בית משפט השלום בפתח תקווה הרשיע בשבוע שעבר (יום ה') אדם שאיים ברצח על מספר ידוענים באמצעות הרשת החברתית פייסבוק.
על פי כתב האישום, בין החודשים נובמבר 2012 לאוגוסט 2013 שלח הנאשם איומים ברצח למספר ידוענים באמצעות חשבון הפייסבוק שלו. בין היתר איים על חברי הכנסת: נחמן שי, ציפי לבני, מירב מיכאלי, זהבה גלאון, יאיר לפיד ואחרים. בהודעותיו התפאר בכך שכבר רצח שני אנשים ו"התלבט" איתם בנוגע לקורבן הרצח השלישי.


בעקבות האיומים הוגש כתב אישום ובו פורטו שני אישומים, האחד על עבירת איום בכתב לרצוח והשני על איום בכוונה להפחיד.


כתב בפייסבוק: רצחתי שני אנשים, אולי את תהיי השלישית


בהודעה ששלח לשרת המשפטים ציפי לבני כתב: "ציפי לבני. אני חושב שאת השלישית שאני ארצח אותה. ואני רצחתי כבר שני אנשים". כמה ימים לאחר מכן כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "חברים מה אתם אומרים על זהבה גלאון, היא מתאימה להיות הנרצחת השלישית שלי?".
בחודש אוגוסט 2013 התייצב הנאשם לדיון בעניינו ושם העז לאיים אף על השופט כשהצביע עליו ואמר: "אני רצחתי שני אנשים, ויש סיכוי שארצח בפעם השלישית, ויש סיכוי שזה יהיה אתה".


הנאשם הודה בעובדות כתב האישום אך טען שהאיומים על גבי הפייסבוק אינם בגדר איום בכתב לרצח.


לטענתו, מטרת הדברים שכתב היתה להרתיע את אנשי הציבור וכי לא איים לרצוח ולא התכוון לרצוח אף אחד מהם. באשר לאיום ברצח על השופט, טען כי אמר לשופט שרצח שני אנשים ויש סיכוי שירצח אדם שלישי. כששאל השופט מי הוא האדם השלישי, ענה הנאשם שזה יכול להיות כל אחד, אפילו השופט עצמו.


בחקירתו סיפר הנאשם על שני מעשי הרצח הקודמים שביצע לטענתו בשנת 1986 ובשנת 2001, כאשר בעקבות המקרה הראשון נשפט וריצה מאסר של חמש שנים, ובמקרה השני נחקר אך לא הורשע. לדבריו הוא היה מעוניין להתוודות על הרצח השני ולשאת בעונש הראוי לו, ולכן הציג את עצמו כרוצח וכתב את ההודעות לאנשי הציבור, אולם אמר כי אין בכוונתו להרוג עוד אף אחד.


ביהמ"ש: מדובר באיומים ברורים שנועדו להפחיד


המאשימה טענה כי הנאשם מסר איומים מפורשים וברורים וכי יש להתחשב בהשפעה הנפשית שלהם על אנשי הציבור שקיבלו אותם, ללא כל קשר לכוונתו לממש אותם.


סנגורו של הנאשם תיאר אדם שמעוניין לנקות את מצפונו בשל המעשים שביצע בשנת 2001 ועל כן ניסה לעורר מודעות ציבורית למעשיו כאשר כינה עצמו רוצח. בנוסף ציין כי טרם הוגש בארץ כתב אישום על איום בכתב לרצוח ברשת האינטרנט. באשר לאיום על השופט, טען הסנגור כי לא היה מדובר באיום של ממש וכי בעת האירוע, אף השופט עצמו לא חש מאוים.


יש לך שאלה? 

פורום ועדות שחרורים
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


בית המשפט קבע כי הנאשם איים בצורה מפורשת על חברי הכנסת והבהיר שאין חשיבות לשאלה האם התכוון לממש את האיומים או לא. באשר לאיום על השופט, פסק כי האיום עליו היה מפורש ומוחשי וכי מטרתו הייתה להפחיד ולהרתיע.


השופט פסק כי האיומים מהווים פגיעה בסדר החברתי וכי מטרתם היתה להפחיד ולזעזע את אנשי הציבור. לאור הדברים החליט השופט להרשיע את הנאשם בעשר עבירות של איומים ושל איום בכתב לרצוח.


ת"פ 35130-08-13