לקראת החג, רובנו נוטים להתפנק ומגהצים את כרטיס האשראי בלי לחשוב פעמיים. לא משנה אם מדובר בחופשה חפוזה, סט סירים או עיסוי מפנק, נדמה שבחגים הכסף בורח לנו מהארנק במהירות מסחררת.

 

סוכני מכירות רבים מנצלים את תקופת החגים, בהם קלה היד על כרטיס האשראי, ומשכנעים אותנו לרכוש שלל שירותים. אך מה קורה כאשר אנו מגלים שנפלנו קורבן לעסקה מפוקפקת? מה עושים אם כעבור כמה דקות הבנו שרכשנו מוצר או שירות שאין לנו בו צורך? חשוב שתדעו שיש מה לעשות וניתן לעיתים לבטל עסקה שנחתמה בפזיזות.


1. התחרטתי על עסקה שעשיתי, מה עכשיו?


אם ביצעתם עסקה ושיניתם את דעתכם, החוק מאפשר לכם לדרוש ביטול. האפשרות לבטל עומדת בפניכם בין אם מדובר ברכישה מרחוק באמצעות הטלפון או האינטרנט, ברכישה בחנות או ברכישה שבוצעה בעקבות פנייה ישירה של סוכן מכירות, המוגדרת כעסקת רוכלות.


2. מה צריכה לכלול העסקה?


עוד לפני שמבטלים, בעת החתימה על חוזה הרכישה, חשוב לוודא שהסוכן מציג בפנינו חוזה בכתב, שכולל בתוכו את שמו של העוסק, מספר הזהות שלו, וכתובת. כמו כן חשוב לבדוק את סכום העסקה הכולל, פירוט על השירות או המוצר, את אופן התשלום ואת מועד קבלת המוצר או השירות, במידה ומדובר בעסקה בה לא התקבלו השירותים באותו הרגע. בנוסף יש להקפיד על כך שיובהרו הפרטים בנוגע לאחריות על המוצר, וכמובן לוודא שמופיע בחוזה מידע אודות הזכות לביטול העסקה. קחו כמה דקות כדי לקרוא את החוזה בעיון ואל תפלו בפח לסוכנים שיאיצו בכם לחתום ויבטחו דברים שאינם כתובים. זכרו, הדקות בהן תקראו את החוזה יכולות למנוע מכם לעשות עסקה גרועה, שתשלמו עליה ביוקר.


3. מהם התנאים לביטול עסקה?


אם התחרטתם על הקניה והחלטתם לבטל את הרכישה, תוכלו לעשות זאת על פי התנאים שהוגדרו בחוק. בנוגע לרכישה של שירותים מתמשכים כמו מנוי לחדר כושר או שירותי תקשורת כגון סלולר טלוויזיה ואינטרנט, תוכלו לדרוש ביטול עסקה לא יאוחר מ-14 יום לאחר שבוצעה. במידה והתחלתם ליהנות מהשירות, תצטרכו לשלם סכום חלקי מהעסקה עבור השירות שקיבלתם וכמו כן דמי התקנה בגובה של עד מאה שקלים, במידה והמוצר הותקן בביתכם. שירותי נופש ניתן לבטל בתנאי שהוזמנו עשרה ימים לפני מועד החופשה. בנוגע למוצרי צריכה, התנאים לביטול דומים, אך לא תוכלו לבטל רכישה של עיתונים או מוצרים מתחום המזון. שימו לב, במקרה של עסקת רוכלות, אסור לעסק לדרוש מכם דמי ביטול.


4. איך אוכל לבטל את העסקה?


הביטול מתבצע באמצעות פניה בכתב לעסק דרכו בוצעה העסקה. כדאי לשלוח בקשת ביטול בדואר רשום ובה להסביר על נסיבות הרכישה, סיבת הביטול וכל פרט שיבהיר מדוע אתם לא מרוצים מהעסקה. אל תשכחו שעומד לרשותכם זמן מוגבל להגשת הדרישה לביטול, ונסו לעשות זאת מוקדם ככל האפשר. מומלץ לשמור אצלכם עותק של הודעת הביטול וכן את הקבלה על המשלוח שלה בדואר.


5. האם אקבל את הכסף שלי בחזרה?


לאחר שהתקבלה הודעת הביטול שלכם, מחויב בית העסק להחזיר לכם את כספכם כעבור שבוע מרגע הביטול. אתם זכאים לקבל את הכסף בהתאם לאמצעי התשלום שבו שילמתם, כך שעל עסקה במזומן תקבלו מזומן בתמורה, ועל חיוב בכרטיס אשראי תוכלו לקבל זיכוי בכרטיס או כסף מזומן. פעמים רבות מציע העסק שוברי רכישה כחלופה להחזר כספי, אך דעו שמותר לכם להתנגד לקבל את השובר ולדרוש את כספכם בחזרה על פי חוק.


6. ואם סירבו לבטל את העסקה?


פעמים רבות ינסו עסקים לעכב את הלקוח כך שיוכלו לטעון שחלף הזמן לביטול העסקה. במידה ובית העסק סירב לבטל את העסקה, מכל סיבה שהיא, תוכלו לבחון אפשרות של תביעת פיצוי ללא הוכחת נזק, בגובה של עד עשרת אלפים שקלים.


לסיכום, זכרו היטב את המגיע לכם, והתעקשו לקבל התחייבות בכתב לכל מה שהבטיחו לכם. קראו בקפידה את החוזה, שלא בנוכחות הסוכן, ואל תהססו לשאול שאלות על סעיפים שנראים לכם בלתי הוגנים. הקפידו על חוזה שכולל בתוכו אפשרות לביטול ואל תאפשרו שילחיצו אתכם במעמד החתימה. במידה והחלטתם לבטל את העסקה, שלחו הודעת על הביטול בדואר רשום.


אל תשכחו, הדקות שתקדישו לוודא שהעסקה הוגנת ואמינה יכולות לחסוך מכם כסף רב וטרחה גדולה. שיהיה לכם חג של רכישות מוצלחות וצרכנות נבונה.