בית משפט השלום בראשון לציון גזר בשבוע שעבר 8 חודשי מאסר בפועל על צעיר שהטריד את חברתו לשעבר ושלח לה איומים במסרונים לנייד.


לפי כתב האישום, הנאשם, בן 21, היה בן זוגה של המתלוננת במשך כשנתיים. במאי 2013, לאחר שנפרדו בני הזוג, שלח הנאשם מסרונים מאיימים למתלוננת בלילה במשך שעתיים. כשבועיים לאחר מכן, התקשר אליה, קילל אותה והאשים אותה כי היא יושבת עם חברים של הבחור שהלשין עליו בתיק פלילי אחר.

 

הנאשם היה שתוי בעת ביצוע העבירות 


המתלוננת הגישה תלונה נגדו במשטרה והצעיר נעצר והודה במיוחס לו. בעקבות גילו הצעיר, הורה בית המשפט לערוך תסקיר מבחן לנאשם. הנאשם, רווק ועובד כמחסנאי, טען בפני שירות המבחן כי הוא היה שתוי בעת ביצוע העבירות וכי עשה זאת בעקבות הפרידה ביניהם שהיתה קשה מאוד עבורו. עוד טען הנאשם כי התנהגות זו אינה אופיינית לו, ולא היתה לו כל כוונה לממש את איומיו.


שירות המבחן התרשם כי למרות הודאתו במעשים, מתקשה הנאשם לגלות אמפטיה כלפי המתלוננת, והוא למעשה שם עצמו בתפקיד הקורבן. עוד נקבע כי הנאשם האשים את האלכוהול ולא לקח אחריות אמיתית על מעשיו. כמו כן, התעסק הנאשם בעיקר בהשלכות על עתידו המקצועי, ובפגיעה בו, ולא בפגיעה במתלוננת.


לפיכך, ולאור העובדה כי הנאשם ביקש לסיים את ההליך ללא מעורבותו של שירות המבחן, השירות לא נתן המלצה טיפולית, רק טען כי עונש מאסר בעבודות שירות יהיה הולם עבורו.


המאשימה דחתה את טענת שירות המבחן ועתרה לשנת מאסר בפועל, וכן הפעלת מאסר על תנאי שעומד כנגדו. המאשימה אף הזכירה את עברו הפלילי של הנאשם, כאשר הוא הורשע בעבר בעבירות של דרישת רכוש על ידי אדם מזוין. כמו כן, טענה המאשימה כי הנאשם אינו לוקח אחריות על מעשיו, ומבחינתו האלכוהול הוא האשם העיקרי בביצוע העבירות.

 

ההגנה: המתלוננת אינה פוחדת מהנאשם 


מנגד, טען בא כוחו של הנאשם כי הנאשם הביע חרטה מלאה וצער על מעשיו, הודה מיד בעבירות ובכך חסך זמן שיפוטי יקר, וכן את עדותה של המתלוננת. כמו כן, לפי תסקיר שירות המבחן נראה כי המתלוננת ואמה אינן חוששות מהנאשם, ואינן סבורות כי הוא עלול לקיים את האיומים שהשמיע.


לבסוף, הזכיר בא כוחו את גילו הצעיר של הנאשם, ואת העובדה כי לא מדובר בעבירת איומים מהרף הגבוה של מתחם הענישה.


הנאשם ניצל את ההזדמנות שניתנה לו, הביע צערו על מה שקרה, וטען כי הוא היה מבולבל מאוד בעת ביצוע העבירה. כמו כן, טען כי הדבר יכול לפגוע קשות בעתידו המקצועי, שכן הוא כעת החל עבודה חדשה שעלולה להיפגע אם יושת עליו עונש מאסר.


לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבעה השופטת כי הנאשם הינו האחראי הבלעדי לעבירות, וכל ניסיון להטיל זאת על שתיית אלכוהול או בלבול רק מזיקה לו, שכן לא נראה כי הוא לוקח אחריות אמיתית על מעשיו. כמו כן, התייחסה השופטת לנזק שנגרם למתלוננת, שהינה קטינה. לדבריה, האיומים שקיבלה במסרונים, מבלי לדעת תחילה מי הוא השולח, הפיחו בה ובבני משפחתה, פחד רב.

 

יש לך שאלה? 

פורום ועדות שחרורים
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


עוד טענה המאשימה כי הנאשם לא הראה נכונות להשתקם, או לקבל טיפול, וכל ניסיונות שירות המבחן בנושא עלו בתוהו. לבסוף, התחשבה השופטת בגילו הצעיר של הנאשם ובעובדה כי הודה במעשים, אך מנגד טענה כי אלו אינם עולים לכדי קבלת עתירת ההגנה למאסר על תנאי בלבד.


לפי כל אלה, גזרה השופטת 8 חודשי מאסר בפועל על הנאשם, 6 חודשי מאסר על תנאי, קנס כספי בסך 2,000 שקלים, ופיצוי למתלוננת בסך 5,000 שקלים.