בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע קיבל לאחרונה תביעתה של עובדת אשר הושעתה מעבודתה במהלך הריונה, בשל חשש מעסיקיה כי היא עלולה לסבול מ"רגשיות, תגובה איטית וריכוז ירוד". בית הדין ציין כי יש גבול לפררוגטיבה ניהולית, ונזף במעסיקה על ההחלטה האומללה.


לפי כתב התביעה, התובעת שימשה כרכזת שירות לקוחות בחברה הנתבעת, העוסקת בייבוא ואספקה של ציוד רפואי. בתחילת חודש אוגוסט 2009, הודיעה התובעת למעסיקיה כי היא בהיריון בחודש חמישי. כשבוע לאחר הודעתה, נתקפה התובעת בצירים מוקדמים, ולאחר שהובהלה לחדר מיון, נאלצה על פי הוראת רופאיה לשהות בבית לתקופה של שבועיים.


במהלך תקופה זו, העסיקה החברה עובדת אחרת במקומה, והודיעה לתובעת במכתב רשום, כי הינה מושעית מעבודתה. במכתב טענה החברה כי לאור הריונה של התובעת, נראה כי היא עלולה לסבול במהלך ההיריון מסימפטומים כגון: רגישות יתר, ריכוז ירוד, מהירות תגובה איטית וכו' אשר עלולים לפגוע בעבודתה, ולהיפך – עבודתה עלולה לפגוע בהריונה ובבריאותה, מפאת הלחץ שמופעל עליה מתוקף תפקידה בחברה. בנוסף, ביקשה החברה לקבל לידה אישור רפואי כי התובעת אכן בהריון כפי שהצהירה.


לאחר המכתב, המביע דאגה למצבה הבריאותי של התובעת לו תשוב לעבודתה, קיבלה התובעת מכתב נוסף אשר נושא את התאריך בו הודיעה על ההריון, ושם פירטה החברה ליקויים בתפקודה של התובעת, וכן האשמות שונות בעבירות משמעת.


למרות הכל, שבה התובעת לעבודתה מיד לאחר תום חופשת המחלה, אך הופתעה לגלות כי היא הועברה לחדר אחר, תפקידה שונה, ומשרתה צומצמה לחמישה ימים בשבוע.


עוד לטענתה של התובעת, החברה החליטה לתלות מסמך בסמוך לשולחנה, המופנה אליה ומפרט את נהלי החברה לגבי איחורים, היעדרויות וחובת הדפסת כרטיס נוכחות. לאחר שהסירה התובעת את המסמך, הוא הוחזר בצירוף איסור על הסרתו, ובהודעה כי המקום מצולם.


מיד לאחר מכן, קיבלה התובעת מכתב בו מפרטת החברה את אי שביעות רצונה מתפקודה של התובעת, ועל אי קבלת אישור רפואי בנוגע להריונה. בתגובה, פנתה התובעת לנציבה האזורית לשוויון הזדמנויות בעבודה, וזו פנתה לחברה, והתריעה על חשד של אפליית התובעת על רקע הריונה. התובעת המשיכה לעבוד בחברה, אולם כחודשיים לאחר שחזרה התובעת לעבודתה מחופשת הלידה, ומיד לאחר תום התקופה המוגנת, פוטרה התובעת מעבודתה.


בתביעתה שהוגשה לביה"ד לעבודה, תבעה התובעת פיצויים מהחברה בגין נזק לא ממוני מכוח שוויון הזדמנויות בעבודה, ומכוח עבודת נשים בסך כולל של 200 אלף שקלים.

 

החברה: דאגה כנה לבריאותה של התובעת 


מנגד, הכחישה החברה הנתבעת את טענות התובעת מכל וכל, וטענה כי לא פגעה בתנאי עבודתה כהוא זה, אלא להיפך, שיפרה את תנאי עבודתה באופן כזה אשר יקל עליה בתקופת הריונה. החברה פעלה מתוך דאגה לתובעת, כאשר היא מצמצמת את תפקידה בכדי להוריד ממנה מטלות אשר עלולות להזיק לה.


בנוסף, טענה החברה כי התובעת היא זו שעשתה לעצמה למטרה להכפיש את החברה, הן באמצעי התקשורת, והן בניסיונה להגיש תלונה במשטרה. כמו כן, לטענתה, כבר כשהחלה התובעת לעבוד בחברה, נתגלו ליקויים רבים בתפקודה, ורמת עבודתה נמצאה כירודה מאוד. למרות זאת, ניתנה לה ההזדמנות לשפר את תפקודה, ומשלא עשתה כן, שלחה החברה מכתב התראה לתובעת.


לבסוף, טענה החברה כי כל שעשתה, נעשה במסגרת הפררוגטיבה הניהולית, וכתוצאה הן מדאגה לתובעת והן מפאת יחסה המזלזל ותפקודה הלקוי.


מנהלי החברה, העידו בביהמ"ש כי הם מודעים לשיטת העבודה הנוקשה שלהם, וטענו כי היא נובעת מהעובדה כי אחד ממנהלי החברה הינו קצין לשעבר בצבא הסובייטי, והשני אחראי על כ-300 ספורטאים מתוקף תפקידו כסגן יו"ר ההתאחדות להוקי קרח וגלגיליות. לטענתם, הם מנהלים את החברה תוך שמירה על היררכיה ברורה, ותוך דרישה למשמעת עצמית גבוהה, וכבוד לממונים ולבעלי הסמכות.

 

מנהל החברה לתובעת: החשיבה נעשית איטית במהלך ההריון 


שופטת ביה"ד לעבודה קיבלה את התביעה, ודחתה את טענות החברה. במתן פסק הדין, ציינה השופטת, כי אחד ממנהלי החברה אף הסביר לתובעת, לאחר שהודיעה על הריונה, כי ההיריון יגרום לה לתופעות שונות, וחשיבתה תואט.


בנוסף, התחשבה השופטת בעדויות של עובדות לשעבר בחברה, אשר העידו כי הן נשאלו ע"י החברה לגבי תכניותיהן לעתיד להרחבת המשפחה, כאשר אחת מהן אף אולצה לחתום על כך שהיא מתחייבת לא להיכנס להריון במשך שנתיים.

 

יש לך שאלה? 

פורום זכויות נשים בעבודה ובהריון
פורום שוויון הזדמנויות, אפליה ושימוע לפני פיטורין


עוד קבעה השופטת כי ברור הדבר שמרגע שהודיעה התובעת על הריונה, החלו לצוץ טענות שונות ומשונות לגבי תפקודה, שלא הועלו קודם לכן.


על כן, קבעה השופטת כי התובעת הופלתה לרעה בגין הריונה, והנתבעת הפרה את הוראות חוק שוויון ההזדמנויות וחוק עבודת נשים. לפי כל אלה, חייבה השופטת את הנתבעת בתשלום פיצויים לתובעת בסך 45 אלף שקלים, בתוספת הוצאות משפט בסך 7,000 שקלים.

 

תע"א 2802-09