לרגל יום השואה המצוין היום (יום ב'), ביקשנו לבדוק מהן הזכויות המגיעות לניצולי השואה, והאם רק יוצאי אירופה נחשבים לניצולים. מעבר לזכויות השונות הניתנות לניצולי שואה יוצאי אירופה, והמדינות אשר נכבשו על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה, ביקשנו לבדוק כיצד מתייחס חוק נכי רדיפות הנאצים לאלו אשר נולדו במדינות שלא נכבשו על ידי הנאצים אולם נרדפו והוגבלו על ידם, כמו תוניס למשל, לוב ומרוקו.


בשנים האחרונות הורחבה הגדרת "ניצול שואה" וניתנה האפשרות לקבל מענק גם לאלו אשר נסו מפחד הגרמנים, היגרו למדינות אחרות או לחלופין עלו לארץ לפני הקמתה. זכויות אלו ניתנו בעקבות תביעות משפטיות אשר הוגשו על ידי ניצולים ממדינות ערביות, שחיו במקום בשעה שהגרמנים ניסו לכבוש את העולם כולו, התדפקו על דלתם של מדינות אלו והגבילו את חירותם של היהודים במקום.


בחודש אפריל 2011, ועידת התביעות פרסמה החלטה לפיה, בעקבות משא ומתן שערכו עם ממשלת גרמניה, הושג מענק מקרן הסיוע של הועידה במימונה של גרמניה, בעבור הגבלות חופש. המענק הינו חד פעמי ועומד על סך של 2,556 יורו (כ-13 אלף שקלים).

 

המונח "הגבלות חופש" הורחב וכעת כולל בתוכו ניצולים אשר סבלו בעת המלחמה מהגבלות על מקום מגוריהם, ומהגבלות בחופש התנועה כאשר נאסר עליהם להשתמש בתחבורה ציבורית או נאסרה עליהם כניסה למקומות ציבוריים, והוטלה עליהם הגבלה בקניות ורכישות שונות, וכן חובת דיווח לרשויות.


עקב הרחבת המונח, נוצר מצב בו אנשים אשר לא נחשבו לניצולי שואה על פי חוק, נכנסו כעת לקטגוריה, והינם זכאים למענק המדובר. כך למשל, יהודי טוניס, מרוקו ורומניה, עשויים לקבל גם הם מענקים לפי חוק נכי נרדפי הנאצים, לאור רדיפתם ומנוסתם מפחד הגרמנים.


בהרחבה נכנסו אף ילדים יהודים יוצאי בולגריה, אשר היו מתחת לגיל 10, ולא חויבו בטלאי צהוב. וכן, יהודי לוב נמצאו זכאים כמי שברחו מחמת הפחד מהגרמנים, לפי החלטה שהתקבלה במשרד האוצר ב-2010.


מהם התנאים הבסיסים לקבלת המענק?


ראשית, על המבקש להיות בחיים בעת הגשת הבקשה, שכן יורשיו אינם זכאים להגיש תביעה מטעמו לאחר פטירתו. במידה והתנאים שונו לאחר דחיית הבקשה, יורשיו יכולים להגיש תביעה חוזרת במידה והוא היה בחיים בעת השינוי בחוק.


שנית, חשוב לציין כי גם מי שהיה באותה עת עובר בבטן אמו, זכאי להגיש תביעה לקבלת המענק.


מי הם הזכאים?


יהודים יוצאי מרוקו אשר חיו תחת תנאי הגבלות חופש, כפי שנקבע בהחלטה, באזורים שהיו נתונים תחת שליטה של משטר וישי, בזמן המלחמה.


יהודים יוצאי בולגריה, מתחת לגיל עשר שלא חויבו בטלאי צהוב, אולם שהו בעוצר תחת הגבלות חופש.


יהודים יוצאי לוב אשר ברחו לאזורים אחרים בעקבות פחד מפני הגרמנים בעת המלחמה.


וכן, יהודים יוצאי רומניה וטוניס אשר נרדפו והוגבלו על ידי הגרמנים.


מי אינו זכאי לקבל מענק?


כאמור, יורשים של ניצולים ונרדפים אינם זכאים לקבל מענק מטעם קרוביהם. כמו כן, אלה אשר קיבלו או מקבלים רנטה מהגרמנים, או קצבה ממקור אחר, אינם זכאים לקבל מענק נוסף.


כיצד מגישים את הבקשה למענק?


את הטפסים לבקשה ניתן להוריד מאתר האינטרנט של ועידת התביעות. יש למלא את הטופס בצרפתית, באנגלית או בגרמנית, ולא בעברית. כמו כן, יש לצרף לטופס העתקים של מסמכים התומכים בהצהרותיכם כגון: תעודת לידה, תעודת זהות, תעודת נישואין, מסמך העשוי להוכיח שהות תחת כיבוש גרמני, מסמך המוכיח את מקום מגוריכם לפני ואחרי המלחמה ועוד. חשוב לשמור העתק מהבקשה המוגשת, למניעת בלבול ואבדן מסמכים.

 

יש לך שאלה? 

פורום זכויות ניצולי שואה


לבסוף, חשוב לציין כי אין תאריך אחרון להגשה, וכל אדם הסבור כי הוא עומד בתנאי המענק מוזמן להגיש בקשה לכשירצה, אולם כדאי מאוד להגיש מוקדם ככל האפשר, שכן תהליך בדיקת הזכאות מתחיל מרגע קבלת המסמכים במלואם. כמו כן, אין חובה לשכור שירותיו של עורך דין בהגשת התביעה, אולם מומלץ להיעזר בעו"ד או בסיוע משפטי על מנת לוודא כי בקשתכם תוגש כראוי ותשיג לכם את המענק לו הנכם זכאים.