השבוע (יום ב') הותר לפרסום כי בית משפט השלום בתל אביב גזר עונש של שירות לציבור, על אדם שהקים בביתו מעבדה לגידול קנאביס.


על פי כתב האישום, גידל הנאשם כחמישים שתילי קנאביס במעבדה שהקים בביתו. במסגרת הסדר טיעון הודה בעובדות כתב האישום והורשע.


המאשימה התייחסה לתסקיר שירות המבחן שהתקבל בעניינו וטענה כי מדובר באדם שהשתמש בסמים מגיל צעיר וכי השימוש שלו בקנאביס נעשה אינטנסיבי יותר עם השנים. עוד טענה כי מהתסקיר עלה שהוא אינו חושב שהוא מכור לסמים ולא מודע לתלות שלו בהם.


בדבריה התייחסה המאשימה לכך שבדירה הוקמה מעבדה של ממש שכללה ציוד רב כגון מכשירי אוורור, מנורת הלוגן ודשנים וכן שנמצאו בה חמישים שתילים, במשקל כולל של 763 גרם. לאור הנסיבות החמורות של המקרה, ציינה המאשימה כי ראוי יהיה להטיל על הנאשם עונש מאסר בפועל, קנס ופסילת רישיון נהיגה.


הנאשם טען: גידלתי במעבדה סמים לצריכה עצמית


מנגד, טען הנאשם כי כל הכמות שנתפסה בביתו היתה מיועדת לצריכה עצמית וכי השתמש בסמים כאמצעי להקלה על מצבו הרגשי ולשם תחושת רגיעה.


סנגורו הסביר כי לא מדובר במעבדה לצרכים מסחריים וציין כי הנאשם לא רצה להיות בקשר עם סביבה עבריינית. עוד טען כי זמן קצר לאחר מעצרו, נענה לבקשת שירות המבחן והסכים להשתתף בטיפול במסגרת היחידה להתמכרויות. בהמשך ביקש הסנגור להימנע מלגזור עליו עבודות שירות שכן הדבר יפגע בפרנסת המשפחה ובשיקומו של הנאשם.


בהתייחסות למעשיו, אמר הנאשם כי הוא מודע לטעות שעשה והבהיר שהוא מעוניין לקחת חלק פעיל בהליך הגמילה.


השופט הדגיש את חשיבות הערך המוגן בעבירות הסמים שהינו שמירה על בריאות הציבור והזכיר שנגע הסמים פוגע בכל חלקה טובה, מביא להרס משפחות ומשמש למימון ארגוני פשע. עם זאת, קבע השופט כי במקרה הנידון אין להתייחס לכל אלה שכן מדובר בגידול סמים קלים, ולא למטרות מסחריות.


בית המשפט קבע כי מדובר במקרה ייחודי שבו על אף הכמות שנתפסה, הסכימה התביעה שמדובר בסם לצריכה עצמית וקיבלה את טענות הנאשם לפיהן ביקש לגדל את הסם בעצמו על מנת שלא לבוא במגע עם אוכלוסיית סוחרי הסמים העבריינית.


ביהמ"ש התחשב בנסיבות והקל את העונש


לפי השופט, מתחם הענישה המתאים במקרים מעין אלו שונה בתכלית מזה הנקבע במקרים של גידול למטרות מסחריות. לפיכך פסק כי העונש המתאים ינוע בין מאסר על תנאי בצירוף שירות לציבור ועד לשנת מאסר בפועל.

 

יש לך שאלה? 

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום סמים


בבואו לגזור את העונש, התחשב השופט בנסיבות האישיות של הנאשם, והתרשם כי עבר תהליך משמעותי של הכרה במצבו וכן השתלב בטיפול גמילה שהניב תוצאות. עוד התייחס השופט לכך שהנאשם נעדר עבר פלילי, הביע מחויבות לטיפול ובחר לקחת אחריות על חייו ועל חיי משפחתו.


על כן גזר השופט על הנאשם שישה חודשי מאסר על תנאי, קנס בסך 5,000 שקלים ושירות לציבור בהיקף של 250 שעות. בנוסף העמיד אותו השופט בפיקוח שירות המבחן לתקופה של שנה.


ת"פ 51673-05-13