בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע בשבוע שעבר (יום ד') כי בעלים של חברה המתמחה במערכות מידע, הפר זכויות יוצרים כשהעתיק חלקים מהותיים מתוכנה לניהול ניירות ערך "דנאל".


על פי כתב התביעה, חברת "דנאל" פיתחה לפני כ- 15 שנה תוכנה לניהול ניירות ערך, כאשר לטענתה, בעלים של חברה המתמחה במערכות מידע, העתיק את התוכנה והפיץ אותה ללקוחותיו. על מנת למנוע את הפצת התוכנה, דרשה חברת דנאל צו מניעה זמני, ובהמשך עתרה החברה לקבלת צו מניעה קבוע, וכן לפיצוי כספי על הפרת זכויות יוצרים, גזל סוד מסחרי והתעשרות שלא כחוק.


התובעת טענה להפרת זכויות יוצרים וגזלת סוד מסחרי


מכתב התביעה עלה כי בסוף שנת 2009 נודע לתובעת כי הנתבע יצר קשר עם לקוחותיה והציע להם להשתמש בתוכנה שפיתח שנקראת "סנפיר", ואמר להם כי מדובר בתוכנה זהה לתוכנת "דנאל". הוא תיאר להם כיצד מראה התוכנה, הממשקים והשימוש בה זהים לתוכנת "דנאל" שהם מכירים ולא יצריכו כל הדרכה או הטמעה. התובעת גילתה כי המסכים, הדוחות ואף בסיס הנתונים של תוכנת "סנפיר" הועתקו במלואם מהתוכנה שלה.


לטענת התובעת, הפר הנתבע את זכויות היוצרים שלה בתוכנה בכך שהעתיק ממנה את המבנה, הממשק, הדוחות ובסיס הנתונים, ומשום שהתקין את התוכנה אצל לקוחותיו. התובעת טענה כי היא זכאית לפיצוי ללא הוכחת נזק של כ- 100 אלף שקל.

 

עוד טענה כי הנתבע עשה שימוש באמצעים פסולים לצורך ההעתקה וכי בוצע על ידו גזל סוד מסחרי שבגינו זכאית התובעת לפיצוי בסך 100 אלף שקלים נוספים. כמו כן ציינה התובעת כי בעלי חברת "סנפיר" התעשר שלא כדין על חשבונה ודרשה לקבל לידיה כל רווח שהשיג ממעשיו.


מנגד טען הנתבע כי מדובר בתביעת סרק שמטרתה להרתיע אותו ולמנוע אפשרות של תחרות הוגנת. הוא ציין כי חברת "דנאל" מעוניינת לשמר את המונופול שלה בתחום התוכנות לניהול ניירות ערך, והסביר כי לשם ההגינות יש לאפשר פיתוח תוכנה מתחרה בעלת ממשק דומה.


בנוסף טען כי עמל על הפיתוח של התוכנה במשך שעות רבות והשקיע בה כסף רב, והבהיר כי לא מדובר בהעתקה כי אם בדמיון רב בין התוכנות שנובע מהייעוד הזהה שלהן. לטענתו לא זכה לכל רווח מהתוכנה, שלא נמכרה לאף לקוח, אלא הושאלה ללקוחות לתקופת ניסיון.


מומחה קבע: דמיון כמעט מוחלט בין התוכנות


בית המשפט מינה מומחה לתוכנות מחשב לצורך בדיקת העתקת התוכנה, ומחוות דעתו עלה כי קיים דמיון מוחלט בין הממשקים, הדוחות ומסכי ההפעלה של התוכנות. המומחה קבע כי הנתבע הצליח להעתיק את המאפיינים הללו באמצעות גישה שהייתה לו לתוכנת "דנאל" דרך לקוחותיו. בנוסף העיד המומחה כי מדובר ברמת דמיון של 9.5 מתוך 10.


יש לך שאלה?

פורום דיני אינטרנט | זכויות יוצרים באינטרנט
פורום צו הרחקה הגנה במקרי הטרדה מאיימת


השופטת קבעה כי הנתבע ביצע העתקה של התוכנה שלא בהסכמה וכי מדובר בהעתקה משמעותית וחריגה בהיקפה. על כן פסקה כי הפר את זכויות היוצרים בתוכנה וחייבה אותו לשלם פיצוי בסך 80,000 שקלים, בצירוף פיצוי בסך 90,000 שקלים על מעשי ההעתקה שביצע. כמו כן החליטה השופטת על מתן צו מניעה קבוע, האוסר על הנתבע לשווק, להציג או למכור את תוכנת "סנפיר" או כל תוכנה דומה לה. נוסף על כך קבעה השופטת כי הנתבע יישא בהוצאות המשפט של התובעת בסך 35,000 שקלים.


ת"א 38918-12-09