אחייניתה של אישה אשר נפגעה מאירוע מוחי כאשר נפלה בעת נסיעה באוטובוס, הגישה תביעה לבית משפט השלום נגד נהג האוטובוס, בבקשה לפיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו לדודתה המנוחה. בית המשפט קבע כי הנהג אחראי לנפילה, ועליו לשלם פיצויים בעבור הפגיעה.


ביוני 2007 נסעה המנוחה, שהייתה אז כבת 80, באוטובוס עירוני וחוותה במהלך הנסיעה אירוע מוחי. בעקבות האירוע היא אושפזה בבית החולים לתקופה של חודשיים, שוחררה לביתה במצב סיעודי ונפטרה כשנתיים לאחר מכן.


לטענת התובעת, האירוע המוחי הינו תוצאה ברורה של חבלת ראש אשר נגרמה כאשר דודתה נפלה בעקבות בלימת פתע של הנהג. לטענתה, ישנו קשר סיבתי הדוק בין האירוע המוחי לבין חבלת הראש ולפיכך האחריות חלה על נהג האוטובוס ועל חברת הביטוח ועליהם לפצותה בגין הנזקים.


לתמיכה בעדותה, הביאה התובעת את מטפלת המנוחה שלטענתה היא שמעה מפיה את קורות התאונה, והבינה כי היא נפלה בעקבות בלימה חזקה ופתאומית של נהג האוטובוס. כמו כן, הפנתה התובעת את ביהמ"ש לעובדה כי למרות שחברת האוטובוס ידעה על התביעה, לא שמרה על בדיקת הטכוגרף אשר יכולה להכריע בשאלה האם הייתה בלימה פתאומית וחזקה.

 

הנתבעים: המנוחה נפלה בעקבות האירוע המוחי 


מנגד, טענו הנתבעים כי לא מדובר היה בבלימת פתע אלא בבלימה רגילה, כאשר הנהג מצא אותה שרועה על רצפת האוטובוס עם עצירתו לפני תחנה. מכך הסיק, כי היא לא היתה ישובה במקומה, אלא עמדה בסמוך לדלתות הכניסה על מנת לרדת בתחנה הקרובה. עוד הוסיפו הנתבעים וטענו כי ככל הנראה המנוחה לא נפלה כלל בשל עצירה כזו או אחרת, אלא בשל האירוע המוחי שחוותה ללא קשר לנסיעתה באוטובוס, אשר מטבע הדברים גרם לנפילתה ולפגיעת הראש. כמו כן, הפנו את תשומת לב ביהמ"ש לעובדה כי בכל זאת מדובר בקשישה, שסבלה ממחלות רבות טרם לאירוע המוחי, ועל כן לא ניתן לתלות את האחריות כולה על נהג האוטובוס. 


לאחר שמיעת הצדדים ובחינת הראיות, קבע השופט כי הנפילה נגרמה עקב בלימה פתאומית, ובעקבות עמידתה באופן בלתי מאובטח. כמו כן, קבע השופט כי ישנו קשר סיבתי בין נפילתה של המנוחה לבין האירוע המוחי שחוותה. בנימוקיו להחלטתו, טען השופט כי אמנם אירוע מוחי יכול להיגרם בכל רגע, ללא קשר ישיר למקום ההימצאות באותו זמן, אולם, ישנה סבירות גבוהה יותר כי אירוע מוחי יכול להיגרם כתוצאה מפגיעת ראש חזקה.


כמו כן, טען השופט כי העובדה שהנתבעים לא שמרו על דוח הטכוגרף פועל לרעתם, שהרי עצם העלמתו מהראיות, מקימה את הספק כי נמצאה בו הוכחה לעצירה פתאומית שהיה בה כדי להביא לנפילה.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים
פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית


לאחר קביעת האחריות לתאונה, פנה השופט לקבוע את מידת החבות לנזק. וכך, קבע השופט כי הנתבעים יפצו אותה בגין נכות רפואית שנקבעה לה לאחר התאונה בשיעור של 100%, בגין עזרת הזולת לה נזקקה, בגין הוצאות רפואיות וניידות. בסך הכל, חויבו נהג האוטובוס וחברת הביטוח בפיצויים בסך כ-270 אלף שקלים למנוחה, אשר יועברו ליורשתה החוקית היחידה, והיא התובעת.

 

ת"א 58011-07