכתובה. והרי לקללות אלה התווספו השפלות פומביות, מסרונים מבזים, ואף רישום שמו של בעלה בטלפון הנייד בכינוי המעיד על שנאתה העזה כלפיו.


לפי כל אלה, קבעו דייני בית הדין כי התנהגות האישה ראויה לגינוי ולהוקעה, ודינה כמקללת בעלה. לפיכך, שלל ביה"ד את זכאותה לכתובה.

 

תיק ‏861936/5‏