בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר השבוע (יום ב') ארבע שנות מאסר על נאשם שהורשע בעבירת שוד בנסיבות מחמירות.


לפי כתב האישום, בדצמבר 2013, לקח הנאשם, כבן 52, סכין מטבח חדה ויצא מהבית. הנאשם הגיע למרכז קניות הומה, ואז ניגש למתלוננת שבדיוק יצאה מרכבה, הניף מולה את הסכין ודרש את כספה, תוך איומים שבמידה ותצעק הוא ידקור אותה. המתלוננת המבוהלת צעקה לעברו כי אין לה כסף, והושיטה לו את הטלפון הסלולרי שהיה ברשותה, במחשבה כי כך יעזוב אותה לנפשה.


הנאשם התכופף והרים את הטלפון שנפל מידיה הרועדות של המתלוננת, תוך שהוא שב ומאיים עליה שתהיה בשקט. אולם למרבה מזלה של המתלוננת, עוברי אורח ששמעו את צעקותיה, ניגשו מהר לעזרתה, רדפו אחר הנאשם שניסה לברוח מהמקום, השיבו למתלוננת את הטלפון הנייד, והזעיקו את המשטרה. לאחר מעצרו, הודה הנאשם במעשים המיוחסים לו, והורשע בעבירת שוד בנסיבות מחמירות.

 

פוסט טראומה למתלוננת בעקבות האירוע 


המתלוננת התקשתה להתאושש מהאירוע, שבה לעבודתה רק לאחר שבוע, וחווה סימפטומים פוסט טראומתיים של מתח, חרדה, נדודי שינה, "פלאשבקים", פחדים ואובססיביות לביטחונה. בתסקיר שנערך בעניינה נראה כי המתלוננת תצטרך לעבור טיפול מקצועי.


בטיעוניה לעונש, טענה המאשימה כי מדובר בעבירה חמורה במיוחד, בעיקר לאור התפשטות עבירות שוד מעין אלו, שהפכו למכת מדינה של ממש. לטענתה, במעשיו פגע הנאשם בערכים המוגנים של ביטחון הציבור וביטחון הפרט, ויש צורך בעונש כבד ומרתיע.


עוד טענה המאשימה, כי אמנם הנאשם הודה, אך לא בהזדמנות הראשונה שניתנה לו, אלא רק שלושה ימים לאחר מעצרו, בבית המשפט, כאשר לכל אורך חקירתו במשטרה העדיף לשתוק. לבסוף, הפנתה באת כוח המאשימה את ביהמ"ש לתסקיר שנערך למתלוננת, והדגישה את מצבה הנפשי הירוד מאז קרות האירוע.

 

הגנת הנאשם: לא נהג באלימות פיזית 


מנגד, טען בא כוחו של הנאשם כי הוא לקח אחריות מלאה על מעשיו, הודה בביצוע העבירה, ואף הביע חרטה אמתית וביקש להתנצל בפני המתלוננת. לטענתו, אמנם מדובר בעבירת שוד, אך במקרה זה העבירה נמצאת ברף התחתון, וניתן היה להאשים את הנאשם בעבירה פחותה בהרבה, שכן הוא לא נקט באלימות פיזית, והשימוש בסכין היה שולי, ונועד רק להפחדת המתלוננת.


עוד טען סנגורו, כי בשנים האחרונות מנסה הנאשם לשקם את חייו, ואף מטפל בבעיית התמכרותו לסמים במרכז גמילה, ונמצא במעקב של עובדת סוציאלית. הסנגור ציין את נסיבות חייו הקשות של הנאשם, כאשר הוא נותר בודד לאחר פטירת אמו, ולאחר שאיבד קשר עם בתו.


בנוסף, דירתו של הנאשם נשרפה, מצבו הרפואי והכלכלי הידרדר מאוד, ומאז הנאשם עושה הכל על מנת לשרוד. עוד לטענתו, הפעם הראשונה שאכל ארוחה חמה מזה חודש שלם, היתה בתא המעצר.


לאחר שמיעת טענות הצדדים, דחה השופט את טענות סנגורו של הנאשם וקבע כי מדובר בעבירת שוד חמורה, תוך שימוש בסכין גדולה וחדה כאשר הוא מאיים על חייה של המתלוננת, וגורם לה לבהלה עד כדי פוסט טראומה. עוד התייחס השופט לעובדה כי קודם לשוד, תכנן הנאשם בקפידה את מעשיו, נטל סכין מטבח גדולה, וניגש למרכז קניות הומה אדם במטרה לשדוד לאור יום עוברי אורח תמימים.

 

יש לך שאלה? 

פורום שוד | פציעה | חבלה
פורום ועדות שחרורים


יחד עם זאת, התחשב השופט בעובדה כי לא נקט אלימות פיזית והודה והביע חרטה על מעשיו. כמו כן, התחשב בנסיבות חייו הקשות, בבעיות הכלכליות והרפואיות, ובניסיונו להשתקם.


לפי כל אלה, גזר השופט על הנאשם 4 שנות מאסר בפועל , שנת מאסר על תנאי ופיצוי כספי בסך 5,000 שקלים למתלוננת. לאחר מתן גזר הדין, ציין השופט כי לאור הנזק שנגרם למתלוננת, הוא מחייב את הנאשם בפיצוי כספי, למרות נסיבותיו הכלכליות הקשות, ומאפשר לו לשלם את הסכום בעשרה תשלומים שווים.

 

ת"פ 30704-12-13