בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב גזר בשבוע שעבר (יום ג') קנס בסך 200,000 שקלים על מעסיק של עובדים זרים אשר לא סיפק תנאי מגורים הולמים לעובדיו.


המעסיק, מנהל משק חקלאי באזור השרון, כבן 70, שיכן את עשרת העובדים התאילנדים שעבדו אצלו, בלול תרנגולות ישן אשר אינו מותאם לצרכים אנושיים. המבנה בו התגוררו היה ללא חלונות, לא היו במקום מספיק ארונות ראויים לאחסון בגדים, ובמטבח המאולתר היה כיור אחד עם מים קרים בלבד. עשרת העובדים נאלצו לחלוק אסלה אחת ומקלחת אחת. נוסף לכל אלה, לא הותקנה במקום מערכת ביוב מסודרת כך שהמים והשפכים זרמו על הרצפה.


המאשימה טענה כי מדובר בעשר עבירות נפרדות


במהלך ביקורת שבוצעה במקום בחודש יולי 2010, עלו הממצאים בנוגע לתנאי המגורים, הוגש נגד המעסיק כתב אישום, והוא הורשע בעבירה של העמדת מגורים בתנאים בלתי הולמים לעובדים.


המאשימה טענה כי יש להתייחס לכל עבירה שעבר הנאשם, נגד כל עובד, בצורה נפרדת, והמליצה לגזור את העונש על עשר עבירות נפרדות. לטענתה יש להטיל עליו קנס בגובה שנע בין 29,200 שקלים ל-70,080 שקלים, ביחס לכל אחד מהעובדים.


לטענת הנאשם, הוא הורשע רק בעבירה אחת מתוך עבירות שונות בהן הואשם. לדבריו יש לקבוע את גובה הקנס בהתאם להיותו אדם פרטי, וכן ביקש להתייחס לעבירות שביצע, כאל עבירה אחת.


בעדותו פירט הנאשם את נסיבות חייו, הזכיר כי הוא נטול עבר פלילי, וטען כי במשך כל שנות עבודתו לא היו כל טענות על התנהלותו ומעולם לא נתבע בבית הדין על ידי העובדים הזרים שהעסיק. בנוסף סיפר כי מצבו הכלכלי קשה. בסיום דבריו ביקש הנאשם לגזור עליו קנס בסך 15,000 שקלים בלבד.


ביהמ"ש: פגיעה חמורה בכבוד האדם


בית המשפט קיבל את טענת המאשימה לפיה יש להתייחס למקרה כאל עשר עבירות שונות, שכן המעסיק פגע בזכויותיהם הבסיסיות ובכבוד המגיע להם כבני אדם, ללא כל קשר להיותם עובדים. תנאי המקום, כך קבעה השופטת, אינם הולמים מגורי אדם ואף אינם עומדים בסטנדרטים שנקבעו על ידי המחוקק.


לפי השופטת, הנאשם הורשע בעבירות שהן מן החמורות שקיימות בנוגע להעסקת עובדים זרים, וכי יש להוקיע אותן ולגרום להרתעת הרבים מפני ביצוע של עבירות מסוג זה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים
פורום אשרות עבודה | הסדרת מעמד לעובד זר בישראל


השופטת פסקה כי יש לקבוע מתחם ענישה אחד בגין כל העבירות ולהכפילו בעשר, על פי מספר העובדים. בבואה לגזור את העונש, שקלה השופטת את חומרת העבירה ואת נסיבות חייו של הנאשם והחליטה כי יש לקבוע את הקנס במתחם שנע בין 10,000 שקלים לבין 58,000 שקלים. לפיכך הטילה עליו קנס בסך 20,000 שקלים על כל עבירה, בסכום כולל של 200,000 שקלים. נוסף על כך קבעה כי הנאשם יחתום על כתב התחייבות לפיו יימנע מלעבור על העבירות בהן הורשע במשך שלוש שנים.


הע"ז 1918-07-12